Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tupakoinnin testaaminen

Vierailija
14.07.2006 |

Hei! Olen nyt hieman alle 2kk pikkutyttären onnellinen isä ja minua askarruttaisi tietää onko kukaan törmännyt testeihin tai keinoihin todeta tupakanpolttaminen raskaus/imetysaikana? Meillä on sellainen tilanne, että vaimoni on polttanut lähes koko ikänsä (myös meidän kahden vanhemman lasten odotus/imetysajat), jota en ole hyväksynyt. Siksi meillä tehtiin sopimus että ennenkuin alamme yrittämään kolmatta (edelliset jo kouluiässä), vaimoni olisi lopetettava tupakka jonka hän tekikin (ainakin näennäisesti). Itse en ole polttanut ikinä. Ongelma on se, että nyt kun vauva on 2kk ja itse kesälomilla, hän jäi kiinni salaa polttamisesta ja minä epäilen nyt että polttamista on jatkunut myös raskauden ajan (vauva oli täysiaikaisenakin reilusti alle 3kg syntyessään). Oman sanansa mukaan hän olisi polttanut vasta pari viikkoa, mutta koska itsellä on aikaa vaativa työpaikka, olisi minun aikaisemmin ollut mahdoton seurata tupakkalakkoa. Sovimme riidan jälkeen että hän voisi todistaa että ei ole polttanut pitkään lopettamalla samantien, jonka pitäisi kahden viikon jälkeen olla vielä helppoa. Mutta koska hän valehteli ja poltti salaa jo aikaisemmin, kuinka voin olla varma että hän puhuu totta? Onko olemassa jotain testejä jolla sen voi todistaa, joko apteekista tai terveyskeskuksesta saatavia? Vai olenko väärässä epäilyksieni kanssa ja minun pitäisi luottaa sanaan jonka hän jo kerran on pettänyt?

Kiitokset vastaajille etukäteen!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
14.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuohon taida olla olemassa kuin verikoe.

Suosittelen että yrität luottaa vaimoosi ja ennenkaikkea tarjoat keiken mahdollisen tuoen lopettamiselle!

Tupakoinnin lopetttaminen ei todellakaan ole helppoa. Tupakoimattomasta se käy niin että ei-vaan-kertakaikkiaan-enää-polta mutta se vaan ei ole niin helppoa.

Eihän narkomaanitkaan pysty lopettamaan ilman erinäisiä apuja.

Ja kyllä, tupakka on oikein huomattavasti addiktoivampaa kuin esimerkiksi amfetamiini tai jopa heroiini.

Vierailija
2/5 |
30.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

2kk:n lapsen ONNELLINEN isä vaan, äläkä kaivele tuommoista asiaa. Voi kiesus, mitä väliä asialla nyt enää on jos lapsesi on kuitenkin terve. Syyllistäminen ei aiheuta teille kuin korkeintaan eron jos tommosta hölynpölyä jatkat että muka pitäisi jotenkin todistaa ettei ole polttanut. Huh huh!

Keskity vaativaan työhösi ennemmin kuin vatvot tuollaista asiaa. Vähemmän stressaavaa jatkoa sinulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on ISO ongelma sulla.. siis jos vaimos haluaa polttaa niin mikä sä sitä oot kieltään? ja sillehän ei enään voi mitään jos vaimosi poltti sinun mielestäsi raskaus aikana! Saitte terveen lapsen mitä ihmettä mies sä oikeen valitat? Jos sitä mietit että nikotiinia menee sitten tissi maitoon niin ONNELLINEN ISÄ on hyvä ja aloittaa sitten itse juottamaan korviketta tyttärelleen! Ymmärrä nyt hyvä ihminen että sä teet omalle pari suhteeles tosi paljon hallaa tollasella urkkimisella. Jos haluat viellä monta vuotta eteenpäinkin olla onnelinen perheen isä niin päästäppä vaimosi vähän lyhyempään hihnaan ja lopeta salapoliisi hommat!

Vierailija
4/5 |
01.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minusta on hienoa, että ( edes ) isä välittää lapsensa hyvinvoinnista. Jos asia olisi toisin päin ja esim. minun mieheni olisi

tarkoituksella vahingoittanut sikiötä tai lastamme niin en edes osaa kuvitella miten reagoisin tai mitä tekisin. Jo pelkkä ajatuskin on kamala. Kyllähän jokaisen henkisesti terveen aikuisen tulisi kyetä ottamaan vastuu lapsestaan, siitä pienestä hennosta ja hauraasta elämän alusta ja toimimaan epäitsekkäästi edes tämän lyhyen hetken elämässään. Ja vauvalle aiheutuneet sairaudet ei aina tietenkään näy vielä heti syntymän jälkeen vaan niin uskomatonta kuin se ehkä onkin voi seuraukset näkyä vasta tämän vauvan lapsilla.

Ja tiedän, että lopettaminen on vaikeaa mutta mutta...Kuinka moni tupakoitsija jatkaa tupakointiaan jos hänelle kerrotaan että jos hän ei lopeta niin hänen oma terveys/elämänsä on vaarassa??? Niinpä niin!

Ja ehkä raskaana olevia tupakoitsijoita auttaisi motivoitumaan lopettamiseen tiedon hankkiminen tupakoinnin sikiölle aiheutuvista haitoista. Tätä tietoa löytyy todella paljon internetistä ja ihan helpoilla hakusanoilla.

Ja syy tähän kirjoitukseen ei ole se, että tuntisin itseäni jotenkin paremmaksi äidiksi vaan se, että kaikki mikä vahingoittaa lapsia saa minut surulliseksi ja vihaiseksi.

Vierailija
5/5 |
02.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

testiä ole... sinun on vain yritettävä luottaa vaimosi sanaan. En tisenä kessuttelijana sanon että tupakin polton lopetaminen on todella vaikeaa mutta ei mahdotonta, itse olen nyt ollut 7kk polttamatta :)