Opettajat ja maskit
Keskustellaanpa tästä aiheesta. Varmasti moni opettaja miettii, voisiko suojata itseään maskilla / hengityssuojaimella koulussa. Varsinkin jos epidemiatilanne pahenee.
Nythän on niin, että maski suojaa MYÖS käyttäjäänsä, siitä on tuoretta tutkimusdataa (Oxford). Auttaa mm. niin, että tauti tulee heikompana tia oireettomana, kun tartunnassa tuleva virusmäärä on paljon pienempi.
Itse olen opettajan vaimo, mies on opettajana pk-seudulla. Keväällä hän käytti hengityssuojainta esim. apteekissa asioidessaan, joten ei ole maskivastainen. Yhdessä mietitään strategiaa, miten onnistuttaisiin välttämään tartunnat. Itse työskentelen kotona ja ruoat tilataan kotiin jne. Näen, että koulu on todellinen riskityöpaikka tartunnan saamiseen.
Nythän on ollut tutkimustietoa myös siitä, että 10-19-vuotiaat tartuttavat siinä missä aikuisetkin, vaikka sairastavat itse lievänä yleensä.
Mitäs mietteitä muilla?
Kommentit (21)
Toisesta ketjusta:
Nyt on myös tehty mallinnustutkimus siitä, miten talvella Diamond Princess -laivalla tartunnat levisivät. Pinnoilta tarttui kyllä osa, mutta suurin osa (60 %) tartunnoista tapahtui ilman välityksellä parista metristä pidempään etäisyyteen. Jatkossa erityisesti esim. koulujen ja työpaikkojen osalta tutkimuksen perusteella suositellaan ilmanvaihdosta huolehtimista ja maskien käyttöä kaikille.
Esimerkkinä todetaan, että jos pystyt haistamaan mitä keskustelukaveri söi lounaaksi (esim. valkosipulin haju on hyvä esimerkki), olet liian lähellä ja hengität sisään hänen hengittämäänsä ilmaa.
https://www.nytimes.com/2020/07/30/health/diamond-princess-coronavirus-a...
Itsekin toivoisin maskisuositusta ainakin opettajille. Eräät kollegat puhuvat niin, että sylki lentää.
T. Yläkoulun ope
Miksei hän sitten käyttäisi maskia? Itse aloitan alanvaihtajana opinnot ja ajattelin kyllä lähiopetuksessa pitää maskia.
No nytpä se maskisuositus julkisiin tiloihin on sitten tulossa! Yle uutisoi! Kouluhan on julkinen tila. Tämä on melkoinen uutispommi. Kyllähän koulujen täytyy noudattaa viranomaisten suosituksia.
Muuttuu opetus luokassa melkoisesti. Ja koulut turvallisemmiksi, hyvä juttu. Vaikka eihän maskia ole kiva pitää, sen olen kyllä itsekin kokenut kun muutaman kerran on pitänyt käyttää.
ap
Vierailija kirjoitti:
No nytpä se maskisuositus julkisiin tiloihin on sitten tulossa! Yle uutisoi! Kouluhan on julkinen tila. Tämä on melkoinen uutispommi. Kyllähän koulujen täytyy noudattaa viranomaisten suosituksia.
Muuttuu opetus luokassa melkoisesti. Ja koulut turvallisemmiksi, hyvä juttu. Vaikka eihän maskia ole kiva pitää, sen olen kyllä itsekin kokenut kun muutaman kerran on pitänyt käyttää.
ap
Onko maskin käyttö ennen suositusta ollut kiellettyä?
entä pleksi opettajan pöydän eteen
Huoleton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Helsingin kouluissa sanottiin keväällä, ettei ole suositeltavaa opettajien pitää maskeja.
Vierailija kirjoitti:
Huoleton kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Helsingin kouluissa sanottiin keväällä, ettei ole suositeltavaa opettajien pitää maskeja.
Suositus en edelleen eri asia kuin pakko tai kielto.
"Nythän on niin, että maski suojaa MYÖS käyttäjäänsä, siitä on tuoretta tutkimusdataa (Oxford)." Aika heikko lähdemerkintä.
"Jos keskustelija tai kommentoija haluaa käyttää jonkun toisen kirjoittamaa aineistoa viestinsä osana, lähde on ehdottomasti mainittava." Keskustelualueen säännöt.
Oppilaat voivat kokea pelottavana jos,opettajalla on maski.
Vierailija kirjoitti:
Oppilaat voivat kokea pelottavana jos,opettajalla on maski.
Erikoista vaikka tässä vaiheessa jopa lapsilla pitäisi olla hyvin tiedossa, että maskin tarkoitus on suojata pisaroilta eli edistää turvallista kanssakäymistä.
Itse työskentelen myös kotoa käsin, terveydenhuoltoalalla. Jos mieheni olisi opettaja, ajattelisin kuten sinäkin. Toivoisin mieheni pitävän maskia siis. Ja olisihan se hyvä esimerkki koulussa lapsillekin mielestäni.
Tarja Sironen, Eeva Ruotsalainen ja useampi muu asiantuntija puhuvat myös maskien puolesta.
Meilläkin kaupasta tilataan muuten kaikki kotiin, ei enää ole järkeä lähteä itseään turhaan altistamaan. Moni muu tuntemamme perhe on toiminut samoin.
Ite olen opettaja ja toivon, että sama linja jatkuu kuin keväällä (työnantaja kielsi maskien käytön). Itse en maskia tule käyttämään, mutta jos koulun linja sellaista vaatii, niin silloin on varmaan ihan sosiaalisen paineen takia pakko käyttää. Idioottimaista hommaa terveitten ihmisten keskellä...
Mutta, kun te ette osaa käyttää sitä maskia oikein! Sitä ei saa nykiä ollenkaan tai vetää leuan alle. Se pitää myös vaihtaa tarpeeksi usein. Melkosen ison rahan saa maskeihin siis menemään. Jos ne on n. 1e kpl ja niitä pitää vaihtaa useamman kerran päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta, kun te ette osaa käyttää sitä maskia oikein! Sitä ei saa nykiä ollenkaan tai vetää leuan alle. Se pitää myös vaihtaa tarpeeksi usein. Melkosen ison rahan saa maskeihin siis menemään. Jos ne on n. 1e kpl ja niitä pitää vaihtaa useamman kerran päivässä.
Altistuminen johtuu suoraan työstä ja työturvallisuudesta huolehtiminen on työnantajan velvollisuus. Lasku kuuluisi työnantajalle.
En usko että maskisuositus koskee kouluja, vaikka ne yleisiä tiloja ovatkin. Ja tietysti myös ahtaita sisätiloja, joissa vietetään koko koulupäivä samaa ilmaanhengitellen. Eipä ne toukokuun lopussakaan turvavälit, etätyösuositus tai 10 hengen kokoontumisrajoituskaan koskeneet yhtäkkiä kouluja, vaan sinne oli niin turvallista mennä käsiä pesemään.
Nyt sentään tuo ”lapset eivät tartuta” -mantra on kumottu.
Oaj voisi ohjeistaa opettajia, että maskia ehdottomasti käytetään luokissa! Opettajien työterveys = maskit ovat tärkeitä!!
Miten juon kaljaa, jos pitää pitää maskia koulussa?
Jokaisen joka kommentoi tänne tulee koittaa opettaa kuuluvalla luokkaäänellä 24 yläkouluikäisen ryhmälle 6 tuntia päivässä maskin läpi! Teen sitä itse ja iltapäivällä olen pyöryä kun ei meinaa jaksaa, illat korvissa soi ja päätä särkee, olen myös sydänsairas 58v mies, päivällä flimmeri tuntien k
Jälkeen,, mitä opettajalta nyt oikein vaaditaan, pitääkö jonkin opttajan ensin kuolla, että tämä uskotaan ihan mahdottomaksi osalle opettajista, nuoremmat ehkä jaksavat!!
Toisesta ketjusta:
Nyt on myös tehty mallinnustutkimus siitä, miten talvella Diamond Princess -laivalla tartunnat levisivät. Pinnoilta tarttui kyllä osa, mutta suurin osa (60 %) tartunnoista tapahtui ilman välityksellä parista metristä pidempään etäisyyteen. Jatkossa erityisesti esim. koulujen ja työpaikkojen osalta tutkimuksen perusteella suositellaan ilmanvaihdosta huolehtimista ja maskien käyttöä kaikille.
Esimerkkinä todetaan, että jos pystyt haistamaan mitä keskustelukaveri söi lounaaksi (esim. valkosipulin haju on hyvä esimerkki), olet liian lähellä ja hengität sisään hänen hengittämäänsä ilmaa.
https://www.nytimes.com/2020/07/30/health/diamond-princess-coronavirus-a...