Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 21-vuotias opiskelija, ylimääräistä rahaa reilu tonni/kk, miten

Vierailija
22.07.2013 |

on mahdollista, että rahat ovat aina hyvän tovin ennen palkkapäivää loppu?! Ihan siis niin, että ruokaan rahaa pyöreät 0 e ja kaapit tyhjinä. Asun yksin. Jatkuvasti joudun turvautumaan vanhempieni apuun.

Tiedän, että minulla on erittäin hyvä rahatilanne verrattuna joihinkin ystäviini jne, mutta en vain osaa käyttää rahaa oikein. En tiedä, mihin se kaikki menee. Tässä kuussa en ole edes vaatteita ostanut. Olen koittanut monesti kirjata menoni tarkkaan ylös, mutta en ole yhtään niin järjestelmällinen, että jaksaisin sitä pitkään tehdä.. En vaivaa päätäni ikinä raha-asioilla, mutta nyt tajusin, että vielä monta päivää pitää rahattomana selvitä. Ajattelin tällä kertaa selvitä ilman vanhempieni apua, mutta en tiedä tuleeko se onnistumaan..

Kuinka hemmetissä oppisin käyttämään rahaa?!

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla oikeasti netto 2000€ kuussa, etkä maksa itse puhelinta etkä autovakuutusta? Mulla on netto lapsilisät mukaanlukien 2100€/kk, selviän ihan loistavasti, vähintään 200€ jää kuussa säästöön, useimmiten 500€ joskus jopa enemmän. Asunto mulla on omistusasunto ja kiinteät kulut hieman vähemmän kuin sinulla. Ruoat teen pääasiassa itse, lapset syövät koulussa. Marjat saan vanhemmiltani, siinä yksi suuri apu, paljon muuta heiltä ei tulekaan, enkä odotakaan sitä. 

Sähkölasku? Oletko sen huomioinut? Tosin jos sulla on vain käyttösähkö, niin eihän se paljoa ole kuukaudessa. Ajatko paljon autolla? Vaihda pyörään, jos mahdollista. Onko kuukausilippu julkisiin? 

Vierailija
2/18 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, kun saatte avattua mun silmiä! Ja joo, ei ole provo. Häpeän itsekin rahankäyttöäni, oikeasti. Häpeän myös jatkuvaa vanhempieni apua. Kirjoitin, koska tosissani haluan muutoksen tilanteeseen. Haluan rahaa säästöön, olen yrittänyt jo kaksi vuotta niitä säästöjä kerätä. AINA ne olen nostanut jossain vaiheessa.

Kesäkuun viimeinen päivä palkkaa tuli tililleni 1950 euroa. Samalla tulee automaattisesti isäni tililtä 100 e, joka on teinivuosilta jäänyt kuukausiraha.

Autolla ajan päivittäin, mutta (äh voi luoja noloa sanoa), isäni tankkaa tankin täyteen n. kolme kertaa kuukaudessa. Nyt vasta tätä kirjoittaessani ymmärrän, kuinka vastuuton ja lapsellinen olen.

Ruokaan menee normaalisti n. 10 euroa päivässä. Siihen päälle tupakka-aski päivittäin. Olen vähentänyt puolestatoista askista askiin päivässä ja aion vielä puolittaa tupakoinnin määrän.

Ohoh, ruokaan ja tupakkaan melkein 500 euroa kuukaudessa..

Hiuksiin ja ripsiin menee reilu 100 euroa kuukaudessa.

Baareihin ja terasseille vaihtelevasti, näin kesällä arvioltani 150 euroa kuukaudessa.

Vaatteisiin menee välillä tosi paljon, 100-300 euroa kuukaudessa.

Kosmetiikkaan, luontaistuotehömppään yms n. 50 euroa kuukaudessa.

VOI LUOJA!! Ensimmäistä kertaa listasin kuluni. Melkein kaiken voisin karsia!! Mähän olen elänyt ihan herroiksi aina puolet kuusta ja sitten ihmetellyt, kun ei ole rahaa ruokaan!!!

Onneksi kirjoitin tänne aiheesta, silmät todellakin aukesivat..

Toivottavasti en ihan kauheesti saa haukkuja, en kestä itteeni. Olen täältäkin monesti lukenut siitä, kun lapsiperheet selviävät parillasataa kuussa yms.

Hävettää nyt. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mene keräämään pulloja vaikka puistoista. nyt kesällä voisi löytyä ihan kivasti

Vierailija
4/18 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysy jos isi voisi laittaa pari sataa enemmän sitä kuukausi rahaa että pärjäät.

Vierailija
5/18 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat tietää mihin raha menee niin pidä tuloistasi ja menoistasi kirjaa. Muista kirjata jokainen ostos.

Näin saat selville mihin rahasi menevät. Hyvin yksinkertaista.

Vierailija
6/18 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso Kukkaron herraksi Yle Areenasta :)

Vierailija
7/18 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni talouden tasapainottaminen lähti pienistä valinnoista:

- Tupakoin myös itse, mutta vaihdoin maxiaskiin ja halvimpaan mahdolliseen. Entiseen verrattuna säästöä tulee noin 2€/vko eli lähes kymppi kuukaudessa.

-  Vaaleat pastat vaihdoin täysjyvään. Maksavat hieman enemmän,mutta pitävät ainakin mulla nälkää paljon pidempään vaaleisiin verrattuna JA kroppakin voi paremmin. Suunnittelen ruokalistan viikon etukäteen ja/tai pakkaseen laittaessani lihat yms. merkkaan tulevan käyttöpäivän tarkoituksineen, esim. "ma 27.03 makaroonilaatikko". Käy kaupassa vain kaksi kertaa viikossa.  Suosin kauppojen omia tuotemerkkejä.

-Sen sijaan että söisit ulkona ja istuisit terassilla viettäkää kavereiden kanssa nyyttäreitä ja tehkää ruokaa vuorotellen toistenne luona. Toinen vaihtoehto on rajoittaa baareilua,terassilla istumista ja ulkona syömistä vain yhteen päivään viikossa näin aluksi. Pidä silloinkin vain käteistä mukana tietty summa,esim. 20€.

-Voisitko vaihtaa hius- ja ripsikäynnit opiskelijoiden pyörittämiin työssäoppimistiloihin? Tai ripset luomuiksi ja kampaaja kahden kuukauden välein?

- Autovakuutus kilpailutukseen, kieltäydy isän maksamista bensoista ja rajoita auton käyttöä. Sovi ajavasi autoa puolet nykyisistä kilometreistä/vko tai seitsemän päivän sijaan vähennä kolmeen. Säästää bensaa ja kenties pääset pyörällä eteenpäin?

Erittäin hyvä homma jos saat säästötilisi ns. suljettua! Laitapa suoraveloitus joka palkkapäivälle 100€.  Minulla menee huomaamatta rahaa noin huomaamatta ja vielä päivää ennen palkkaa laitan tilille jäävät rahat säästöön. Joka kuukausi tavallaan aloitan alusta :)

Tuollaisia pieniä vinkkejä näin aluksi. Mulla myös auttaa säästämisessä ja rahan valvomisessa ajatus jostain tulevasta haaveesta pala palalta ("nyt olen tienannut rahat lentollippuihin") ja mielikuva miten säästötilillä summa nousee. Valtavasti tsemppiä ja hienoa että olet itse tässä vaiheessa huomannut tilanteesi ja teet asialle jotain! :)

Vierailija
8/18 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 14:13"]

Ihanaa, kun saatte avattua mun silmiä! Ja joo, ei ole provo. Häpeän itsekin rahankäyttöäni, oikeasti. Häpeän myös jatkuvaa vanhempieni apua. Kirjoitin, koska tosissani haluan muutoksen tilanteeseen. Haluan rahaa säästöön, olen yrittänyt jo kaksi vuotta niitä säästöjä kerätä. AINA ne olen nostanut jossain vaiheessa.

Kesäkuun viimeinen päivä palkkaa tuli tililleni 1950 euroa. Samalla tulee automaattisesti isäni tililtä 100 e, joka on teinivuosilta jäänyt kuukausiraha.

Autolla ajan päivittäin, mutta (äh voi luoja noloa sanoa), isäni tankkaa tankin täyteen n. kolme kertaa kuukaudessa. Nyt vasta tätä kirjoittaessani ymmärrän, kuinka vastuuton ja lapsellinen olen.

Ruokaan menee normaalisti n. 10 euroa päivässä. Siihen päälle tupakka-aski päivittäin. Olen vähentänyt puolestatoista askista askiin päivässä ja aion vielä puolittaa tupakoinnin määrän.

Ohoh, ruokaan ja tupakkaan melkein 500 euroa kuukaudessa..

Hiuksiin ja ripsiin menee reilu 100 euroa kuukaudessa.

Baareihin ja terasseille vaihtelevasti, näin kesällä arvioltani 150 euroa kuukaudessa.

Vaatteisiin menee välillä tosi paljon, 100-300 euroa kuukaudessa.

Kosmetiikkaan, luontaistuotehömppään yms n. 50 euroa kuukaudessa.

VOI LUOJA!! Ensimmäistä kertaa listasin kuluni. Melkein kaiken voisin karsia!! Mähän olen elänyt ihan herroiksi aina puolet kuusta ja sitten ihmetellyt, kun ei ole rahaa ruokaan!!!

Onneksi kirjoitin tänne aiheesta, silmät todellakin aukesivat..

Toivottavasti en ihan kauheesti saa haukkuja, en kestä itteeni. Olen täältäkin monesti lukenut siitä, kun lapsiperheet selviävät parillasataa kuussa yms.

Hävettää nyt. 

[/quote]

Seuraavaksi sitten mietit mitä oikeasti haluat tehdä rahoillasi. Haluatko säästää johonkin isompaan asiaan kuten lomaan, asuntoon tai kalliimpaan vaatteeseen? Silloin kuukausittainen siirto säästötilille on hyvä ratkaisu. Ilman kunnon säästökohdetta voi olla haastavaa motivoitua säästämiseen ja tili tyhjenee helposti jonkun kivemman tieltä. 

Vai haluatko jatkaa samalla tavoin mutta niin, että rahat riittäisivät koko kuun ajan ja olisi kiva, jos käteen jäisi ylimääräistäkin. Mikäli vastaus on jälkimmäinen, niin sinun on ehdottomasti alettava järjestelmällisemmäksi ja tehtävä budjetti. Tee shoppailubudjetti, joka ei saa ylittyä. Mieti tarvitko oikesti vaatetta jota olet kuljettamassa kassalle. Etsi siitä vikoja ja äläkä osta vaatetta ikinä ensimmäisellä kerralla. Jätä se vaikka varaukseen ja mieti sitten uudelleen. Itse soitan hätätilanteissa aina äidilleni tai siskolleni. Heille perusteluiksi ei riitä mutkun mä tahon, joten joudun oikeasti miettimään onko ostos ostamisen arvoinen. Shoppailusta säästyneet rahat jäävät säästöön. Ehkä voisit jopa nostaa shoppailurahasi käteiseksi ja laittaa ylijääneet säästöpossuun. Tilillä olevia rahoja saisit käyttää ainoastaan ruokakauppaan. 

Voisit myös jutella vanhempiesi kanssa. Minusta he ovat tehneet väärin, kun eivät ole opettaneet sinua hoitamaan raha-asioita. Pyydä laskusi maksettavaksesi. Mikäli vanhemmat haluavat edelleen auttaa sinua rahallisesti, he voivat korottaa viikkorahaasi. Ehkä he voisivat siirtää sen rahan suoraan säästötilillesi? Tärkeintä kuitenkin on, että laskuja maksamalla oppii huomaamaan, että kaikkea rahaa ei voi tuhlata kerralla. Puhelinlasku voi tulla vaikka kuun lopussa ja silloin sinulla on oltava rahaa.

Vierailija
9/18 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tili kahdessa pankissa. Toiseen pankkiin tulee käyttörahat ja toiseen laskurahat. Laskurahatilille en ole ottanut omaa maksukorttia. Jos siirrän rahaa sieltä käyttötilille, niin saattaa mennä parikin pankkipäivää. Ei siis kannusta heräteostoksiin.

Vierailija
10/18 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tee viikkobudjetti :) paljonko rahaa voi kuluttaa viikossa? ruokien yms tärkeiden jälkeen jää sitte se raha jolla voi tehä jotain mukavaa, käydä kahvilla tai ostella vaatetta yms.

Vierailija
11/18 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tee viikkobudjetti :) paljonko rahaa voi kuluttaa viikossa? ruokien yms tärkeiden jälkeen jää sitte se raha jolla voi tehä jotain mukavaa, käydä kahvilla tai ostella vaatetta yms.

Vierailija
12/18 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 09:49"]

[/quote]

Komppaan tätä ja tee tuosta "viikkorahasta" vielä konkreettinen eli ota se vaikka käteisenä ulos. Jos rahat loppuvat ennen kun viikko on täysi, se on voi voi. Jos rahat loppuvat säännönmukaisesti alkuviikosta, on syytä kirjata menot ylös (tai edes säästää kaikesta kuitit ja käydä ne läpi) ja katsoa, mihin rahat menevät ja miettiä miksi, ostatko turhaa vai esim.  ihan vaan ostamisen ilosta.

Vierailija
13/18 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että olet herännyt todellisuuteen ja haluat opetella käyttämään rahaa! Samaa ei voi sanoa kaikista, ja jotkut eivät ole vielä aikuisinakaan oppineet..

Sinuna säästäisin kaikki kuitit kuukauden ajalta ja sitten joku päivä istuisin niiden kanssa alas. Jakaisin kuitit kategorioihin, esim. ruoka, ei-pakolliset vapaa-ajan menot, puhelinlasku, vuokra, sähkö, vaatteet, opiskelutarvikkeet jne. Nuo yhteen laskemalla näet, mikä on suurin menoeräsi. Sen voit sitten käydä läpi kuitti kuitilta ja miettiä, mikä ei ole tarpeellista. Sama kannattaa tehdä kaikille erille, joista löytyy jotain löysää. Näin saat kuukausittaisen budjetin jokaiselle kategorialle.

Sitten voit vielä käydä mielessäsi läpi, mitä muutoksia täytyy tehdä että budjetit pitävät. Itselläni opiskelijana meni alussa hirveästi rahaa karkkiin, valmisruokiin ja hiustuotteisiin. En halunnut tinkiä shampoon ja hoitoaineen laadusta, joten jätin melkein kaikki muut hiustuotteet ostamatta ja totesin, että hyvin pärjään ilmankin niitä. Shampoota aloin käyttää sen verran vähemmän kerralla, että sain ostovälejä pidennettyä ja budjetti alkoi riittää. Hiukset tulivat silti puhtaiksi - olin siis aiemmin käyttänyt liikaa.

Kun aloin seurata ruokamenojani, havaitsin että halvaksi luulemani tonnikala (sitähän opiskelijat aina syövät kaikissa urbaanilegendoissa kun se on muka niin halpaa) onkin nykyään pirun kallista! En enää ostellut sitä, ja heti rahat riittivät paremmin. Aloin myös tehdä useammin ruokaa itse, suurehkoja eriä kerrallaan joista pakastin aterian kokoisia annoksia valmiiksi. Tuoreista yrteistä en halunnut luopua, joten aloin kasvattaa niitä kotona (pyysin vanhemmilta lahjaksi kasvilampun, kun ne ovat kovin kalliita). Jne.

Kyllä se siitä! Jos haluat tarkempaa apua, kerro menosi niin nettikommentoijat varmasti löytävät joukosta hyviä säästökohteita.

Vierailija
14/18 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin laittaisin ylös exel-taulukkoon kaikki kuitit, jotta näkisin mihin rahaa oikein menee. Jos et jaksa kuukautta tehdä sitä niin tee edes viikko. Pääset hieman kärrylle siitä meneekö raha huomaamatta pikkuostoksiin kuten vesipulloihin ja kahviin vai käytkö kenties useammin ulkona syömässä tai yksillä kuin olet ajatellut. Suosittelin samaa veljelleni, jonka käsissä raha ei pysynyt. Hän huomasi syövänsä monta kertaa viikossa kebabit autossa, kun aika ei riittänyt ruuanlaittoon tai kotona käymiseen. Ei ihmekään, ettei rahat riittäneet, jos viikossa kebabbiin meni helposti yli 50 euroa ja kotonakin piti syödä. Yksi ystäväni taas osti päivässä useamman vesipullon kaupasta sen sijaan, että olisi juonut vettä hanasta. Siinäkin menee huomaamatta rahaa enemmän kuin ajattelee. Vesipullo on vain pari euroa mutta, jos niitä menee viikossa 10 niin hups 20 euroa meni siinä. Kun nämä ostokset sisäistää, niin ne oppii myös välttämään. Kannattaa myös vertailla hieman hintoja ja suosia hevi-puolella sesonkiruokaa.

Toinen hieman järjestelmällisyyttä vaativa asia on kauppalistojen suunnittelu. Mieti etukäteen mitä aiot viikon aikana syödä ja osta resepteissä mainitut raaka-aineet kotiin kerralla. Kaupassa osta vain kauppalistalta äläkä sorru tarjouksiin, ellet oikesti tarvitse ko. asiaa. Minulla on olemassa oikeastaan kaksi kauppalistaa. Toinen on se, jolta ostetaan tavarat.  Toiseen olen kerännyt asioita, joita voi ostaa, jos ne sattuvat edullisesti eteen. Tällä listalla on esimerkiksi sähköhammasharja, henkilövaaka, kesäkengät, kukkamekko... Kannattaa myös miettiä missä haluaa ja voi pihistää ja mihin tahtoo panostaa. Joku mainitsikin tuoreet yritit ja shampoot. Minä haluan myös esimerkiksi vaatteiltani laatua, jolloin on huolellisesti mietittävä, onko kengät 100 euron arvoiset vai ei. Samoin juon mielummin hyvän punaviinin kerran kuussa kuin halvinta kerran viikossa.

Itse seuraan ostoksia enää lähinnä s-ryhmän kerran kuussa kotiin jakamasta tiedotteesta. Lähimmän kaupat kuuluvat meillä s-ryhmään, joten suurin osa ostoksista tulee tehtyä siellä. Siinä näkyy mukavasti myös ravintolat eriteltynä, joten jos summa poikkeaa normaalista, niin näkee on raha tullut syötyä tai juotua vai onko ostettu jotain kalliimpaa kaupasta. Käytetty summa on pysynyt suurinpiirtein samana vuodesta toiseen opiskelijaelämän aikana mutta viime vuoden aikana on mennyt ehkä noin 50 euroa enemmän kuussa rahaa ruokakauppoihin. Toisaalta samaan aikaan innostuin enemmän ruuanlaitosta.

Vierailija
15/18 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee ensin lista "pakollisista" menoista, eli

- vuokra

- vesi + sähkö

- vakuutukset

- netti ja puhelin

- lääkkeet (jos jotain säännöllisiä)

- ja jos on vielä muita pakollisia säännöllisiä

Näiden jälkeen loput jää käteen. Lopuista voisit laittaa heti rahan tullessa tilille pienen osan toiselle tilille. Joko suoraan säästöön tai toiselle tilille siksi aikaa, että ensin yrität selvitä niillä lopuilla tilille jääneillä rahoilla ja hätätapauksessa voit käyttää näitä siirrettyjä rahoja.

Suosittelen myös nuukailemaan yhden kuukauden ajan. Vielä parempi jos jaksat kirjata kaikki ostot ylös, mutta jos et jaksa, niin jätät vain kaiken tarpeettoman ostamatta.

Kuukauden jälkeen voit tarkistaa rahatilanteesi. Jos olet jättänyt kaiken turhan ostamatta, tililläsi pitäisi olla jäljellä "iso" summa rahaa. Tarpeettomia on siis kaikki uudet vaatteet (uskon, että pärjäät kuukauden ilman), baarimenot voi jättää kuukaudeksi pannaan ja maksa kiittää :) , ruokia kannattaa suunnitella, käytä kaikki kosmetiikat loppuun (itselleni esimerkiksi on kertynyt useita vajaita purkkeja, joita käytän nyt loppuun ennenkuin ostan uusia).

Nyt on se hetki, jolloin sinun on jo hyvä opetella oikeanlainen rahankäyttö. Älä myöskään osta mitään luotolla, vaan säästä ja hanki vasta sitten. On paljon kivempi tunne, kun uutta tuotetta ei tarvitse maksella enää jälkikäteen.

Vierailija
16/18 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tosi hyvistä neuvoista!

Palkkani on siis n. 2000 e/kk. Tästä pakollisia menoja on:

Vuokra + vesi 700 e

Netti 20 e

Siinä ne tais ollakkin. Puhelinlaskut, vakuutukset, lääkkeet/lääkärikäynnit yms. on jostakin syystä aina vanhemmat kustantaneet.. Puhelinlaskut ja autovakuutukset menevät suoraan vanhemmilleni..

Siksi tässä mietinkin, kuinka helppoa mulla on aina ollut, ei tarvitse mitään maksaa, muttei rahaa jää edes viittä euroa! Kuinka typerä voi ihminen olla.

Olen jo pitkään ollut itsenäinen muuten, paitsi rahallisesti. Tunnen itseni välillä niin tyhmäksi, että ihan tosissani haluan aikuistua tässäkin asiassa.

Ihan ensimmäiseksi menen kyllä pankkiin sulkemaan säästötilini sillain, etten voi nettipankin kautta rahaa sieltä siirtää pois!

Vierailija
17/18 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli totiaali-idiootin provo. Ei muuta. Ei ihminen noin tollo ole.

Vierailija
18/18 |
22.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2013 klo 12:27"]

Ihan ensimmäiseksi menen kyllä pankkiin sulkemaan säästötilini sillain, etten voi nettipankin kautta rahaa sieltä siirtää pois!

[/quote]

Hyvä idea. Myös jos sinulla on luottokortteja tai vaikka Stockan tilikortti, ne kannattaa joko leikata suoraan poikki tai jemmata jonnekin niin, että eivät ole aina mukana.

Sinun pitäisi pystyä noilla tuloilla (onko tuo 2000 euroa nettopalkka?) ja menoilla kyllä säästämään aika paljonkin. Kannattaa varmaan muutamia kuukausia kokeilla elää niin vähällä kuin pystyt ja laittaa vaikka se tonni kuussa säästötilille. Kun sinne alkaa kertyä rahaa ja pääset taloutesi herraksi, tiedät minkä summan saat kuussa realistisesti säästöön jatkossa. Kun olet kerännyt riittävästi säästöjä, voit kenties ilmoittaa vanhemmillesi että maksat tästä eteenpäin omat menosi itse.

Kun normaali purkurirahasto on kerrytetty, sinun voisi myös kannattaa ostaa asunto (ainakin jos asut sellaisella paikkakunnalla jossa tulet asumaan vielä pitkään). Noilla tuloilla pystyisit kyllä lyhentämään asuntolainaa, ja itselleni tästä oli sekin hyöty että suuri osa tuloistani meni "automaattisesti" säästöön (eli lyhennyksiin). Ei siis tarvinnut nähdä sen enempää vaivaa ja pitää yllä kovaa itsekuria, ettei menisi käyttämään säästöjään johonkin turvanpäiväiseen kuten shampoisiin..

T. 5

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan