Masennuslääkkeiden käyttäjä, oletko ihastunut lääkityksen aikana?
Evoluutiobiologi: SSRI -lääkkeet voivat estää ihastumisen
Ihastuminen aiheuttaa aivoissa kemiallisen reaktion, joka muistuttaa pakkomielteistä oireyhtymää. Masennuksen ja ahdistuksen hoitoon käytettävät SSRI -lääkkeet voivat estää ihastumisen.
Evoluutiobiologian dosentti Markus J. Rantala kertoo Yle TV1:n Aamu-tv:n lähetyksessä, mitä yhteistä on ihastumisella ja pakkomielteisellä oireyhtymällä.
Rantalan mukaan rakastumisessa on kaksi vaihetta: ihastumisvaihe ja kiintymisvaihe. Ihastumisvaihe aiheuttaa aivoissa kemiallisia muutoksia, jotka saavat aikaan pakonomaista kiinnostusta ihastuksen kohdetta kohtaan – samaan tapaan kuin pakkomielteisessä oireyhtymässä.
Ihastuessa aivojen serotoniinitaso romahtaa. Tästä syystä masennuksen ja ahdistuksen hoitoon käytetyt SSRI –masennuslääkkeet voivat estää ihastumisen. SSRI –lääkkeet estää serotonninitason äkillisen romahduksen ja sitä kautta ihastumisprosessin aivoissa.
- Nuorten masennus johtuu usein siitä, että on epäonnea rakkauselämässä, ja kun sitä hoidetaan lääkkeillä, jotka vaikuttavat serotoniinitasoon, niin henkilö ei pysty enää ihastumaan. Siinä mennään ojasta allikkoon, Rantala sanoo.
Jos suhde toimii kiintymys hormonit alkavat jyllätä.
Jos suhde on toimiva, ihastumishormonit korvautuvat Rantalan mukaan kiintymyshormoneilla, vasopressiinilla ja oksitosiinilla.
Vasopressiini tunnetaan luottamusta synnyttävänä hormonina ja oksitosiini on puolestaan mielihyvä- ja hoivahormoni.
- Ihminen voi ihastua vain yhteen henkilöön kerrallaan, mutta kiintymystä voi tuntea useampaankin ihmiseen, Rantala väittää.
Jos parisuhde on saanut alkunsa pitkästä ja hyvästä ystävyydestä, on tyypillistä, että ihastumisvaihe jää välistä ja ystävyydestä siirrytään suoraan kiintymysvaiheeseen.
Silloin vasopressiinin nousu voi laskea intohimoon vaikuttavan dopamiini-hormonin tasoa. Suhteesta voi tulla vähemmän intohimoinen, mutta kestävämpi.
Lähde: Yle
Kommentit (14)
Olen ihastunut, olen rakastunut, olen kokenut huimaa onnea ja kauheita sydänsurujakin. Tuo evoluutiobiologi puhuu täyttä roskaa.
Olen ihastunut lääkityksen aikana. Hullun pakkomielteisesti, niin että koko elämä meni uusiksi.
[quote author="Vierailija" time="20.07.2013 klo 19:31"]
Olen ihastunut lääkityksen aikana. Hullun pakkomielteisesti, niin että koko elämä meni uusiksi.
[/quote]
Mulla sama homma. Musta tuli melkein stalkkeri, mikä ei tod. ole tyypillistä normaali-minälleni.
Olen ihastunut ja monta kertaa. Ihastumisen kohteeni saattaa vaihdella miltei viikoittain tai kuukausittain..
Olen syönyt lääkettä noin 8 vuoden ajan. Ja elänyt noin 20 vuotta vakituisessa parisuhteessa, eli nämä ihastumiseni ovat valitettasti olleet ihan sellaisia yksipuolisia, salaisia juttuja. Mutta niin huumaavan ihania sellaisia :)
jonkun aikaa syöytyäni efexoria mulle tuli samaa kun numeroilla 2, 5, 7 ja 8. Taidan lopettaa lääkityksen kun se aiheuttaa enemmän ahdistusta kun oli ennen sitä. Viinanhimoakin se on nostanut ihan hirveästi:( onko teillä muillakin samaa?
Kun aloitin efexor-lääkitysken, aloin ihastua voimakkaasti, eli mulla vaikutti tosin päin. Tosin efexor ei taida edes kuulua SSRI-lääkkeisiin.
Minä olen. Rakastuin intohimoisesti. Söin samaan aikaan SSRI-lääkkeitä pienenä annoksena, toipilas olin siis. Valitettavasti rakastumiseni oli jokseenkin yksipuolista, mikä on aiheuttanut minulle murhetta. Onnettomasta rakkaudestakin voi toipua.
Lääkitys ei ole estänyt minua tuntemasta onnen tunteita. Onneksi se kuitenkin tasoittaa niitä onnettomia tunteita, jotka liittyvät masennukseen.
En siis voi olla samaa mieltä Markus J. Rantalan kanssa. Todennäköisesti hän on tutkimuksessaan käyttänyt koehenkilöinä ainoastaan niitä masentuneita, joilla on klassisia masennusoireita. Omat oireeni ovat lähinnä epätyypillisiä.
Eiköhän sarjaihastuminen ja pakkomielteinen rakastuminen johdu ihan muusta kuin lääkkeistä. Taipumus on ollut ennen lääkkeiden aloitusta, mutta ette ole vain huomanneet sitä itsessänne aikaisemmin.
Kaikee kokeiltiin A:sta Ö:hön, mutta ei paua mihinkään. Kamalat haittavaiktukset vaan.
Ei koskaan enään moisia myrkkyjä.
Kyllä. Nolottaa jälkeenpäin se hullaantuminen, mietin olisko just lääkkeestä johtuvaa.
Mulla on ns. dystymia-tyyppinen luonteenlaatu eli taipumus piiiiiiiitkiin lieviin masennusjaksoihin. Masennuslääkkeet saattavat aiheuttaa mulle aivan kuin toisen persoonallisuuden johon kuuluu ihastumisherkkyys =/
Olen, sekä ollessani ilman lääkkeitä, pienellä masennuslääkeannoksella että myös ollessani vahvalla antipsykoottisella lääkityksellä mielisairaalassa.
Olen, mutta olin seksuaalisesti kyvytön. Seksuaaliset halut palasivat vasta lopetettuani masennuslääkkeet.
-n88
Olen kyllä. Ihan potaskaa puhuu tuo mies.