Kuinkahan moni meidän tuttu järkyttyis, jos tietäis
minun ja mieheni olevan useasta asiasta samaa mieltä Päivi Räsäsen kanssa?
Moni tietää meidän kristillisestä ajatusmaailmasta, mutta ihmisillä tuntuu olevan suuri tarve jakaa meidät uskovat "hihhuleihin" ja suht. harmittomiin tapauksiin. Luulen että kuulumme jälkimmäisiin, sillä emme aktiivisesti käännytä ketään, emmekä ole minkään tietyn seurakunnan aktiivisia jäseniä tms.
Mitään ei ole tarve peitellä, mutta eipä nää uskonasiat kaikkien kanssa ole puheeksi tullu. Tuli vaan mieleen, että saattaisi porukka ihmetellä, jos kaiken tietäisivät. :) Ehkä täytyy alkaa ottaa enemmänkin kantaa, koska tuntuu että ennakkoluuloja on niin paljon.
Kommentit (20)
[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 22:58"]
No, musta olisi kauheaa kuulla, että joku tuttuni haluaisi uskonnollisen lain menevän valtion lain yläpuolelle, tai etteivät homot saisi mennä naimisiin, koska joku 2000 vuotta vanhan kirjan kirjoittaja sanoi niin. Olisi hyvin vaikea suhtautua teihin järkevinä ihmisinä. Ihan sama juttu, jos joku tulisi mulle kertomaan kannattavansa Halla-ahon ajatuksia ja filosofoivansa säännöllisesti hommafoorumilla.
Eli kerro, jos olet valmis kestämään mahdolliset reaktiot.
[/quote]
Joo, siis en mä tiedä miksi mun pitäis jotenkin salata mielipiteeni. Eikö se olis vähän outoa? Kaipa mulla on niin vahva itsetunto, että tiedän kuka olen ja mitä haluan, eikä muiden mielipiteet vaikuta minäkuvaani. Jos joku joka ennen on pitänyt mua ihan älykkäänä ja mukavana ihmisenä, yllättäen ei haluais olla mun kanssa tekemisissä mun mielipiteeni vuoksi, niin mitähän siitä pitäisi sitten ajatella? En voisi kylläkään ottaa siitä itseeni. En itsekään kohtelis muita vastaavalla tavalla.
Tai sitten sinulla on niin huono itsetunto, ettet pysty seisomaan mielipiteidesi takana julkisesti.
"kerro, jos olet valmis kestämään mahdolliset reaktiot."
heh, tän täytyy olla taas joku suvaitsevainen? :D
"kerro, jos olet valmis kestämään mahdolliset reaktiot."
heh, tän täytyy olla taas joku suvaitsevainen? :D
[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 23:12"]
Tai sitten sinulla on niin huono itsetunto, ettet pysty seisomaan mielipiteidesi takana julkisesti.
[/quote]
Pystyn. Mistä moista päättelit? ap
Pitääkö tuttavien sitten ajatella kaikesta samoin? Itse edustan tiukempia kristillisiä arvoja, mutta ei se vaikuta kykyyni tulla toimeen muiden kanssa. Jotkut tietävät, että en itse omalla kohdalla hyväksy kaikkea heidän toimintaansa. Samoinhan joku ekologinen voi itse olla syömättä lihaa ja juustoa, mutta silti voi töissä olla mun kanssa samassa kahvipöydässä, vaikka kinkku-juustoleipääni syön. Aina puhutaan suvaitsevaisuudesta, mutta miksi vain sitä sallivampaa puolta pitäisi suvaita, miksi niitä tiukempia ei tarvitsisi suvaita?
No mutta ap, miten kukaan voisi suvaita mielipiteitäsi, jos et niitä edes paljasta?
tiukempia ei hyväksytä silloin kun niiden mielipiteet ovat niinkin hulluja ja itsekkäitä, että esim kieltävät kahden aikuisen keskinäisen rakkauden.
Mielestäni omaan puhtaammat luterilaisen kristilliset arvot kuin moni uskovainen. Edellä mainittu ekologisuus on yksi arvoista sillä Jumala on luonut ihmisen kuvakseen ja siten korkeimmaksi luontokappaleeksi. Näin ihminen on vastuussa koko maapallosta ja luonnosta, koska ihmiselle on siunattu älyä ja kykyä huolehtia siitä. Se on vain yksi asia muiden joukossa, mitä ihmiskunta joutuu tekemään päätöksiä hyvän ja pahan välillä. Ja kaikesta joutuu vastaamaan kuoleman jälkeen Jumalalle, jokaisesta turhasta ostoksesta ja hedonistisesta lentomatkailusta ja ilmakehää saastuttavasta autosta.
Jotkut kristityt nyt vain jumittuvat siihen saako itsekseen sängyssä runkata tai jopa toisen kanssa (ilman naimisiinmenoa). Ne eivät ole nykyaikana olennaisia juttuja toisin kuin ennen jolloin papit halusivat säännöstellä seurakunnan avioelämää vaikka eivät itse harjoittaneet, ainakaan luvallisesti, mitään. Moralisoinnin sijaan kristitty voisi esim. kaupassa ja työmatkalla sekä jokapäiväisessä arjessa miettiä miten voisi tehdä asiat kristillisemmin:)
[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 23:25"]
No mutta ap, miten kukaan voisi suvaita mielipiteitäsi, jos et niitä edes paljasta?
[/quote]
Tottakai nyt ihan lähimmät tietää. tai ne joiden kanssa tulee eniten aikaa vietettyä. Enhän kirjoittanut ettei kukaan tiedä mitään, vaan että KAIKKIEN kanssa ei ole uskonasiat tullu puheeksi. Ainakaan tossa määrin. Tuttujahan on niin paljon, että tuskin ollaan tässä mielessä poikkeus. En usko, että on jotenkin poikkeuksellista ettei jokainen kaukaisempikaan tuttavuus tiedä ihan jokaista mielipidettä. Harvoinpa sitä kahvipöytäkeskustelu aloitetaan: "Niin, mä muuten sit vastustan aborttia!"
Ollaan muutenkin eletty elämäntilanteesta johtuen aikamoista erakkoelämää, mutta täytyy alkaa täältä kömpiä esiin! ap
[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 23:29"]
tiukempia ei hyväksytä silloin kun niiden mielipiteet ovat niinkin hulluja ja itsekkäitä, että esim kieltävät kahden aikuisen keskinäisen rakkauden.
[/quote]
Eli taas tää sama: "en mä hyväksy sun juttuja, kun ne on nii tyhmii ja mun on hyvii..."
Todella rakentavaa ja kehittävää keskustelua. Ei mitään järkeä tai logiikkaa, pelkkää mielivaltaa. "Minä päätän mikä on ok ja sinä et"
Nro 11 sanoo, että ekologisuus on tärkeä arvo, mutta sukupuolimoraaliin liittyvät asiat "eivät ole oleellisia". Näköjään moni itse valitsee, millä arvoilla on merkitystä. Näin voi toimia ja ajatella miten vain. Ja toisia voi sitten haukkua hulluksi, itsekkääksi jne.
Varmaan usealla ihmisellä on tuoreessa muistissa presidentin vaalit ja niissähän meillä toiseksi pääsi, homo. Ja tämä oli monelle suuri järkytys miten voi jotkut edes ajatella homon olevan valmis esittelemään puolisonsa julkisesti.
Luulen että kirkko on omalla tavallaan laittanut Räsäsen jo pannaan, kirkko tarvitsee jäseniään ja aina kun Räsänen päästää mölyjä mahastaan, tapahtuu joukkopako kirkosta.
Kuvittelis että ihminen joka on noin korkealla viralla Suomessa miettis vähän puheittensa seurauksia myös ennen kuin mielipiteitä laukoo.
Jos teidän tuttavapiiri on samanmoista teidän kanssa, tuskin kukaan järkyttyis...
Löytyisikö sinulta ap vastaus kysymykseen miksei Päivi vaikene seurakunnassa?
[quote author="Vierailija" time="11.07.2013 klo 10:22"]
Löytyisikö sinulta ap vastaus kysymykseen miksei Päivi vaikene seurakunnassa?
[/quote]
Päivi ei käsittäkseni kannata naispappeutta... Tarkoitatko kenties sitä? Vai tarkoitatko että tuon perusteella naiset eivät saisi missään yhteiskunnallisessa tehtävissä olla esillä? Tarkennatko hiukan?
[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 22:58"]
No, musta olisi kauheaa kuulla, että joku tuttuni haluaisi uskonnollisen lain menevän valtion lain yläpuolelle, tai etteivät homot saisi mennä naimisiin, koska joku 2000 vuotta vanhan kirjan kirjoittaja sanoi niin. Olisi hyvin vaikea suhtautua teihin järkevinä ihmisinä. Ihan sama juttu, jos joku tulisi mulle kertomaan kannattavansa Halla-ahon ajatuksia ja filosofoivansa säännöllisesti hommafoorumilla.
[/quote]
Sanoiko Räsänen todella noin?
Minusta hän vain kehotti uskovia noudattamaan Raamatun moraalisääntöä, joka on Suomen lakia tiukempi aborttiasiassa. Eli se, että joku on laissa sallittua, ei ole välttämättä moraalisesti hyvä asia.
Minä en ole samaa mieltä kuin P.R., mutta tarkkuutta silti teilatessasikin!
Kristitythän eivät keskity uskonnossa aina siihen kristillisyyteen ja arvoihin, vaan siihen, kuinka erottaa itsensä "muista". Muut ovat sitten ihan muuta kuin he ja muihin liitetään arvoja, joita kritisoidaan. Joidenkin kristillisyys keskittyy muiden kritisointiin ja sitä kautta oman porukan erinomaisuuden korostamiseen. Täytyy olla vastavoima jotta itse kohoaisi.
Aivan samoin esim. politiikassa persut tarvitsevat vihreitä jotta voivat peilata omat ajatuksensa jotakin vastaan. "Vastustan näitä vihreiden juttuja, olen siis persu"-tyyliin.
Näille asioille haetaan perusteluja Raamatusta sormien läpi lukien juttuja jotka ei käy pirtaan. Unohdetaan vaikkapa Raamatun ja Lutherin, evlutkirkon perustajan ajatukset juutalaisten tappamisesta.
Kannattaa pitää ajatukset piilossa. Täällä saa olla nykyään vain virallisesti hyväksyttyjä mielipiteitä. Ja kanssasisaresi pitävät huolen siitä, että et pompi rivissä. Saksassa oli muuten 30-luvulla sama käytäntö..