Mitä lastenvaatteita kannattaa tehdä itse?
Mitä vaatteita/tekstiilejä vauvalle/taaperolle siis kannattaa tehdä itse? Kannattavuudella tarkoitan sitä, että valmiina kannattaa tietysti ostaa sellaiset perusvaatteet, jotka ovat edullisia valmiina, ja vaatisivat suhteettoman paljon työtä ja/tai kalliit kankaat ja tarvikkeet. Itse ompelemalla saa tietysti persoonallista, mutta kyllähän kankaatkin maksavat.
Lapaset ja villasukat aion ainakin neuloa itse. Tuleeko mieleen ideoita?
Kommentit (10)
Jos taitoa ja energiaa on, niin ihan mitä vain! Ainakin juhlavaatteita ja ns. kaupunkitakkeja ja -hattuja vaikka.
Olen sitä mieltä, ettei nykyään rahallisen säästön takia kannata tehdä mitään itse. Kirppareilta ostamalla saa varmasti edullisimmin eivätkä vaatteet uutenakaan maksa juuri mitään. Riippu tietysti siitäkin mitä haluaa.
Itse kannattaa tehdä jos pitää ompelemisesta ja neulomisesta ja nimenomaan haluaa persoonallisia, oman näköisiä vaatteita lapselleen. Säästöä on turha lähteä etsimään, kankaat ovat aika makean hintaisia nykyään.
Ompelu laadukkaista kankaista on kalliimpaa kuin markettien vaatteet. Itse ompelen lapsilleni kaikenlaista sisävaatetta+ pipoja. Ihan harrastuksena ompelen, enkä laske hintaa vaatteille. 1m hyvää trikoota maksaa n.20-25e
Eli neulepuikot laulamaan :) Ainakin helppoja käyttötekstiileitä (kuten vauvakoon vuodevaatteet, pinnasängyn reunasuoja) voisin ommella ihan ompelemisen ilosta, koska työhön ei tuhraannu suhteettomasti aikaa. Ehkä jotain unipussia voisi ajatella, kesämekot tytöille ovat tosi helppoja ja trikoopipot syntyvät jämätilkuista.
Hieman jännittää, vieläkö kirppareilta löytyy "klassisia lastenvaatteita", kun nykyään retro, unisex, p.o.p., metsola jne. ovat kovassa huudossa. Saan päänsärkyä kirkkaista raitavaatteista :D
Ap
mä olen tehnyt fleece takit ja housut :D sitten haalarit ,ja paita+housut :D
Ostat henkkamaukasta ja lindexiltä ja kappahlista
Mitään ei kannata tehdä itse, jos miettii vain rahaa, mutta jos pitää ompelemisesta, kannattaa tehdä lähes kaikki. Kaupassakin laatu maksaa ja jotkut henkkamaukan vaatteet on laadultaan todella ala-arvoisia! Osa on toki OK, mutta ostohetkellä ei välttämättä aina ehdi katsomaan, onko saumat suorassa jne.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2013 klo 19:03"]
Olen sitä mieltä, ettei nykyään rahallisen säästön takia kannata tehdä mitään itse.
...
Säästöä on turha lähteä etsimään, kankaat ovat aika makean hintaisia nykyään.
[/quote]
Tämä tuntuu olevan vallalla oleva käsitys tällä hetkellä, ja näin varmaan onkin jos tilailee kaikkia hienoja uutuuskuviotrikoita ja -joustofroteita joita kotimaiset ja ulkomaiset nettikaupat ovat pullollaan. Kuitenkin, on mahdollista ommella tosi edullisestikin ja oikeasti säästää, kun hyödyntää esim. kierrätysmateriaaleja ja kangaskauppojen ale- ja palalaareja.
Alusvaatteet, kun niihin voi käyttää vaikka kirpparilta ostettuja pitkiä yöpaitoja. Silloin ei tule kankaalle mitään hintaa, ja yhdestä pitkästä yöpaidasta tekee monta paitaa ja housuja.
Myös muihin vaatteisiin voi löytää kirppareilta materiaalia, ja joku vaate kannattaa ostaa viitosella vaikka pelkkien nappien vuoksi, sillä nekin ovat yllättävän kalliita.
No toki villavaatteet ylipäätään voipi tehä ite. Noin muutenniin jos hakuaa tehdä itse niin ainoastaan sen takia että haluaa suomalaisen aikuisen tekemiä vaatteita sen sijaan että ostaa bagladeshilaisten lasten tekemiä vaatteita halpisketjiista tai marketista.