Puran nyt tänne kun suututtaa. Kamala sisko!
Nyt ottaa päähän ja lujasti. Juttelin äitini kanssa juuri puhelimessa itkuisen äitini kanssa. Vanhemmillani on juuri asuntokaupat takana ja ovat myyneet ison omakotitalonsa ja muuttamassa kerrostaloon. Molemmilla kun alkaa olla ikää ja haluavat helpotusta elämäänsä. Iso talo söi paljon varsinkin isäni voimia.
Olen ollut tietenkin tietoinen talosta saadusta rahasta ja uuden asunnon hinnasta. Vanhemmille jäi mukava summa, jolla vaihtavat auton ja haluavat vähän nauttiakin elämästä. Nyt kuitenkin siskoni on vaatimassa itselleen ennakkoperintöä! Hän on naimisissa ja ollut kotona kauan lasten kanssa. Ovat kuulemma miehensä kanssa keskustelleet, että nyt olisi hyvä aika vaimonkin tuoda rahaa kotiin. En ymmärrä tätä ollenkaan.
Vanhempani ovat todella kilttejä ja jopa miettineet asiaa. Olivat todellakin jo alunperin titämättäni ajatelleet antaa meille rahaa kun talo myydään, mutta nyt siskoni haluaisi lähes kaiken välirahan. Minä en sitä hänen ja miehensä mukaan tarvitse, kun käyn töissä. Siskon ja hänen miehensä mielestä vanhempani eivät myöskään tarvitse uutta autoa, sillä 7-kymppisten autoilu kuitenkin loppuu pian.
Yritin puhua järkeä äidilleni ja sanoa, että olisikohan siskoni aika mennä töihin, jos noin on rahantarvetta. Aion kyllä tapella vanhempieni puolesta, että saavat pitää rahansa ja nauttia niistä. Oli ihan pakko purkaa vähän tänne, ennen puhelua siskolle.
Kommentit (36)
vanhoilla ihmisillä rahajemma on erittäin viisas turva. Ennakkoperintösisko on sikamainen vaatimuksissaan, oksettava ihminen. Vanhuksille voi tulla vaikka minkälaisia liikuntavammoja tai hoidontarvetta, joka vaatii rahaa. Kun he eivät ole enää töissä, heidän on vaikeaa saada edes lainaa ilman omaisuutta. Älä hemmetissä suostu siihen, että sisko tuhlaa vanhempiesi rahat - tuollaiset ihmiset eivät yleensä uhraa mitään vastapalvelukseksi, vaan ajavat vanhempansa vaikka kadulle kuolemaan tuhlattuaan heidän rahansa. Balzacin Ukko Goriot kuvaa hyvin tällaisia tyttäriä.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 11:58"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 11:46"]
Ok, on meillä itsekkäitäkin tarkoitusperiä. Jos vanhemmat muuttaisivat pienempään asuntoon, he joutuisivat karsimaan hamstraamaansa tavaraa rankalla kädellä. Meidän ei sitten kuolinpesää purkaessa tarvitsisi vuokrailla jätelavoja krääsää varten :)
[/quote]
Minä olen itse "hamsteri" ja tiedostan hyvin millaisen ongelman kuoltuani jätän jälkeeni. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jokainen saa itse päättää mitä tavaroillaan tekee.
Jos siis vanhempiesi asunto ei ole mikään terveysriski romuröykkiöiden takia, niin ei ehkä ole sinun asiasi puuttua tilanteeseen.
Mikäli olet ihan oikesti suostutellut heitä muuttamaan pienempään (etkä vain mielessäsi miettynyt sitä), oletko valmis tuolloin auttamaan heitä tavaroiden karsimisessa? Vai oletko silloinkin itsekäs ja jätät heidät suoriutumaan urakasta yksin?
[/quote]
Kuvittelisin kuusikymppisten kykenevän talonsa siivoamiseen ihan itse.
Eikä mitenkään ole lasten velvollisuus vanhempiensa nurkkia siivoilla, jelppiä voi jos välit on siinä kunnossa että haluaa vanhemmilleen avuksi olla. Kuolinpesä on helpompi, senkun soittaa jollekin muuttofirmalle että kantavat kaiken kaatikselle ja perikunta maksaa laskun.
Terkuin eräs joka juuri tyhjensi 30vuoden romut ja muun irtaimen 300m2 talosta hyväkuntoisen seitenkymppisen kaverina.
Voisi olla äidillesi helpompaa antaa hiukan (ei siis todellakaan koko välirahaa, ei missään tapauksessa!) rahaa sekä sinulle että siskollesi. Äitisi ja isäsi saattaisivat saada sillä itselleen paremman mielen. Siskoasi tämä ratkaisu ei tietenkään tyydytä. Tämä siis vain siksi, että se saattaisi helpottaa vanhempiesi ahdistusta asiasta.
Sinulla ja siskollasi ei ole mitään oikeutta vanhempienne rahoihin. Ei mitään! Sano vanhemmillesi, että tekevät hallintaoikeustestamentin nyt heti, jos sellaista ei ole. En tiedä, onko tuo oikea sana, mutta pointti se, että siskosi ei voi jomman kumman vanhemman kuoltua vaatia lakiosaansa (ja savustaa toista vanhempaa ulos asunnosta) toisen kuoltua.
Valitettavasti minulla on tästä kokemusta. Testamentit kuntoon nyt heti!
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 10:48"]
Vanhempani ovat todella kilttejä ja jopa miettineet asiaa. Olivat todellakin jo alunperin titämättäni ajatelleet antaa meille rahaa kun talo myydään, mutta nyt siskoni haluaisi lähes kaiken välirahan.
--
Aion kyllä tapella vanhempieni puolesta, että saavat pitää rahansa ja nauttia niistä.
[/quote]
Kiinnostavaa. Aiotko siis tapella sen puolesta, että vanhempasi pitävät kaiken rahan itsellään vai sen puolesta, että saat oman osuutesi, kuten he olivat ajatelleet?
Millä tavalla luulet siskosi "ottavan" rahat, jos vanhempasi eivät niitä halua antaa?
Keksi jotain parempaa.
Valehdelkaa tuolle siskolle että vanhemmillasi on velkoja, pikavippejä yms ja siksi lähes kaikki väliraha menee niiden maksamiseen. Smaan syssyyn sitten valehtelette, että sinä aiot ostaa sen auton vanhemmillesi ja myöhemmin heidän matkustellessaan ja käyttäessään rahoja valehtelette, että sinä ostit matkat, lomat, harrastukset yms.
Loistavaa, onneksi toinen sisko sentään pelaa puhtailla jauhoilla! Itsekin kituutan kotihoidontuella ja koska tilanne alkaa ottamaan päähän niin palaan piakkoin työelämään. Vaikka vanhemmillani on rahaa niin ei tulisi pieneen mieleenkään kinuta sitä oman perheeni elättämiseen.
Ei todellakaan mitään ennakkoperintöä. Vanhempanne ovat todellakin ansainneet sen, että saavat ostaa uuden auton ja nauttia elämästään nyt, kun saavat asumisenkin puolesta hieman helpostusta.
Jos vanhempanne kuitenkin haluavat lahjoittaa rahaa, niin olisiko ihan vain lahjana molemmille lapsille se max. 3999 €, minkä saa lahjoittaa verottomasti kolmen vuoden aikana. Siihen summaan heillä ehkä olisi vielä "varaa" ja te olisitte varmasti iloisia asiasta. Kuitenkin heille jäisi edelleen mahdollisuus ostaa uusi auto yms.
Meillä isovanhemmat saivat jostain (en muista mistä) rahaa sen verran, että antoivat jokaiselle lapsenlapselle tuon summan. Kokivat, että lapsensa eivät sitä enää keski-ikäisinä tarvitse, mutta me nuoret aikuiset olemme varmasti kiitollisia ko. summasta. Ja niinhän me olimme!
Voit siis ehdottaa asiaa vanhemmillesi, jos he haluavat antaa jotain teille. Älä kuitenkaan suostu helpolla ennakkoperinnön antamiseen. Vanhempiesi elämänlaatu on tärkeämpää.
Kuulostaa aikalailla siltä että sun siskos on tottunut saamaan sen minkä haluaa. Eikun töihin vaan, tekis hänellekkin hyvää.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 11:46"]
Ok, on meillä itsekkäitäkin tarkoitusperiä. Jos vanhemmat muuttaisivat pienempään asuntoon, he joutuisivat karsimaan hamstraamaansa tavaraa rankalla kädellä. Meidän ei sitten kuolinpesää purkaessa tarvitsisi vuokrailla jätelavoja krääsää varten :)
[/quote]
Minä olen itse "hamsteri" ja tiedostan hyvin millaisen ongelman kuoltuani jätän jälkeeni. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jokainen saa itse päättää mitä tavaroillaan tekee.
Jos siis vanhempiesi asunto ei ole mikään terveysriski romuröykkiöiden takia, niin ei ehkä ole sinun asiasi puuttua tilanteeseen.
Mikäli olet ihan oikesti suostutellut heitä muuttamaan pienempään (etkä vain mielessäsi miettynyt sitä), oletko valmis tuolloin auttamaan heitä tavaroiden karsimisessa? Vai oletko silloinkin itsekäs ja jätät heidät suoriutumaan urakasta yksin?
Kannattaa ottaa myös huomioon se, että jos vanhemmat nyt antavat sisarellesi ennakkoperintöä, mitäs sitten tekevät, jos tulevaisuudessa tarvitsevat vaikka rahaa kustantaakseen omia hoitomaksujaan tmv? Tuskinpa sisaresi olisi halukas osallistumaan vanhempienne hoitomaksuihin, etenkin jos ei ole työtuloja...
Olisiko kuitenkin parempi tehdä sisarellesi selväksi, että perintöä todellakin saa vasta, kun vanhemmista aika jättää, jos kuolinpesään ylipäänsä jotain jaettavaa jää.
Voi itku, mitä soopaa taas kirjoitushäriö-Trollilta. :D
Mutta tiedoksi teille: Ennakkoperintöä saa vaatia ihan rauhassa; ei siinä ole mitään kamalaa. Sitä ei tarvitse antaa; eikä siinäkään ole mitään kamalaa.
Hyi! Minusta on kuvottavaa nämä ennakkoperinnön vonkujat, ei ole edes ehtinyt ruumis kylmetä, kun haaskat ovat asialla!
Mulle tuli tästä mieleen kysymys:
Vanhemmilla on kaksi lasta. Sisarus A pyytää ennakkoperintöä ja saakin sitä 10 000 €. Vanhempien kuoltua heiltä jää sisarus B:lle perinnöksi 7000 €. Joutuuko sisarus A maksamaan B:lle 1500 €, jotta perinnöt menevät tasan, vai jääkö homma vain B:n tappioksi?
Laiskaan ja helpoon elämään tottunut siskosi Vonkaa rahoja, hyh!
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 12:05"]
Hyi! Minusta on kuvottavaa nämä ennakkoperinnön vonkujat, ei ole edes ehtinyt ruumis kylmetä, kun haaskat ovat asialla!
[/quote]
jos ennakkperintöä jaetaan, mitään ruumista ei ole.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 12:01"]
Kannattaa ottaa myös huomioon se, että jos vanhemmat nyt antavat sisarellesi ennakkoperintöä, mitäs sitten tekevät, jos tulevaisuudessa tarvitsevat vaikka rahaa kustantaakseen omia hoitomaksujaan tmv? Tuskinpa sisaresi olisi halukas osallistumaan vanhempienne hoitomaksuihin, etenkin jos ei ole työtuloja...
Olisiko kuitenkin parempi tehdä sisarellesi selväksi, että perintöä todellakin saa vasta, kun vanhemmista aika jättää, jos kuolinpesään ylipäänsä jotain jaettavaa jää.
[/quote]
hoitomaksut muuten suhteutetaan vanhusten tuloihin, joten heillä tulee olemaan varaa maksaa se, mitä heiltä laskutetaan ja toisaalta missään tapauksessa heidän rahoillaakn ei tule saamaan mitään "ekstraa" hoitovaiheessa. Siksi hoitomaksuja varten ei akannata säästellä, vaan rahansa kannattaa käyttää silloin kun vielä itse saa päättää, mihin ne menevät.
Minun on vaikea nähdä, että tarina olisi ihan kokonaan tuo ap:n kertoma, mutta vaikka olisikin, ap:n asia ei ole tehdä siskolleen selväksi yhtään mitään. Hänen asiansa ei ole puuttua koko juttuun. Mahdollinen ennakkoperintö on hänen vanhempiensa ja sisarensa välinen asia ja vain näiden välinen asia. Ap:n asia siitä tulee vasta sitten kun hänen vanhempansa kuolevat ja hänkin saa perintöä tai ainakin tasinkoa siskoltaan.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 11:20"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 11:14"]
Siskosi on oikeassa. Eivät vanhempasi enää tarvitse autoa eikä elämiseenkään mene paljoa rahaa, koska tuossa iässä ei enää matkustella. Kamalan itsekkäitä ovat, jos eivät anna lapsiperheelle sitä, mikä heille kuuluu vaan aikovat ylimääräisen rahat pitää itsellään. Tyypillisiä suurten ikäluokkien edustajia, joille ei riitä mikään ja lapsiperheeltä ovat valmiita viemään vaikka ruuat suusta.
[/quote]
Hei porvoolainen, mitä lapsiperhe on tehnyt ansaitakseen nuo rahat? Ap:n vanhemmat voivat käyttää rahat vaikka omaan hoitoonsa vanhuksina, koska sisko näyttää keskittyvän omiin lapsiinsa.
[/quote]
Tämän päälle vanhempiesi pitäisi hoitaa joka viikonloppa lapsia, koska on äitisi vika, jos teidän ja siskosi perheessä tulee avioero.
Tätähän te vongutte joka päivä täällä monin aloituksin, että kuinka itsekkäitä vanhempanne ovat kun tuhlaavat rahansa ja matkustelevat, eivätkä ole ilmaisia lapsenvahteja varalla koko ajan. Ero tulee, jos mummo ei hoida lapsia ja anna parisuhdeaikaa.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2013 klo 12:07"]
Mulle tuli tästä mieleen kysymys:
Vanhemmilla on kaksi lasta. Sisarus A pyytää ennakkoperintöä ja saakin sitä 10 000 €. Vanhempien kuoltua heiltä jää sisarus B:lle perinnöksi 7000 €. Joutuuko sisarus A maksamaan B:lle 1500 €, jotta perinnöt menevät tasan, vai jääkö homma vain B:n tappioksi?
[/quote]
Aa maksaa Beelle tasinkoa.
No kyllä vaan kannattaa hemmottelun lisäksi pistää sivuun niitä vanhuuden vaivoja ja sairasteluja varten. Esim voi tarvittaessa käyttää yksityistä lääkäriä, teettää vaikka kaihileikkauksen (tms) ohi jonojen yksityisellä, käydä hammaslääkärissä ja ostaa siivouspalveluja kotiin. Noin vaikka esimerkiksi. Nimittäin sinne kunnalliseen hoivakotiin pääsemiseen pitää olla nykyään tolkuttoman huonossa kunnossa ja jonossa odotellessa on hyvä jos voi rahalla maksaa vähän palveluja kotonaankin. Meinaan esim vaipatkaan ei ole ilmaisia jos asut kotona ja jonotat sinne hoivakotiin.