Olen 40v ja ammattitaidoton enkä enää jaksa yrittää opiskella.
Kun sitä on tullut useasti yritettyä mutta kun ammattikoulukin on mulle liian vaikeaa.
Kommentit (31)
Jos et pärjää fyysisissä töissä etkä selviä merkonomiopinnoista olisiko oikea ratkaisu työkyvyttömyyseläke.
Ajattelin ehdottaa noita Luovin kotityöpalvelu - ja laitoshuoltajankoulutuksia. Kotityöpalveluissa varmasti pärjäisit hoidathan omankin kotisi. Lisäksi tuolla on myynnin koulutusta. Avustajankoulutuskin voisi soveltua.
Mikä asia tuottaa vaikeutta merkonomikoulutuksessa? Tämän haluaisin oikeasti tietää.
Kyllähän sä nyt ap voivottelet. Meistä moni painii jatkuvasti byrokratian kanssa, ja onhan se turhauttavaa ja vie järjen aina välillä. Mutta sinä et ole edes yrittänyt selvittää, mistä saisit rahaa.
Miten on mahdollista, että tässä maassa kehitysvammaisetkin saavat tukea ja joskus jonkinlaista työtäkin, mutta sulle ei muka löytyisi yhtään mitään apua? Ei asiat ole niin huonosti miltä sinusta tuntuu.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 14:10"]
Jos et pärjää fyysisissä töissä etkä selviä merkonomiopinnoista olisiko oikea ratkaisu työkyvyttömyyseläke.
Ajattelin ehdottaa noita Luovin kotityöpalvelu - ja laitoshuoltajankoulutuksia. Kotityöpalveluissa varmasti pärjäisit hoidathan omankin kotisi. Lisäksi tuolla on myynnin koulutusta. Avustajankoulutuskin voisi soveltua.
Mikä asia tuottaa vaikeutta merkonomikoulutuksessa? Tämän haluaisin oikeasti tietää.
[/quote]
Kirjanpito, erilaiset tietokoneohjelmat,laskutus yms moni asia oli liian hankalaa. Kävin kursseja kahteen kertaan ja tukiopetusta sain silti en pärjännyt. Ja olen hakenut työkyvyttömyyseläkettä sitä ei vaan tunnu saavan aina patistavat opiskelemaan jotain tuollaista kuten merkonomiksi.
Haave minulla olisi joskus elättää itse itseni ja kenties asua yksin.Olen aika erakkoluonne.
Etkö voisi kouluttautua koulunkäyntiavustajaksi? Niihin hommiin voi päästä ilman sitä lyhyttä koulutustakin. Ei ole muuten fyysistä kuin että kävellä ja seistä täytyy, mutta luokissa voisit varmaan istuakin paljon oppilaiden vieressä, jos terveytesi ei kestä seisomista/kävelyä.
Alaluokkien avustajan ei tarvi osata paljon tiedollisesti.
Olethan saanut päättötodistuksen peruskoulusta?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 14:37"]
Etkö voisi kouluttautua koulunkäyntiavustajaksi? Niihin hommiin voi päästä ilman sitä lyhyttä koulutustakin. Ei ole muuten fyysistä kuin että kävellä ja seistä täytyy, mutta luokissa voisit varmaan istuakin paljon oppilaiden vieressä, jos terveytesi ei kestä seisomista/kävelyä.
Alaluokkien avustajan ei tarvi osata paljon tiedollisesti.
Olethan saanut päättötodistuksen peruskoulusta?
[/quote]
Olen saanut päästötodistuksen peruskoulusta ja nuorena olin vähän aikaa koulunkäyntiavustajana. Ihan kivaa hommaa. Tälläkin paikkakunnalla sitä hain ja kävin haastatteluissa mutta ottivat aina sellaisia jotka olivat kurssin käyneet tai kenties ylioppilaita.
Jos niin pahoja vaikeuksia on ettei tosissaan ammattikoulua kykene suorittamaan niin sille voidaan jo suoda työk.eläke. Makaa sohvalla.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 15:10"]
Jos niin pahoja vaikeuksia on ettei tosissaan ammattikoulua kykene suorittamaan niin sille voidaan jo suoda työk.eläke. Makaa sohvalla.
[/quote]
No en vaan saa eläkettä.
Ootko saanut jonkun diagnoosin oppimisvaikeuksien vuoksi? Jos et, etsi lääkäri joka diagnoosin sinulle löytää (olettaen, että todellisesta sairaudesta/oireyhtymästä on kyse). Voit päästä ammatilliseen kuntoutukseen ja esim. sopeutumisvalmennuksiin. Tosin fyysisten vaivojenkin kautta sinne voi päästä, mutta ehkä esim. neurologilla käynti ei tekisi pahaa.
Asenne vaikuttaa kaikkein eniten. Jos sä uskottelet itsellesi, ettet johonkin pysty, niin et varmasti pystykään. Yksi vaihtoehto voisi olla hankkiutua vaikka vapaaehtoistyöhön, jota kautta saisit työkokemusta lisää, joka voisi lisätä varmuuttasi sekä "pisteitäsi" työkkärin ja työnantajien silmissä.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 15:24"]
Ootko saanut jonkun diagnoosin oppimisvaikeuksien vuoksi? Jos et, etsi lääkäri joka diagnoosin sinulle löytää (olettaen, että todellisesta sairaudesta/oireyhtymästä on kyse). Voit päästä ammatilliseen kuntoutukseen ja esim. sopeutumisvalmennuksiin. Tosin fyysisten vaivojenkin kautta sinne voi päästä, mutta ehkä esim. neurologilla käynti ei tekisi pahaa.
Asenne vaikuttaa kaikkein eniten. Jos sä uskottelet itsellesi, ettet johonkin pysty, niin et varmasti pystykään. Yksi vaihtoehto voisi olla hankkiutua vaikka vapaaehtoistyöhön, jota kautta saisit työkokemusta lisää, joka voisi lisätä varmuuttasi sekä "pisteitäsi" työkkärin ja työnantajien silmissä.
[/quote]
On mulla erilaisia diagnooseja tehnyt jo teini-iässä psykiatri juuri noita heikkolahjaisuus yms.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2013 klo 14:01"]
Sinun tyyppisiäsi ihmisiä on siivoojina tai erilaisissa työyhteisöissä ns. aputöissä. Töissä jotka tehdään muiden ohjauksessa tai ovat helppoja hanttihommia jotka tyhmempikin oppii.
Jospa lähtisit ratkaisemaan ongelmaasi omista lähtökohdistasi et siitä mitä muilla on. Jos ei ole älliä niin sitä ei vaan ole.
Jos olisit nykynuori opiskelisit ammattiin hojksattuna, oman henkilökohtaisen suunnitelman mukaan.
Opetan ammattiopistossa ja joukkoon mahtuu monenlaista, myös kaltaisiasi heikkolahjaisia. Tiedämme, ettei heistä ole itsenäiseen työhön eikä vaativimpiin ammattitöihin koskaan. Elämä on.
Luovi olisi sinun paikkasi kouluttautua ammattiin, se on ammatillinen erityisoppilaitos
https://www.luovi.fi/hakijalle/koulutustarjonta/aikuiskoulutus/
Ota itseäsi niskasta kiinni ja lopeta voivottelu.
[/quote]
En mä voivottele. Minusta kun ei fyysisiin töihin ole koska mulla monia fyysisiä sairauksia jotka estävät ne. Olen toki harjoitteluissa ollut mutta joutunut ne kesken lopettamaan sairauksien pahennuttua. Siksi työvoimatoimistossa on yritetty laittaa useasti opiskelemaan toimistopuolen merkonomiksi mitä olenkin useasti yrittänyt se kun olisi istumatyötä.