Ministeri Kiuru HS:lle: Kouluun ei voi ensi viikolla palata, jos on juuri vieraillut riskimaassa
Hyvä, nyt vauhtia tähän päätökseen THL!!!
Kommentit (24)
Tämä päätöshän on tehty jo kauan sitten, mutta koska suomalainen juntti on niin läpeensä itsekäs kpää, ei häntä suositukset kiinnosta vaan tottelee vasta kun pakotetaan.
Erittäin hyvä! Toivotaan, että myös reissussa olleet uskovat asian ja pysyvät siellä karanteenissa. Tätä tuskin valvoo kukaan?
Tuon nyt luulisi olevan jokaiselle itsestäänselvää. Mutta ei ilmeisesti ole.
Taasko kääntyi takki? Eikö se kouluun meno siis olekaan turvallista?
Vierailija kirjoitti:
Jotkut koulut ovat jo alkaneet. Meillä on ministeri joka ei tiedä edes sitä.
Niin, ja aattele, joissain alkaa myöhemmin kuin ensi viikolla.
Kuitenkin varmaan 98 % peruskouluista aloittaa lukuvuoden juuri ensi viikolla.
Juuri näin.
Muistan maaliskuussa, kun sai joka päivä jännittää, että joko Itävallasta hiihtoreissulta palannut oppilas on flunssassa tai sairaana poissa.
Tämä oppilas ei onneksi sairastunut, mutta ei ollut herkkua se tilanne.
Mikään koulu ei ole alkanut, mutta jotkin opiskelut ovat alkaneet. Minua ärsyttää kun AMK tai jopa yliopisto-opinnoista puhutaan "kouluna". Ne on opiskelupaikkoja, joissa opiskellaan vapaaehtoisesti. Koulu on peruskoulu. Ehkä sitten kun toisen asteen opinnot tulevat pakollisiksi, sallin että siitäkin käytetään sanaa koulu.
Olen vähän hämmentyneenä seurannut, kuinka eräs tuttavani on ensi viikolla palaamassa työhön kouluun, vaikka on vieläkin Italiassa.
Vierailija kirjoitti:
Taasko kääntyi takki? Eikö se kouluun meno siis olekaan turvallista?
Niin, toisaalta noinkin. Kun ministerithän haluavat väkisin kaikki lapset kouluun, kun lapsiraukat voivat muuten niin kamalan huonosti.
Kouluun vain, vaikka turvallisempaa olisi kotona ja etäkoulu sujui älyttömän hyvin. Oikeasti koulu voisi olla auki niille, jotka eivät pärjää etäkoulussa, ja ne joilla on kotona hyvä tuki, joutaisivat jäädä etäkouluun.
Vierailija kirjoitti:
Mikään koulu ei ole alkanut, mutta jotkin opiskelut ovat alkaneet. Minua ärsyttää kun AMK tai jopa yliopisto-opinnoista puhutaan "kouluna". Ne on opiskelupaikkoja, joissa opiskellaan vapaaehtoisesti. Koulu on peruskoulu. Ehkä sitten kun toisen asteen opinnot tulevat pakollisiksi, sallin että siitäkin käytetään sanaa koulu.
En oikein usko, että sallimisesi ja sallimattomuutesi asiaa edistävät. Vaikka sinällään oikeassa oletkin. Ehkä ei vaan kannata ottaa asiaa kovin vakavasti.
Kouluun meno turvallista, miten sellaista voi tietää? Miten jotkut aiemmat tutkimukset toimivat enää nykytilanteessa? Eikä ne koronasta olevat mutaatiot tartu myös eri tavoin? Jos joku perehtynyt asiaan, niin voisiko kertoa enemmän?
Pk-seudulla ei voi kukaan sanoa, että kouluun palaaminen on turvallista. Jos etäopiskelu sujui hyvin, mitä perusteita on sille, että monen sadan oppilaan rakennukseen pitää kaikkien tunkea?
Vierailija kirjoitti:
Olen vähän hämmentyneenä seurannut, kuinka eräs tuttavani on ensi viikolla palaamassa työhön kouluun, vaikka on vieläkin Italiassa.
Italia ei ole riskimaa.
Kiurun sanoissa ei ole mitään uutta, mutta eihän näitä kukaan pysty valvomaan.
Thl ohje, että kouluun vain ilman karanteenia
”Maahan saapuvien lasten koulunkäynti tai päiväkoti rinnastetaan välttämättömään asiointiin eli kouluun tai päiväkotiin voi mennä.”
https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajanko…
No tästä se politiikan syksy taas lähtee. Loputonta kinastelua THL:n ja Kiurun putiikin kesken. Tosin jotkut STM:n virkamiehet voivat olla ihan jotain muuta mieltä erilaisista rajoituksista. Ja opetusministeri panee parastaan reippailla kannanotoilla. Mä olen niin täynnä tätä touhua, ihana kun ovat olleet edes muutaman viikon lomillaan, ei ole tarvinnut naamoja nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Pk-seudulla ei voi kukaan sanoa, että kouluun palaaminen on turvallista. Jos etäopiskelu sujui hyvin, mitä perusteita on sille, että monen sadan oppilaan rakennukseen pitää kaikkien tunkea?
Itse en kannata etäopiskelua vaan sitä, että porukka ei matkusta, jotta koulussa oleminen on turvallista. Tai jos matkustaa niin sen jälkeen se 2 viikkoa tiivisti kotona.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Muistan maaliskuussa, kun sai joka päivä jännittää, että joko Itävallasta hiihtoreissulta palannut oppilas on flunssassa tai sairaana poissa.
Tämä oppilas ei onneksi sairastunut, mutta ei ollut herkkua se tilanne.
Meillä vanhemmat painosti rehtoria ja opettajaa niin että Italian laskettelureissulta palanneet lapset eivät lopulta tulleet kouluun. Viikon päästä tulikin sitten jo koulusulku.
Hyvä Kiuru.
Laittakaa myös pallomeri laivaristeily lapset karanteeniin. Ja lintsi ja särkänniemen kävijät. Kannattaisi.
Jo yläasteelaiset osaisivat hyvin käyttää maskia koulussa. Yli 10-vuotiaat tartuttavatkin kuten aikuiset.
Jotkut koulut ovat jo alkaneet. Meillä on ministeri joka ei tiedä edes sitä.