Te, jotka käytätte valkoisia lakanoita
Kuinka saatte ne pysymään valkoisina? Käytättekö valko- vai kirjopesuainetta?
Ottaa päähän, että omani alkavat jotenkin harmaantua jo noin vuodessa. Vaihdan lakanat joka viikko, pesen 60- tai 90-asteessa ja käytän useimmiten valkoiselle pyykille tarkoitettua pesuainetta. En käytä huuhteluainetta. Kaikki pyykki koneessa on tietenkin aina valkopyykkiä pestessä valkoista jne.
Mitä teen väärin? Haluaisin pitää tällä viikolla ostamani valkoiset lakanat hohtavan valkoisina edes jouluun.
Kommentit (37)
Pesen valkopesuaineella 60 asteessa. Luulen, että kyse on kankaan laadusta enemmän kuin pesutottumuksista. Ostan vain laadukasta satiinia, eikä meillä koskaan ole lakant harnaantuneet,.
Miksi ne harmaantuu? Mä olen aina pessyt normaalipesuaineella kuudessakympissä, eikä meillä harmaannu.
Yks mikä tulee mieleen on että jos teillä on kovaa vettä niin vedestä saostuu kalkkia kankaisiin jos käyttää liikaa pesuainetta.
Meillä pyykki on aina ollut hohtavan valkoista ja "salaisuuteni" on valkopyykin voukossa Vanish Oxi Action Crystal White. Tämä siis: http://www.vanish.co.uk/products/vanish-oxi-action-crystal-white/vanish-oxi-action-crystal-white-powder
Ei meilläkään ole harmaantuneet. Tosin pidän valkoisia vuodevaatteita todella epäkäytännöllisinä eikä meillä niitä paljon ole.
En tajua kyllä valkoista sisustustakaan. Onko tarkoituksena esitellä, miten paikat pysyvät puhtaana ja tavarat hohtavat uutuuttaan?
Vaihdat lakanat kerran viikossa? Eikö se ole aika hysteeristä?
Minä en toden totta tajua sitä, että pitää käyttää supertehopesuaineita, jotta lakanat pysyvät hohtavan valkoisina. Ja luonto kiittää.
Maalaisjärki voisi ehdottaa käytännöllisempiä värejä makuuhuoneen sisustukseen, mutta maalaisjärki ei toki ole kovin trendikästä.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 20:38"]
Ootko koittanu kloorivalkaisua?
[/quote]
Enpä ole kokeillut, ehkä pitäisi. Harkintaan.
ap
Jotkut valkoiset kankaat on värjätty valkoiseksi harmaasta kankaasta (tai valkoinen lanka ollut alunperin harmaata). Jos peset tällaisen lakanan valkopyykille tarkoitetulla pesuaineella, jossa on valkaisuainetta, lakana muuttuu aikaa myöten harmaaksi. Kannattaa siis pestä valkopyykkikin värillisille tarkoitetulla pesuaineella, jos ei ole varma onko kangas/lanka todella alunperin valkoista. Näin olen kuullut. Olen tällä konstilla saanut omat valkoiset pysymään valkoisina.
Kyllä ne alkaa vuodessa harmaantumaan kun niitä pesee kerran viikossa. Se on se zeoliittipaska mikä harmaannuttaa pyykin. Vaihda johonkin zeoliitittomaan pesuaineeseen niin säästät samalla pesukonettasikin.
Veikkaan myös vettä. Meillä tutkittiin kaivovesi ja tuloksissa lukee mm. että ei suositella valkopyykin pesuun.
Kloorivalkaisua jotta lakanat näyttävät kivalta. Just. Tämä on taas näitä pieniä arkisia hetkiä, kun menetän uskoni ihmiskuntaan.
Tietenkin lakanat vaihdetaan kerran viikossa. Kuka haluaa nukkua likaisissa lakanoissa?Valkoiset lakanat pysyvät meillä valkoisina. Pesuaineena hajustamaton Omo. Sinuna testaisin Vanishia, jota joku suositteli. Tehokas aine.
Minä vaihdan aluslakanat todellakin kerran viikossa (en ymmärrä miten joku viitsii nukkua samoissa hikisissä ja pskaisissa lakanoissa viikkotolkulla!), kaikki ovat valkoisia ja pysyvät vuodesta toiseen valkoisina. En ole miettinyt mikä siihen on syynä, ainakin käytän samaa nestemäistä pesuainetta kuin muulle pyykillekin. 40 asteen ohjelma riittää kunhan pesukone on uudehko/hyvä.
Täällä rannikolla tuntuu, että pyykki ei pysy niin kirkkaana kuin sisämaassa - muutikn tänne pari vuotta sitten.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 20:38"]
Pesen valkopesuaineella 60 asteessa. Luulen, että kyse on kankaan laadusta enemmän kuin pesutottumuksista. Ostan vain laadukasta satiinia, eikä meillä koskaan ole lakant harnaantuneet,.
[/quote]
Käsittääkseni lakanani ovat ihan laadukkaita, tiivistä (tai iso lukuista) egyptiläistä suurin osa, osa samoin tiivistä perkaalipuuvillaa ja osa pellavaa.
Käytin aloituksessa sanaa harmaantua. Se on ehkä vähän liiottelua, kyllä lakanani sänkyyn pedattuina ihan valkoisilta vielä näyttävät. Eron huomaa, kun vertaa juuri kaupasta ostettuihin. Haluaisin että setit olisivat mahtavan valkoiset vielä parinkin vuoden kuluttua, mutta eivät ole.
[quote author="Vierailija" time="19.07.2013 klo 21:02"]
Tietenkin lakanat vaihdetaan kerran viikossa. Kuka haluaa nukkua likaisissa lakanoissa?Valkoiset lakanat pysyvät meillä valkoisina. Pesuaineena hajustamaton Omo. Sinuna testaisin Vanishia, jota joku suositteli. Tehokas aine.
[/quote]
Ja tosiaan heitän tuota Vanishia puoli mitallista normaalin pesuaineen joukkoon. Pieni määrä riittää ja purkki säilyy pitkään. Käytän sitä valkoisten vaatteidenkin pesussa. Näin valkoiset pysyvät valkoisina, eivätkä harmaannu ja vaatteet saavat pidemmän käyttöiän kun eivät näytä virttyneiltä ja haalistuneilta.
Siis 19 = ap
Vesi muuten on täällä aika kovaa, sitä on mitattukin pari vuotta sitten muihin juttuihin liittyen. Olen ulkomailta ostanut sellaisia kalkinpoistotabletteja, joita laitetaan pyykin sekaan ja joiden pitäisi pitää kone puhtaana kalkista ja ehkä tuosta zeoliitistäkin? Näitä tabuja käytän kun pesen värillistä kuumassa. Kone itsessään on vain reilut 3 vuotta vanha. Tuota Vanishia minulla on purkki kaapissani nytkin, en osaa sanoa miksen ole käyttänyt sitä koskaan.
Meillä on enimmäkseen valkoisia lakanoita, ihan vain koska me pidämme valkoisista lakanoista. Muu sisustus ei ole valkoinen, jos sillä nyt mitään merkitystä on.
ap
Ootko koittanu kloorivalkaisua?