Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soluasuminen ei ole ihmisen elämää - Itsellä ihan vastaavanlaisia kokemuksia parinkymmenen vuoden takaa, ei ole siis mikään muuttunut

Vierailija
05.08.2020 |

Kun viimein pääsin kauan odottamaani ensimmäiseen "omaan" asuntoon... siellä oli kaikki paskassa, vessa pesemättä, jääkaappi täynnä homeista ruokaa, roskat viemättä... Ihan vastaava kokemus siis kuin tämä:

"Opiskelijanainen muutti Helsinkiin Hoas-soluun – Kuvat: Uusi koti olikin kammoläävä"

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1b7a1b41-4aba-4d3c-820b-cf689199cc6d

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin sujui kun kämppikset olivat normaaleja ja edes välttävä äänieristys. Kyllä noissa pari vuotta asuu. Tutustui myös ihmisiin.

Vierailija
2/37 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hrrrr, tulee kylmät väreet pelkästä ajatuksesta... Onneksi en koskaan joutunut käyttämään opiskelija-asuntoloita tai -asuntoja vaan löysin halvat kämpät yksityisiltä. Vastaavia kokemuksia oli myös omalla tuttavapiirillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi HOAS ei ota vastuuta? Jos siellä on kissa ja ei saisi olla kissaa, miksi ne ei heitätä kissaa pois ja siivoututa sitä lattiasta kattoon? Ja lasku sille kissatyypille.

Vierailija
4/37 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla monenlaisia kokemuksia.

Yhdellä kiljuämpäri pulpetti vessassa.

Yksi pölli mun housut.

Joistain tuli hyviä ystäviä. Yhdestä ihan paras kaveri joka on sellainen vielä 15v jälkeenkin.

Tietty jos itse voi vähän katsoa kenen luo muuttaa mutta aina se ei mene niinkään.

Vierailija
5/37 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asuin siis yli 2 vuotta solussa, joten turha haukkua prinsessaksi. Mutta ihmettelen, miksi a) noita ei tarkasteta muuttojen yhteydessä kunnolla ja b) miten paljon niissä asukaan ihmisiä, joilla ei ole mitään käsitystä normaalista siisteydestä.

t. ap

Vierailija
6/37 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut solukämpässä ja samoin mies ja  lapsista kuopus, eikä ole ollut valittamista muuta kuin yhden kämppiksen elintavoista - oli paljon poikaystäviä. Ja tuossa kämpässä sentään erottuu seinien ja lattian väri. Mun ensimmäinen vuokrayksiö oli pommi verrattuna tuohon.  Kaapista löytyi teatterikorkeakoulun pääsykoepapereita, joten siellä oli ollut kai päästetty luovuus ja boheemius täyteen kukkaan.  Vähän nyt taas tuntuu, että piti saada oma 5 min julkisuudessa ja juttusatanen.

Vierailija
7/37 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi HOAS ei ota vastuuta? Jos siellä on kissa ja ei saisi olla kissaa, miksi ne ei heitätä kissaa pois ja siivoututa sitä lattiasta kattoon? Ja lasku sille kissatyypille.

Kyllä ne varmaan niin juur tekeekin.

Vierailija
8/37 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna - 85 soluasunnot olivat melkein itsestäänselvyys, kun opiskelemaan lähti. Minä jonotin 5 viikkoa asuen sukulaisten nurkissa, kunnes onni potkaisi ja sain solukämpän vastavalmistuneesta talosta. Kun vielä kämppikset olivat mukavia ja toinen peräti opiskelukaverini samalta vuosikurssilta, ei ollut mitään valittamista.

Vierailija
9/37 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi nykyaikana, kun maa ei ole enää niin yhtenäinen. Aiemmin kaikilla oli suht samat opiskelu/työrytmit sekä selvä käsitys siitä, mikä oli sopivaa ja mikä ei. Nyt kaikki on aikalailla sallittua, jos itseä huvittaa, eikä kukaan ota vastuuta häiriköinnistään. 

Vierailija
10/37 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä. että näitä näytetään, koska joillakin on tapana kritisoida niitä, jotka ei haluaisi asua solussa. Kyllä siihen on ihan oikeita syitä, miksi niissä ei haluta asua. Mutta monelle käytännössä ainoa vaihtoehto.

Vierailija
11/37 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten kun ne kämpät tarkastetaan ja kehotetaan siivoamaan, alkaa se vikinä siitö, että minä en ole sotkenut, otan yhteyttä lakimieheen jne.

Vierailija
12/37 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoilla kriteereillä voi tuomita myös vuokra-asumisen. On ollut muuttaessa kaikenlaista paskaa edellisen asukkaan jäljiltä. Omakotitaloakaan ei kannata ostaa, koska niissä on piileviä homeongelmia. Hotellissakin on ollut rauhatonta ja homeista leipää.

Parempi kai muuttaa metsään.

Vierailija
13/37 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain opiskelija-asuntolassa oli sellaisia "semisoluja", että jokaisessa huoneessa oli oma kylppäri, mutta keittiö oli yhteinen. Ja keittiön siivosi siivooja. Tämä olisi toimivampi ratkaisu, koska pysyvästi paskassa olisi vain se omassa yksityisessä käytössä oleva huone.

Vierailija
14/37 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoilla kriteereillä voi tuomita myös vuokra-asumisen. On ollut muuttaessa kaikenlaista paskaa edellisen asukkaan jäljiltä. Omakotitaloakaan ei kannata ostaa, koska niissä on piileviä homeongelmia. Hotellissakin on ollut rauhatonta ja homeista leipää.

Eli onko nyt niin, että kun ostat oman asunnon, ne on aina putsattu lattiasta kattoon? Jos pelkästään vuokra-asunnoissa on tämä ongelma..

Vierailija
15/37 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kämppikset joskus vuonna miekka ja kivi oli ottanut jonkun kulkukissan asumaan meidän soluasuntoon. Se kissa muuten lähti kohtalaisen nopeasti niska-pers-otteella parvekkeelta pihalle. 

Vierailija
16/37 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä kutsuisi tuollaista kammolääväksi, aika pumpulissa on kasvanut jos täysi roskis, pari murua kaapissa, ja jonkin verran irtotavaraa parvekkeella aiheuttaa tuollaisen mielenjärkytyksen. Parin tunnin siivoamisella noistakin olisi selvinnyt, kissa toki asia erikseen. Jos eläimiä ei saa olla niin soitto eläinsuojaan, katti pois, ja kissanlaatikko mäkeen. Loput hajut sitten pois entsyymipuhdistusaineella.

Aika uusavutonta menoa jos pari nyssäkkää parvekkeella on jo "siellä ei päässyt kulkemaan", ja täysi roskis on iltalehtikriisin arvoinen. Toki pitäisi olla siisti, mutta helpommalla pääsee kun ei odota epärealistisia joltain opiskelijaluukulta. Rätti vaan käteen ja siivoamaan, niin me muutkin on selvitty opiskelukämppien alkusiivosta...

Vierailija
17/37 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös huonoja kokemuksia solusta. Kämppikset biletti ja sotki, parveke oli täynnä tupakantumppeja ja kaljapulloja. Tiskit lojui pari viikkoa altaassa odottamassa tiskaajaa. "Lainasivat" astioitani ilman lupaa palauttamatta niitä ja söivät ruokiani jääkaapista.

Asuin myöhemmin vielä hetken toisessa solussa, jossa kämppis oli hiljainen ja rauhallinen. Tuuripeliä, kenen kanssa joutuu asumaan

Vierailija
18/37 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soluasumisen ainoa hyvä puoli oli se, että voi kuinka sitä ensimmäistä saamaansa yksiötä sen jälkeen arvostikaan! :)

Vierailija
19/37 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sitten maakuoppa oma vai ei - ja missä kunnossa

Vierailija
20/37 |
05.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään kotinsa jakaminen, oli se sitten kämppiksen tai naapurin kanssa, ei ole ihmisarvoista. Olen itse hiljainen ja rauhallinen ihminen, enkä ole toistaiseksi saanut asua missään kuten haluan. Mitä vaadin? Yörauhaa n. 22-07, päivällä saa melskata muttei esim. jumputtaa musaa täysillä tuntikausia. Ei haittaa eläimet, lapset tai kantapääastujat. Mitä olen saanut naapureilta? Pelkkää kusipäistä käytöstä: kuunnellaan arkiöisin täysillä bilemusaa, aloitetaan möykkääminen koko perheen voimin kello 22 jälkeen, kännätään ja möykätään porukalla useampi päivä putkeen ilman lepotaukoja. Olen asunut kahdeksassa kerrostalossa elämäni aikana, ja lopputulos on tämä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä