Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä voisin tehdä, kun koen olevani luova, mutta en missään taitava?

Vierailija
23.07.2013 |

Haluaisin tehdä siis jotain luovaa, mutta en koe olevani missään kovin taitava. En osaa esim. piirtää, laulaa/soittaa tai näytellä. Kirjoittamaan olin koulussa keskivertoa selvästi parempi, mutta sitten kun menin kirjoituskurssille lukion jälkeen, huomasin että monet ovat minua paljon parempia. Tykkään näperrellä, mutta tuotokseni ovat vähän mitä sattuu. Olen kiinnostunut myös valokuvauksesta, mutta en tiedä siitä juuri mitään. Sisällä on kuitenkin luovan ihmisen polte saada jotain aikaiseksi, kun vaan keksisi mihin sen voisi purkaa. :(

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No aloita siitä, että teet asioita itsesi vuoksi, et muiden vuoksi. Mitä väliä, jos joku on sua parempi kirjoittaja?  Ja mikä estää ottamasta selvää valokuvauksesta? Olet luova ihminen, mutta juuri nyt orientoitunut liikaa miettimään, miltä asiat muiden silmissä näyttävät, et sitä miten sinä näet maailman.

Vierailija
2/20 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat maalata sitä nykytaidetta, senkus maalipurkista roiskit menemään, siihen pystyy hevonenkin jos sille pensselin ja maalit antaa. Ja tämä on niitä harvoja asioita mitä en kehtaa esim. facessa julistaa ;D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy siis vielä omasta taustasta sanoa, että multa vaadittiin lapsena täydellisyyttä. Ei kelvannut ellei ollut paras/10. :( Tästä syystä itseluottamus ei oo aivan huipussa ja oon kyllä oikeasti liian riippuvainen muiden mielipiteistä.

Vierailija
4/20 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vähän samaa (ongelmaa?). Haluan olla hyvä. Tosi hyvä edes jossakin ja kuvittelen olevani älyttömän hyvä ihan kaikessa mihin ryhdyn. Onneksi mielikuvat karisevat hyvin nopeasti asiaan ryhdyttyäni.

Mutta olisi se hienoa olla oikeasti luonnonlahjakkuus edes yhdessä asiassa tässä elämässä. Saada aikaa se wow factor kaikissa....

-Ikuinen haaveilija-

Vierailija
5/20 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 21:30"]

Täytyy siis vielä omasta taustasta sanoa, että multa vaadittiin lapsena täydellisyyttä. Ei kelvannut ellei ollut paras/10. :( Tästä syystä itseluottamus ei oo aivan huipussa ja oon kyllä oikeasti liian riippuvainen muiden mielipiteistä.

[/quote]

Tai siis, ei ihan samaa ongelmaa vaan, taas kerran, vähän sinnepäin.

Vierailija
6/20 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 21:31"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 21:30"]

[/quote]

Tai siis, ei ihan samaa ongelmaa vaan, taas kerran, vähän sinnepäin.

[/quote]

Ja lainasin väärää viestiä. Tiistaikänni \o/

Vierailija
7/20 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

4=ap
Ja mullakin siis tuo, että haluaisin oikeasti olla hyvä siinä mitä teen. Ja ehkä myös niin, että jos käytän aikaa ja rahaa johonkin mitä teen, lopputuloksen pitää olla hyvä, koska muuten se on väärin miestä ja lapsia kohtaan.

ap

Vierailija
8/20 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 21:16"]

Haluaisin tehdä siis jotain luovaa, mutta en koe olevani missään kovin taitava. En osaa esim. piirtää, laulaa/soittaa tai näytellä. Kirjoittamaan olin koulussa keskivertoa selvästi parempi, mutta sitten kun menin kirjoituskurssille lukion jälkeen, huomasin että monet ovat minua paljon parempia. Tykkään näperrellä, mutta tuotokseni ovat vähän mitä sattuu. Olen kiinnostunut myös valokuvauksesta, mutta en tiedä siitä juuri mitään. Sisällä on kuitenkin luovan ihmisen polte saada jotain aikaiseksi, kun vaan keksisi mihin sen voisi purkaa. :(

[/quote]

Olen samanlainen. Olen mielestäni luova, pystyn nähdä että asiat voisivat olla toisin tai päinvastoin kuin ovat. En jämähdä siihem miten ne ovat todellisuudessa, vaan kykenen näkemään erilaisia mahdollisuuksia pilvin pimein. 

Lisäksi osaan jonkin verran piirtää, maalata, soittaa, kirjoittaa, ...mutta missään en ole hyvä vaan harjoittelija. Johtuu mielestäni siitä että en ole keskittynyt mihinkään yksittäiseen juttuun pidempään-

Vierailija
9/20 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, luovuus tarvitsee vähän ja vähän enemmänkin tervettä itsekkyyttä kukoistaakseen. Jos on aina muita varten, menee hukkaan itseltään eikä löydä enää sitä omaa juttua.

Vierailija
10/20 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet vaan sitä mitä on hauskinta tehdä, luoville ihmisille koska tärkeintä on itse luominen!

Vierailija
11/20 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele?

Vierailija
12/20 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, luovuus-käsityksesi on kovin suppea, sillä käsität sen tarkoittavan ainoastaan taiteellista luovuutta. On kuitenkin olemassa muunkinlaista luovuutta, esimerkiksi tieteellistä. Jotkut puolestaan nauttivat luovuudesta, jolla he ratkovat käytännön ongelmia. Minulle tämä käytännön elämään käyttämäni luovuus tuottaa suurta iloa. Luova voi olla ruuanlaitossa tai käsitöitä tehdessä, asuntoa sisutaessa tai rahatalouttaan hallinnoidessa. Nautin kovasti, kun saan rahavarani venymään arjen pyörittämisen lisäksi johonkin pieneen ylellisyyteen tai kun keksin maukkaan version jostakin ruokareseptistä. 

Todennäköisesti kuvailemasi tunnetila on itseilmaisun tarve. Tunnet tarvetta ilmaista itseäsi taiteellisesti. Itsekritiikkisi kuitenkin rajoittaa toimintaasi ja lamaannut ennen kuin saat purettua itseilmaisun tarvettasi minkäänlaiseen toimintaan. Esimerkiksi valokuvaaminen on mainio tapa ilmaista itseään. Hanki itsellesi digikamera, parinsadan pokkarilla pääsee hyvin alkuun. Opettele käyttämään jotakin helppoa kuvankäsittelyohjelmaa ja perehdy valokuvaamisen alkeisiin. Sitten vain räpsimään kuvia. Tai tee niin kuin minä: tutustu valokuvaamisen teoriaan ja käytäntöön samanaikaisesti. Aina kun luet jostakin uudesta kikasta tms., lähde ulos luontoon kokeilemaan sitä kamerasi avulla. 

En ole kovin kummoinen piirtäjä tai maalaaja, mutta huomasin aika pian, että monesta kuvaamataidontunnilla oppimastani asiasta oli hyötyä myös valokuvaamisessa. 

Vierailija
13/20 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skräppäys/scrapbooking, kun kerran valokuvaus kiinnostaa. Voit tehdä kaiken digitaalisesti, jos et välitä askarrella liimapuikkojen ja papereiden kanssa.

Siihen yhdistät vielä kirjoittamisen. Voit alkaa tallentaa kuvin ja tekstein kaikkea, mitä ympärilläsi koet ja näet.

Vierailija
14/20 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kyllä ihan hyvä kamera, mutta jotta saisin mielestäni hienoja kuvia, niin pitäis ostaa kalliita objektiiveja ja käydä joku valokuvauskurssi. Ja sitten tulee tämä tyhmä haave, mutta haluaisin saada niitä kuvia näytille jonnekin. Toinen haave olisi kirjoittaa kirja, mutta en ymmärrä millä ajalla sen tekisin. :/ Olisi niin ihanaa kun olisi taloudellisesti mahdollista alkaa esim. kirjoittamaan kirjaa niin että sitä saisi siis tehdä ihan täyspäiväisesti. Kotona olen kyllä yrittänyt käyttää luovuuttani esim. pihatöissä, leipomisesta ja lasten kanssa askartelussa.

ap

Vierailija
15/20 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa vähän siltä, ettet oikeasti halua aloittaa oikein mitään, koska pelkäät olla huono. Kaikki on olleet huonoja joskus. Aloita ottamalla vaikka huonoja kuvia. Laita filtteriksi vanhat sukkahousut, tee kuvista niin huonoja kuin pystyt ja järjestä näyttely kotiisi ja kutsu kaverit katsomaan avajaisiin hienoissa vaatteissa ja shampanjalasit kädessä. Tätä on luovuus! :D

Vierailija
16/20 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2013 klo 20:07"]

Kuulostaa vähän siltä, ettet oikeasti halua aloittaa oikein mitään, koska pelkäät olla huono. Kaikki on olleet huonoja joskus. Aloita ottamalla vaikka huonoja kuvia. Laita filtteriksi vanhat sukkahousut, tee kuvista niin huonoja kuin pystyt ja järjestä näyttely kotiisi ja kutsu kaverit katsomaan avajaisiin hienoissa vaatteissa ja shampanjalasit kädessä. Tätä on luovuus! :D

[/quote]Joo, just sitä on taidevalokuvaus.

Vierailija
17/20 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluisit kirjoittaa kirjan, mutta sitä pitäisi saada tehdä kokopäiväisesti. Arvaas miten siinä kävisi? Et saisi mitään aikaan. Jos ihmisellä on palo tehdä jotain, se vain tekee eikä odottele täydellistä tilannetta. J. K. Rowling kirjoitti ekan Potterin vauva helmoissaan kahviloissa ruutuvihkoon aina kun oli vähänkin aikaa. Sitä on luovuus.

Olet wanna-be -luova. Haluat olla luova vain saadaksesi mainetta, mutta oikeasti tekeminen ei sinua kiinnosta.

Vierailija
18/20 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarina kertoo, että muuan nuori mies kysyi Mozartilta neuvoa, miten sinfonioita sävelletään.

Mozart: "Olet aivan liian nuori, odota muutama vuosi."

Nuori mies: "Mutta sinähän kirjoitit ensimmäisen sinfoniasi 10-vuotiaana?"

Mozart: "Niin, mutta en kysynyt miten."

Vierailija
19/20 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä itse asiassa keksin mitä oikeasti haluan tehdä ja mikä tekee mut onnelliseksi. <3 Nyt vaan sitten ajatuksesta tekoihin! Ajatuksena on että teen omille lapsilleni jotain, mistä tykkäävät ja joka jää heille sitten muistoksi. :) Olen sitä prokkista joskus aloitellut (ennen lapsia), ja olin siitä kovin innoissani, mutta se jäi silloisen miehen osoittaman paheksunnan ja halveksunnan takia sitten toteuttamatta. Mutta nyt tiedän että mies ja lapset tukee mua tässä! Kiitos kun sain täällä vähän tuuletella ajatuksiani! :)

ap

Vierailija
20/20 |
25.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, iloisia uutisia olivat nämä, tuo on tosi hyvä motiivi! Älä enää anna kenenkään - varsinkaan itsesi - lannistaa sinua! T. 15

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi