Sinä kotisiivoustyötä tekevä!
Haluaisin tietää, että mitä mietit toisten kodeista niitä siivotessasi? Kurkitko kaappeihin? Pidätkö meitä naisia, jotka ostavat kotisiivoustyötä laiskoina?
Kommentit (14)
Mä haluaisin tietää että miten uskallat? Oulun sarjakuristajahan kävi käsiksi joihinkin tällaisiin kotona palveluita tarjoaviin, enkä ihmettelis vaikka sadoittain pervoja yrittäis samaa.
Olen tehnyt noita hommia, enkä ole kurkkinut kaappeihin, tai arvostellut mielessäni työn tilannutta. Ensinnäkin oli aina liian kiire, että ehtisi tehdä mitään ylimääräistä: asiakas usein haluaa parhaan lopputuloksen mahdollisimman halvalla (=nopeasti) ja pomo on merkannut, miten pitkään kohteessa saa mennä, ja seuraavaan paikkaan pitää liikkua valonnopeudella, että ehtii kaikki päivän kohteet. Minä olin kiitollinen että sain rahaa laskuihin ja elämiseen. Toki joskus saatoin tuhahdella, jos paikassa ei ole sovittu, että esim siivoaisin lastenhuoneen lelut paikoilleen, vaan sovittu pelkästä imuroinnista ja petivaatteden vaihdosta. Kuitenkin lastenhuone on kuin pommin jäljiltä, joten oli Pakko ensin siivota lelut ++ syrjään, että pääsin imuroimaan...Tiktaktiktak.
Mä en ajattele asiakkaita oikeina ihmisinä, heidän koti on mun työpaikka ja joskus on tuntunut oudolta kun joku asiakas on ollut esim. saikulla kotona kun käyn. Vähän sellainen fiilis että työpaikallani notkuu joku vieras ihminen.
Arvostellen katson kodeissa niitä asioita jotka vaikuttaa mun työhön, esim. jos imuri on huono niin se ärsyttää, asiakkaan puolestakin kun ajattelen että hyvällä imurilla saisi paremman tuloksen.
Kaappeja an avaa enkä katso pöydillä olevia papereita. Joskus asiakkaalla on ollut yöpöydän laatikko auki ja seksilelut näkösällä, olen silloin sukenut laatikon ja toivonut ettei asiakas itse muista että se oli jäänyt auki. Kerran pyyhkäisin pölyhuiskalla asiakkaan tietokoneen näppistä, kone oli niin hiljaa että luulin sen olevan pois päältä. No pyyhkäisystä se rävähti päälle ja ruudulla oli avonaisena sähköposti otsikolla "tervetuloa miesten eroryhmään" tms. Kyseessä siis nuoren perheen herttainen isä. Silloin hävetti ja harmitti, rukoilin sormet ristissä että näyttö pimenee ennen kuin tyyppi palaa koneelle. En halua tietää asiakkaistani mitään henkilökohtaista.
Minua loukkaa jos asiakas tai joku muu kertoo olevansa huolestunut siitä katsellaanko hänen tavaroitaan. Ajattelen että minulla on omat tavarani, omat asiani, paperini ja luurankoni omassa kaapissa joista jaksan olla kiinnostunut. Siivoustyö on minusta kivaa ja palkitsevaa, nautin siitä muutoksesta ja tunteesta että työlläni on suuri merkitys vaikka kiireisen lapsiperheen arjessa. Pidän itseäni ammattilaisena ja siihen mielikuvaan ei kuulu utelias urkkiminen toisen kotona.
Täysin samoilla linjoilla edellisten kanssa. Ei siinä kiireessä ehdi mitään kenestäkään tai mistään(muista kun ehkä omista asioista)ajatella. Haluaa saada asunnon mahdollisimman puhtaaksi ja poistua seuraavaan kohteeseen.
Olen tehnyt kotisiivouksia joskus. Kotisiivouksen a&o on luotettavuus. Asiakkaan kaappeja ei katsota eikä muuten tutkita. Asiakkaan yksityiselämä ei kiinosta ja olen itse ainakin ylpeä ammattietiikastani. Joskus kyllä tulee mieleen, että huonot välineet ovat syy miksi asikas ei halua itse siivota.
Hei te siivoojat, jotka joudutte tekemään töitä huonoilla välineillä! Kertokaa ihmeessä asiakkaalle asiasta, tällöin asiaan saattaa tulla parannus.
Olen itse saanut pyyntöjä hankkia tiettyä pesuainetta tai palautetta paskasta uudesta imurista (Dyson) ja ottanut nämä mielelläni vastaan. Miespuoliselle ystävälleni oli annettu ihan yksityiskohtainen lista siitä, mitä kaikkea siivouskaappiin tulisi hankkia.
Nuorena tyttönä tein siivoushommia ja ei kyllä tullut mieleenkään kurkkia mihinkään laatikoihin tai olla utelias muutenkaan.
Yhden varakkaan miehen kotona kyllä tuli manattua että mikä sikapossu täällä oikeen asuu kun aina oli hirveä "raivaustyö" tehtävä ensin ennenkuin pääsi kunnolla siivoamaan...
Kai siivooja nyt käyttää omia välineitään. Jollei asiakas erikseen halua että käytetään talon välineitä.
Olen ollut yrittäjänä alalla neljä vuotta ja asiakkaanani on useita perheitä firmani alkuajoilta asti. Suurin osa asiakkaistani on tullut puskaradion kautta, joten luottamus on löytynyt asiakkaiden ja minun välillä, ja jokaisen asiakkaan kanssa teen sopimuksen kirjallisena.
En ajattele asiakkaistani mitään turhuuksia, miksi ajattelisin kun he kerran palkkani maksavat? Kun tulen siivoamaan, voi asiakas olla pois kotoa tai paikalla, kumpikin käy minulle hyvin. Senioriasiakkaat ovatkin useimmiten kotona ja autan heitä muissakin asioissa. Minulla on käytössäni omat ammattivälineeni, mutta jos asiakkaalla on hyvä imuri, käytän sitä. Kaappeihin en mene, ellei asiaa ole erikseen pyydetty esim. senioreiden luona. Pidän työstäni ja asiakkaistani, asiakkaani ovat minulle tärkeitä ja useat asiakkaistani pitävät minua ystävänä ja luottohenkilönä.
Teininä tein kotisiivouksia hyvin varakkaissakin kodeissa. En koskaan kurkkinut kaappeihin eikä tullut mieleenkään varastaa mitään. Usein oli kiire, mutta pistin tietysti sisustuksen merkille ja ihastelin jos oli viehättävä koti ja kauhistelin salaa jos oli todella mauton.
Eniten ihmetystä aiheutti hyvin erilainen elämäntyyli jota kodeissa näki. Oli jotenkin hassua katsoa kun eräskin äiti pakeni lastensa ja näiden kaverin kanssa pihalle leikkimään, hyppimään trampoliinilla ja ehdotti rannalle lähtöä...Tytöt olivat pari vuotta minua nuorempia. Se oli jotenkin epätodellista. Itse en kehtaisi palkata siivoojaa ellei se olisi jostain syystä välttämätöntä. Laitan myös lapseni osallistumaan kotitöihin.
Joskus on tullut tutustuttua kotisiivoustyöhön, ja kyllähän se pisti ihmetyttämään miksi ihmisten pitää tehdä kodeistaan sellaisia ettei niitä itse pysty, jaksa eikä kykene siivoamaan!? Why of why... Jokaisen terveen ihmisen ammatista riippumatta pitää pystyä oma elinympäristönsä siivoamaan! Jo kodin tuoksusta tuntee, onko siellä oikeasti puhdasta vai "puhdasta". Jälkimmäisen likainen haju on monessa kodissa! Siivoojilla ei ole aikaa eikä kiinnostusta kurkkia kaappeihin, muuta roinan määrä kaappien ulkopuolella paljastaa missä kunnossa kaapit ovat!
Usein kodit on täynnä tavaraa, huonekaluja ja mattoja survotaan joka ikiseen mahdolliseen paikkaan, jopa kokonaisia seiniä vuorataan hyllyillä jotka on täynnä roinaa. Miksi?
Moni koti tarvitsisi siivoojan pikakäynnin sijaan suursiivouksen, jonka jälkeen ylläpitosiivoukseen menisi puoli tuntia viikossa... Suursiivous siis tarkoittaa katosta lattiaan kaiken pesua, kaappien siivousta ja tavaran karsimista, nippelien ja nappelien järjestämistä niin että kaikella on oma paikkansa, kaikkien tekstiilien pesua jne. Normikodissa tuohon menee paljon aikaa....
Suursiivottua kotia on mukava siivota. Pintapuolinen "siistiminen" on asiakkaalta rahat pois meininkiä...rasvat ja pinttynyt lika jää, ja haju...
Siivotkaa omat kotinne, niin saatte oikeasti puhdasta!
[quote author="Vierailija" time="18.07.2013 klo 02:45"]
Usein kodit on täynnä tavaraa, huonekaluja ja mattoja survotaan joka ikiseen mahdolliseen paikkaan, jopa kokonaisia seiniä vuorataan hyllyillä jotka on täynnä roinaa. Miksi?
Suursiivottua kotia on mukava siivota. Pintapuolinen "siistiminen" on asiakkaalta rahat pois meininkiä...rasvat ja pinttynyt lika jää, ja haju...
[/quote] Kun käyn tekemässä uudelle asiakkaalle sopimuksen, kuljen asiakkaan kanssa läpi koko kodin ja katsomme yhdessä siivottavat paikat. Jos näen mm. kylppärissä perussiivouksen tarvetta, sanon siitä asiakkaalle ja yleensä asiakas ottaa mielellään alkuun perussiivouksen, jonka jälkeen ylläpidon tekeminen on nopeampaa ja helpompaa. Perussiivous on tietenkin mun tämän euron kalliimpaa kuin ylläpitosiivous, mutta se ei ole ollut kertaakaan ongelma asiakkaille.
Myös keittiöissä on joskus hyvä aloittaa perussiivouksella, mutta toiveiden mukaan mennään ja ylläpidossakin saa tehtyä hyvillä aineilla paljon. Yleensäkin siivousvälineet siivouksessa ovat se yksi tärkeimmistä asioista ja työjärjestys myös. Jos asiakas viihtyy tavaran keskellä niin minulla kotisiivoajana ei ole siihen mitään sanomista. Ylläpidossa pyyhin periaatteessa vain vapaat pinnat ja tasot katsekorkeuden alapuolelta (lukee sopimuksessakin), mutta jos asiakas toivoo, niin menen korkeammallekin ja käyn läpi kaikki pinnat ja tasot - varsinkin senioreiden kodeissa tämä on normaalia. Aikaa siinä menee, mutta tulee myös hyvää jälkeä, ja sitähän siivoukselta odotetaan ja siitä maksetaan.
Mua ei kiinnosta kauheesti kaappeja tonkia. Jos jotain esim henk koht papruja jätetään näkyville, meillä on vaitiolovelvollisuus niistä ja kaikesta muustakin. Ainoastaan, jos meen avaimella, ketään ei oo paikalla ja en löydä siivouskaappia niin joutuu sen verran kurkkasemaan. En usko että muitakaan kiinnostaa. Työtä me vain teemme ja ollaan iloisia, että niitä töitä on! Eli emme pidä laiskana vaikka joku sitä olisikin. On niin erilaisia tarpeita. Itsekin harkinnu siivousta kotiin. En oo enää 20 niin tuo työ leipiinnyttää sen verran perjantaisin et pitäs muka kotonaki jaksaa.. No ainakin se sujuu nopeasti :D
Tämä kiinnostaa minukin.