Miten oppia fiksua rahankäyttöä?
On alkanut ärsyttää, että en selvästikään osaa käyttää rahaa. Tulot ovat ihan hyvät, mutta ongelma on enemmän siinä, että syydän rahaa sinne tänne ja IHAN turhaan. Esim en ota mukaan vesipulloa/mehua lapselle vaan ostan "kalliilla" paikan päältä, kirjastoon maksan AINA sakkomaksuja, jne jne. Kaapit (etenkin pakkanen) pursuavat ruokaa joka jää hyödyntämättä. Avaamattomia pakkauksia roskiin jne. Hjälp! Miten oppia martaksi!?
Kommentit (6)
Ensimmäinen askel: maitoa on liikaa eli menee kohta vanhaksi, tänään siis uuniriisipuuroa. Viis siitä, että on heinäkuu!
Täytyy tosiaan kaivella pakkasesta ainakin tämän viikon leivät. Ja kai sieltä voisi jonkun keiton tekaista.
Ehkä näitä täytyy vaan vähän miettiä...
Ostat käteisellä. Nostat 20 euroa ja sen pitää riittää viikoksi
Itselläni auttaa "maan tasalle palautumiseen" aina se, että otan jonkin säästötavoitteen.
Osaan mielestäni käyttää rahaa ihan hyvin ja saan rahaa säästöön joka kuukausi. Kuitenkin enemmänkin voisin saada säästöön tai käyttää rahat hyödyllisempäänkin, joten asiaa täytyy aina välillä miettiä.
Ota siis joku säästötavoite ja elä vaikka ensin viikko tai kuukausi kituutellen, säästä siis hieman enemmän kuin olisi tarve. Siitä on taas helpompi alkaa kuluttamaan "normaalisti", eli ei sitä juotavaa edes tee mieli ostaa kahvilasta, kun kaupasta saa halvemmalla tai kotoa otettuna vielä halvemmalla..
Mä ajattelin nyt kokeilla elokuussa, kuinka vähällä rahalla tulee toimeen. 20 euroa ei ihan viikoksi taida riittää, mutta muuten voisi hyvin kokeilla tuota käteistä ettei vinguttaisi korttia ollenkaan.
Kyllä mulla jotain säästöönkin jää, mutta tuntuu että suurin osa rahoista menee ihan hukkaan, kirjaimellisesti. Kiitokset vinkeistä, palaan kertomaan elokuussa miten menee=)
Minun on taas vähän pakko elää niukemmin nyt kun olen hoitovapaalla. Toki mies meitä elättää ja mm. minunkin osuuttani asuntolainasta makselee, mutten halua häneltä pyytää rahaa humputteluun.
Olen luonteeltani melko suurpiirteinen rahankäytön ja vähän muunkin suhteen, joten alussa oli hankalaa kun omat tulot putosivat. Pikkuhiljaa olen oppinut säästeliäämmäksi. Olen nykyään melko kriittinen omien mielihalujeni suhteen, ainakaan vaatteita tai kenkiä en itselleni nykyään ostele, ainakaan niin usein kuin ennen lapsia. Lapsille ostan usein vaatteita kirppareilta ja mll-myyjäisistä, niistä tekee todella edullisia löytöjä. Olen myös melko tarkka lastenvaatteiden laadun suhteen, joten mitään kulahtaneita rättejä en kelpuuta..
Otan aina miltei minnevain menemme, jokaiselle vesipullon mukaan, ja lapsille pientä evästäkin. Jos menen ostoksille, otan yleensä aina vesipullon mukaan ja syön lähtiessä, ettei minun ole pakko poiketa syömään. Ajattelen niin, että saan sitten sillä kahvilaan menevällä rahalla jotain itselleni ostaa. Joskus otan jopa kuopuksen mukaan että pääsen bussillakin ilmaiseksi, vaikka silloin onkin pakko vain nopeasti hoitaa ne tärkeimmät jutut.
Onneksi kirjaston lastenkirjoista ei tule täälläpäin sakkoja, kuitenkin niitä useimmiten lainaamme. Laitan palautuspäiväkuitin jääkaapin oveen muistutukseksi, tai jos uusin lainan netissä niin kirjoitan uuden päivämäärän seinäkalenteriin.
Jääkaapin ja pakastimen kanssa on tosiaan oltava tarkkana ja seurattava päiväyksiä. Laitan nykyään ihan kaikkeen pakastettavaan ruokaan päiväyksen (maalarinteippirulla+kynä on sitä varten keittiönvetolaatikossa) ettei jää epäselväksi milloin ruoka on sinne laitettu. Jos suunnittelen kaupassakäyntiä, niin tarkastan ekaksi pakastimen, josko sieltä voisi ottaa jotain sulamaan. Vaikka olemme miehen kanssa molemmat melko tarkkana jääkaapin kanssa, niin silti välillä jotain ruokaa vanhenee, ja se harmittaa vietävästi. Varsinkin liha, juusto jne on niin kallista niin sitä ei halua haaskata.
Muuten ruoan kanssa emme säästele ja herkuttelemmekin melko usein. Siinä säästäisikin kun ei ostelisi turhia herkkuja jatkuvasti. Näin kesällä kuluu paljon jäätelöä, kokista ja olutta...
Tjaa, mikään marttataitoinen kodinhengetär en ole, mutta omalla tyylillä olen tähän asti pärjäillyt.
keksit ratkaisun jo aika moneen ongelmaasi itse. ;)
ruoka on kallista ja sitä ei saa hassata hukkaan! Tee nyt ensin inventaario, mitä ruokatarvikkeita siellä on. Suunnittele lähipäivinä ateriat vain niitä hyödyntäen. Opettele miettimään, mitä tähteeksi jääneestä ruuasta voisi vielä tuunata. Kysy vaikka täältä.. ;)
jatkossa mieti aina, mitä siellä kaapissa jo on, ettei tule suotta ostettua turhaa. Hyödynnä tarjoukset ja käytä pakastinta järkevään säilytykseen.