Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sopiva "palkka" kissan ruokkimisesta?

Nnnnnnnnnmmm
02.08.2020 |

Olemme viikon verran asuntoautolla ja sillä välin naapurin 6- ja 9-vuotiaat lapset käyvät meillä täyttämässä kissan ruoka- ja vesikipon kerran päivässä. Kyseessä on ulkokissa, joten mitään hiekkalaatikkoa ei tarvi tyhjentää. Ruokkiminen riittää. Lapset asuvat ihan kivenheiton päässä ja leikkivät usein muutenkin siinä meidän pihalla (ja meidän lapset heidän pihalla). Tarkistin etukäteen heidän äidiltä ettei heillä ole mitään menoja viikon aikana (vanhemmat ovat töissä ja lasten mumma katsomassa lasten perään arkisin). Lisäksi selitin äidille että mitään tarkkaa ruoka-aikaa kissalla ei ole ja jos tulee menoja, ei tarvi kissan vuoksi perua. Kunhan ilmoittavat meille, että voimme tarvittaessa järkätä toisen hoitajan.

Mikähän olisi sopiva "palkka" lapsille tässä tilanteessa? Vanhempi lapsi säästää rahaa johonkin tiettyyn asiaan. Lapset ovat kuulemma tykänneet hoitaa kissaa, koska haluaisivat itsekkin jonkin eläimen.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko parikymppiä mieheen/naiseen/lapseen/sukupuolioletettuun?

Vierailija
2/35 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin 20 euroa kummallekin lapselle. 

Lähettäisin kiitoskortin matkakohteesta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidin naapurin koiraa viikon 10-vuotiaana enkä saanut mitään palkkaa.

Kävelytin ja ruokin. En edes odottanut palkkaa. Koin, että naapuri arvosti minua, kun sain tuon tehtävän. Tämä 70-luvulla.

Mutta nykylapset on pois pilattu. Monet saavat helposti 50 tai 100 euroa syntymä ja nimipäivälahjoiksi. Onko 20 euroa vähän, kun sen eteen täytyy nähdä vaivaa?

4/35 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin 15 euroa molemmille, koska onhan tuo vastuullinen ja sitoutumista edellyttävä tehtävä. Joinain päivinä lapsilla voi olla olo, ettei viitsisi lähteä hoitamaan sitä, ja silti täytyy. Minusta 15 euroa tuon ikäisille on siis iso raha. 

Antaisin enemmän, jos palkassa pitäisi hyvittää kuluja, menetettyä aikaa tai suurta vaivannäköä.

Jos lapset ovat varakkaasta perheestä ja tottuneet isoon taskurahaan, 15 euroa saattaa tuntua heistä tosi pieneltä summalta.

Vierailija
5/35 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastuuntunnotonta!!!!!Kissa heitteillä viikon,säiden armoilla.Harakat ja muut syövät kissasi eväät.Ilmoitus eläinsuojeluun ja kissasi piikille/Tai ainakin pois tollaselta.

Vierailija
6/35 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaisin 50 setelin ja pyytäisin lapsia itseään jakamaan sen puoliksi + toisin matkoilta jotain pientä tuliaista. Näin saavat myös konkreettisen opetuksen siitä mihin kaikkeen kivaan matematiikka voi käyttää.

Vierailija
7/35 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

20e per lärvi ja jotain pientä matkatuliaista

Vierailija
8/35 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin joskus tutulla yötä kissaa vahtimassa (alkuilta + yö + koko seuraava päivä). Olin jo täysikäinen. Sain 20 euroa ja omistaja oli ostanut mulle herkkuja ja sanoi, että kaapeista saa syödä mitä vaan. 

Eikä mun tietenkään tarvinnut 24/7 sitä kisulia "vahtia", vaan sain mennä ja tulla miten halusin. Asuntokin oli Hämeenkadulla Tampereella, joten tekemistä riitti. Itse asuin vähän sivussa Pirkkalassa. 

Olisin tehnyt ilmaiseksikin. 

Itse sanoisin, että 15-20 per lapsi olisi aika hyvä. Kyse on kuitenkin viikosta. 

Vierailija
9/35 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille on siis nakitettu 7 lyhyttä piipahdusta naapurissa, joiden tarkat ajankohdat saa valita mielensä mukaan. Aikaa ei varmasti kulu tuntiakaan viikon aikana, ja senkin voi jakaa niin että yksi lapsi tekee työt yhtenä päivänä ja toinen toisena.

Antaisin lapsille viitosen mieheen.

Vierailija
10/35 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastuuntunnotonta!!!!!Kissa heitteillä viikon,säiden armoilla.Harakat ja muut syövät kissasi eväät.Ilmoitus eläinsuojeluun ja kissasi piikille/Tai ainakin pois tollaselta.

Olen huomannut että kissa kärsii eniten kun on hihnassa tai täysin sisäkissa. siihen kyseistä luontokappaletta ei ole luotu. Luonnossa on vaaroja ja kissa tietää sen. lapset voi ottaa kissasta kuvan niin näkee onko kissalla kaikki ok. kissa löytää kyllä suojaa ja jos se huolestuttaa sille voi tehdä luukun puuliiteriin tjs.

Vierailija
11/35 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin kissa pääsee sisään tarvittaessa? Kuka vahtii ettei joku villieläin syö sen ruokia?

Vierailija
12/35 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuka vahtii ettei kissaa joku kiduta/tapa kun on pihalla yksin? Ettei jää auton alle? Peto vie? Kissa ei pärjää yksin. Ei koiriakaan jätetä noin. Hommatkaa kissalle kunnon koti, jossa sitä ei jätetä valvomatta ulos.

Vierailija
13/35 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pallkaa kissan tuokkimisesta pitäisi olla kuolema. Kissat ovat anarkinistien symboolieläin!

Vierailija
14/35 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen kissan ruokkiminen on normaalia naapuriapua, jota ei kuulu sekoittaa palkkatyöhön. Minä en antaisi siitä rahaa, koska sehän on pikkujuttu eikä lapset ole edes sitoutunut mihinkään. Voisin antaa lapsille karkkipussit tai jotain muuta pientä kivaa tuliaisiksi ja lähettäisin heille matkalta postikortin, jossa kiittäisin kissan hoidosta. Postin saaminen on monille lapsille iso asia. :)

Vierailija
15/35 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala lukea, kuinka moni ehdottaa että kummallekin lapselle maksettaisiin 20 € tai enemmänkin. Halutaanko lapsille opettaa, että rahan ansaitseminen on helppoa ja pienestäkin naapureiden auttamisesta kuuluu saada kunnon palkaa?

Vierailija
16/35 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaisin niille palkinnoks oman kissan. Kissa per mukula.

Vierailija
17/35 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin tarjota kiitokseksi lapsille herkkuja kotonani tai viedä heidät vaikka läheiselle jätskikiskalle omien lasteni kanssa joku päivä. Mutta en antaisi heille rahaa, ellei siihen olisi erityisen hyvää syytä.

Vierailija
18/35 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin että tulisi kommenttia kissan ulkona oleilusta. No, tarkennan vielä että toki kissa saa tulla sisälle aina kun haluaa. Talven pakkasilla se viihtyykin paljon sisällä ja käy ulkona pääasiassa vain tarpeillaan. Näin kesäaikaan se kuitenkin viihtyy parhaiten ulkona, eikä sitä tahdo saada sisälle houkuttelemallakaan. Käy kyllä syömässä ja hetken seurustelemassa, mutta hyvin pian se haluaa taas ulos. Maalla kissalle riittää puuhaa ja ihmeteltävää ulkona. Tämä meidän kissa pysyy hyvin meidän omassa pihassa ja meillä on piha täynnä rakennuksia, johon se pääsee suojaan.

Harakoita ja villieläimiä emme ruoki, vaan hoidamme kyllä kissan ruokkimisen ihan oikeaoppisesti. Kissa on leikattu, rokotettu ja matokuuri annetaan säännöllisesti. Kyllä me maalaiset hanskaamme tämän kissan hoitamisen yhtä hyvin kuin te kaupunkilaisetkin ;)

Teille muille kiitos vastauksista! Kyse ei ole pelkästään siitä rahasta, vaan myös siitä mikä olisi "pedagogisesti" sopiva summa; haluan opettaa lapsille että työnteko kannattaa, mutta samalla en halua opettaa että palkkaa voi saada liian paljon liian helpolla. Naapurinavusta nämä lapset ovat kyllä nähneet monta hyvää esimerkkiä, koska me aikuiset autamme toisiamme harva se päivä erilaisissa asioissa :)

Ap

Vierailija
19/35 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää sitten ihmetelkö, kun kissa häipyy retkilleen, eikä palaa, koska joku ilves tai haukka nappaa sen saaliikseen.

Vierailija
20/35 |
02.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin nuorelle 50€, kun huolehti kissoista viikon ajan. Siivosi siis hiekkalaatikon ja ruokki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi