Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HPV rokote 5-6 luokkalaisillle - Annatko lapsesi ottaa sen?

Vierailija
02.08.2020 |

Kysytäänkö vanhemmilta edes näistä?
Tämä rokotehan ei anna suojaa kaikille HPV kannoille.
Netin joidenkin lähteiden mukaan riskit ovat hyötyjä suuremmat.
Jonkun sivuston mukaan tämä on kansallisessa rokoteohjelmassa.
Miksi?
Onko Suomessa HPV aiheuttamat syövät yleisiä?

HPV rokote 5-6 luokkalaisillle - Annatko lapsesi ottaa sen?

Vaihtoehdot

Kommentit (85)

Vierailija
41/85 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on varsin erikoista, että rokote, joka leviää koko elimistöön ja suojaa HPV:n aiheuttamilta syöviltä ihan joka puolella kehoa, aiheuttaa näitä väitettyjä kauheita sivuvaikutuksia vain sukupuolielimien alueella.

Vierailija
42/85 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kannattaa tytöille sanoa etteivät ota suihin ennen kuin ovat onnellisesti naimisista, niin ei tarvitse ottaa turhia rokotteita.

Naimisiinmeno ei suojaa HPV tartunnalta, riittää että sillä elämän ainoalla sulhasella on se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/85 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 4 siskoa. Kaikki yli 35 vuotiaita. Yhdelläkään ei ole ollut hpv tartuntaa, tai solumuutoksia. Netissä on paljon pahaa tuosta rokotteesta. Kyllä meidän lapset on tärkeitä joten emme ota riskiä pilata terveys sillä. Ei kaikkia rokotuksia tarvitse ottaa, tuo on sellainen.

Millä tavoin yli 35 v. siskosi suojaavat lastasi HPV tartunnoilta?

Vierailija
44/85 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papiloomavirus voi aiheuttaa myös suusyöpää eikä se ole pelkästään seksiin liittyvää. On siis saanut lapseni rokotuksen. Myös tuttu erikoislääkäri suositti rokotusta.

Vierailija
45/85 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei annettu ottaa. 

Meillä 2 tyttöä. 

Vierailija
46/85 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä antaisin lapsilleni rokotteen ja olisin itsellenikin ottanut, jos rokote olisi jo nuoruudessani ollut olemassa. Jos rokotteella pystyy välttämään syöpää tai sen esiasteita, jatkuvaa tilanteen seuraamista, kolposkopiota, loop-hoitoja, mahdollisia kohdunpoistoja jne niin en ymmärrä miksi en antaisi ottaa rokotetta. Eihän rokote takaa, että syöpää ei ikinä tule, mutta se kuitenkin pienentää kohdunkaulan syövän lisäksi useiden muidenkin syöpien riskiä.

Sillä ajatuksella, että ei minun rakas kultamussukkani tarvitse tälläistä rokotetta kun ei hänestä tule kauheaa seksi-irstailijaa on turha puolustautua. Papilloomavirukset ovat yleisiä, sen voi saada vaikka siltä yhdeltä ainoalta kumppanilta. Ja vaikka lapsesta tulisikin vanhemman mielestä kauhea seksi-irstailija, niin se ei kuulu pätkääkään sille vanhemmalle, varsinkin kun lapsi on täysi-ikäinen. Lapsi ei paljon kysele kuinka paljon ja kenen kanssa saa seksiä harrastaa.

Vierailija
47/85 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mikään rokotevastainen hihhuli vaan olen antanut lapsilleni kaikki rokoteohjelman mukaiset rokotukset. Tätä rokotusta en ota. Olkoot foliohattuilua tai ei, niin netissä lukee niiiin paljon vakavista haittavaikutuksista että en halua ottaa riskiä. Tutkin vielä tarkemmin lääketieteellisiä julkaisuja, ehtii sen rokotteen ottaa vielä myöhemminkin. Kovasti oli terkkari tänään koulussa luokan tyttöjä ”painostanut” asian suhteen... 🤬

Vierailija
48/85 |
11.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole mikään rokotevastainen hihhuli vaan olen antanut lapsilleni kaikki rokoteohjelman mukaiset rokotukset. Tätä rokotusta en ota. Olkoot foliohattuilua tai ei, niin netissä lukee niiiin paljon vakavista haittavaikutuksista että en halua ottaa riskiä. Tutkin vielä tarkemmin lääketieteellisiä julkaisuja, ehtii sen rokotteen ottaa vielä myöhemminkin. Kovasti oli terkkari tänään koulussa luokan tyttöjä ”painostanut” asian suhteen... 🤬

Törkeätä painostaa.

Vierailija
49/85 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko sai sen ja lihosi tankiksi sen jälkeen.

Vierailija
50/85 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon, että myös poikani saisivat tämän rokotteen.

Vein poikani yksityiselle lääköriasemalle saamaan hpv-rokotuksen. Se virushan aiheuttaa syöpää miehillekin.

Vierailija
51/85 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikapiikin jälkeen en ensinnäkään edes harkitse..

Mulla on ollut ja on tuo kyseinen kondylooma ,eikä ikinä minkäänlaisia solumuutoksia vaikka papassa käyn 3vuoden välein.

On kuulemma hyvin pieni riski sairastua ja tosiaan todella moni ihminen tämän saa oireettomanakin ja ihan siltä aviomieheltään , joka on saanut taudin teiniaikojen tyttikseltään.

Vierailija
52/85 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä asiaa pähkäillyt ja yrittänyt otta selvää. Noista vastustajien "tutkimuksista" en ole saanut kertaakaan kunnon tutkimustietoa. 

Joten alan kääntymään rokotuksen kannalle. Tämähän ei nyt ole mikään pikana tehty sikainfluenssarokotus, vaan on ollut kauan ja tutkimuksiakin on tehty.

Vierailija
53/85 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sikapiikin jälkeen en ensinnäkään edes harkitse..

Mulla on ollut ja on tuo kyseinen kondylooma ,eikä ikinä minkäänlaisia solumuutoksia vaikka papassa käyn 3vuoden välein.

On kuulemma hyvin pieni riski sairastua ja tosiaan todella moni ihminen tämän saa oireettomanakin ja ihan siltä aviomieheltään , joka on saanut taudin teiniaikojen tyttikseltään.

Kun sen voi saada tosiaan ilman kummempia irstailuja, niin eikö nimenomaan kannattaisi rokotuttaa lapsensa?

Vierailija
54/85 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se kannattaisi antaa?

Kai näillä alanuolittajilla on joku hyvä syy?

No esimerkiksi siksi, että se suojaa HPV-tartunnalta, joka on puolestaan tiettyjen syöpien riskitekijä. Lisäksi suurin osa näistä vasta-argumenteista täällä on täyttä foliohattuilua, suoraan kuin jostain magneettimediasta poimittuja. Osassa myös ihan suoranaista tietämättömyyttä. Siinäpä syitä alapeukkuihin.

Se ei varsinaisesti suojaa HPV-tartunnalta, se vain useissa tapauksissa estää muutaman papillomaviruksen etenemisen elimistössä. Syöpää rokote ei estä, vaikka sillä tavalla sitä usein mainostetaan. Papillomavirukset ovat syövän riskitekijä, mutta eivät selittäjä. Samalla tavalla riskitekijä ovat esimerkiksi vaihtuvat seksikumppanit eikä silti ole kampanjoita, joissa kehotetaan välttämään altistumista tällä tavalla.

Rokote estää tiettyjen suuren riskin papilloomavirusten etenemisen elimistössä. Pienen riskin virukset voivat jopa suojata syövältä.

Minun käsitykseni mukaan suuren riskin HPV löytyy lähes aina kohdunkaulan syövän yhteydessä, ja nykytiedon valossa HPV on kohdunkaulan syövän aiheuttaja. Myös klamydia lisää sairastumisriskiä. Seksikumppaneiden määrän en ole koskaan kuullut vaikuttavan syöpäriskiin sen enempää kuin seksin määränkään, vaikka toki HPV:n saa helpommin jos harrastaa paljon seksiä ja usean kumppanin kanssa.

Vierailija
55/85 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että kukaan, jolla on ollut kohdunkaulalla muutoksia (ja niitä on poistettu esim. kolkoskopialla), jättäisi rokotteen ottamatta lapsilleen. Ne jotka tietää mistä on kyse,  ottavat rokotteen suojatakseen lapsiaan. Ja niin tulen tekemään minäkin. Joku täällä väitti, että rokote aiheuttaa mm. virtsankarkailua. Voin kertoa, että se on paljon pienempi paha kuin solumuutosten poistaminen kohdunkaulalta. Oikeasti, herätkää.

Vierailija
56/85 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen -94 syntynyt. Sain aikoinaan rokotteen.

Nyt leikattu alakerrasta kaksi kasvainta pois...

Vierailija
57/85 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivon, että myös poikani saisivat tämän rokotteen.

Nythän pojatkin voidaan rokottaa 5. luokasta lähtien. Juuri tuli koulun terkalta viestiä rokotteista.

Vierailija
58/85 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-6 -luokkalainen on jo sen ikäinen, että saa itse päättää. Pakotetaanko henkilö, se on eri asia. Lapsella on oikeus holhoojaan - mutta ei se automattisesti tarkoita, että holhoojalla olisi oikeus jyrätä holhottavan tahto miten lystää.

Eräässä tapauksessa tyttö halusi rokotteen (en tiedä oliko manipuloitu, arvioiko olevan ajankohtainen elintapojensa vuoksi, tms.) ja sai tahtonsa läpi terveydenhoitajan avustuksella, siitä huolimatta, että tytön isä vastusti rokotetta. Se kuulostaisi törkeältä huoltajan vastuun tallomiselta, mutta vedottiin tosiaan siihen, että tyttö on kyllin vanha päättämään itse. Samalla logiikalla lapsi voi kieltäytyä, VAIKKA hänen vanhempansa yrittäisivät pakottaa... muuten logiikka ontuu!

Itse rokotteesta, vaikuttaa hiukan bisneskikkailulta. Aivan kuten influenssa- ja punkkirokote.

Vierailija
59/85 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan jostakin lukeneeni, kun tätä pari vuotta sitten tytön kohdalla pohdin, että rokotteesta on olemassa  pari eri versiota. Keskustelin myös asiasta muutaman lääkäriystävän kanssa, sekä oman gynekologin kanssa. Ainakin he suosittelivat rokotteen ottamista ja muualta saamani tiedon mukaan myös heidän lapsensa oli rokotettu. 

Jokainen tekee päätöksensä itse sen hetkisen tiedon mukaan mitä on. 

Vierailija
60/85 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluaisin uskoa että nää palstan rokotekriitikot vaan trollailee, mutta pelottaa että ne on tosissaan. Joku sanoi että "en ota kohturokotetta ala-asteikäiselle tytölle"... tottakai se rokote pitää ottaa hyvissä ajoin ennen sukupuolielämän aloitusta. Ja kohturokote terminä.. ei saakeli :D ja se että tietoa kaivellaan internetin ihmeellisistä syövereistä ja viitataan "tutkimuksiin" rokotteen vaarallisuudesta. Laittakaa oikeasti asiallisista tieteellisistä julkaisuista lähdetiedot, joissa kerrotaan että rokote aiheuttaisi pidätyskyvyttömyyttä. Nyt ei riitä että naapurin Mirjami on kirjoittanut niin Facebookissa.

Olen itse saanut HPV-rokotteet (olen vuosimallia 92), eikä kaduta. En laske alleni. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän