Voiko kotona asuvaa 18 -vuotiasta kieltää menemästä yöksi pojan luo?
Eikös se ole niin, että vanhemmat määrää niin kauan, kun kotona asutaan? Sitä paitsi en halua, että tyttäreni harrastaa seksiä noin nuorena.
Kommentit (25)
Voithan sää koittaa kieltää ja jos 18v on niin typerä että kieltoa uskoo niin ehkeibsitten ole tarvis mennäkään. Miksi et haluaisi lapsen arrastsvan seksiä?
Voi, usko pois, se on harrastanut jo! Ja useampaan otteeseen.
:) mä olin poikakaverin luona yökylässä jo 16-vuotiaana ja äiti varas mulle lääkäriajan samoihin aikoihin jotta sain e-pillerit...
Eli herätys ap. se on varmasti harrastanut sitä seksiä jo jonkun aikaa ja sinuna olisin enemmän huolissani siitä että onhan ehkäsy kunnossa..
Oikeesti ap ! Taidat olla vähän yksinkertainen.
Hmmm... kerrankin onnistunut provo?
Mun vanhemmat kontrolloi elämääni vielä kun olin 21-vuotias. Tai yrittivät ainakin. Keinoina uhkailu ja kiristys. Selittivät että "heillä täytyy asiat huolehtia kuntoon kun en kerran itse osaa". En ymmärrä mitä ihmettä sillä tarkoittivat. Olen aina ollut "kiltti tyttö", en ole ryypännyt enkä hassannut rahoja turhuuksiin, hoidin vuokrat ja laskut ajallaan.... En sitten tiedä johtuiko siitä kun en tehnyt täsmälleen niinkuin he sanoivat, ammatinvalinnan, poikakaverin yms suhteen. Hirveitä riitoja ja saattoi mennä kuukausia ettei oltu missään tekemisissä kun en sitä jaksanut. Nyt kun olen pian nelikymppinen, ollaan tekemisissä mutta minun puoleltani aika pinnallista yhdessä oloa. Vanhemmat on viimeisiä ihmisiä joilta ikinä pyydän apua minkään asian suhteen ja muutenkaan aika vaikea luottaa koska pelkään että heti alkavat määräilemään miten asiat "pitäisi hoitaa".
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 09:04"]
Mun vanhemmat kontrolloi elämääni vielä kun olin 21-vuotias. Tai yrittivät ainakin. Keinoina uhkailu ja kiristys. Selittivät että "heillä täytyy asiat huolehtia kuntoon kun en kerran itse osaa". En ymmärrä mitä ihmettä sillä tarkoittivat. Olen aina ollut "kiltti tyttö", en ole ryypännyt enkä hassannut rahoja turhuuksiin, hoidin vuokrat ja laskut ajallaan.... En sitten tiedä johtuiko siitä kun en tehnyt täsmälleen niinkuin he sanoivat, ammatinvalinnan, poikakaverin yms suhteen. Hirveitä riitoja ja saattoi mennä kuukausia ettei oltu missään tekemisissä kun en sitä jaksanut. Nyt kun olen pian nelikymppinen, ollaan tekemisissä mutta minun puoleltani aika pinnallista yhdessä oloa. Vanhemmat on viimeisiä ihmisiä joilta ikinä pyydän apua minkään asian suhteen ja muutenkaan aika vaikea luottaa koska pelkään että heti alkavat määräilemään miten asiat "pitäisi hoitaa".
[/quote]
Ap:lle vielä piti vastata että voit kieltää mutta olet äärimmäisen tyhmä jos niin teet.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 02:27"]
Kyllä meillä ainakin on aina ollut ja tulee olemaan niin, että lapset (22 ja 27) kyläilee silloin kun siihen lupa annetaan vaikka aikuisia ovatkin. Jos joskus haluavat muuttaa pois kotoaan, niin tehkööt sitten mitä lystäävät, mutta niin kauan kun kotona asuvat, niin eivät itse yökyläilyjään päätä.
[/quote]
Siis kai tämä on parodia? Tiedoksi, ei noin alistetut tossukat tule koskaan kotoa muuttamaan pois.
Kyllä mä kieltäisin. Ainakin keskustelisin asiasta erittäin painavasti.
Mun linja on, että seksiä lapsille sitten kun ovat muuttaneet omilleen.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 09:18"]
Kyllä mä kieltäisin. Ainakin keskustelisin asiasta erittäin painavasti.
Mun linja on, että seksiä lapsille sitten kun ovat muuttaneet omilleen.
[/quote]Ja lisään vielä, että kielsi mun isäni multakin yökyläilyt, tupakoinnin ja alkoholin käytön ja perusteluna juuri se, että niin kauan ei käy kun asun kotona. Ei jäänyt mitään hampaankoloon isääni vastaan. Minusta hän oli oikeassa.
Mikä ihmeen perustelu se on että niin kauan kuin asut kotona se on kiellettyä.
Mikä se syy siihen on että se on kielletty. Sekö riittää, että vanhemmat vaan haluaa ettei toinen mene yökylään, ei mitään perusteluja tarvita?
Vanhemmat ei omista lapsiaan, vaan vanhempien tehtävänä on kasvattaa niistä kelpo ihmisiä ja sen jälkeen antaa lasten elää oma elämänsä.
Jos kaikki kiellot on sellaisia ettei niitä tarvitse perustella mitenkään niin se on pelkkää mielivaltaa ja vallan väärinkäyttöä. Pitäähän sitä jotenkin pystyä perustelemaan kiellot ja jos ei ole järkevää syytä kiellolle niin ei sitä kyllä silloin voi kieltääkään.
[quote author="Vierailija" time="16.10.2013 klo 09:40"]
Mikä ihmeen perustelu se on että niin kauan kuin asut kotona se on kiellettyä.
Mikä se syy siihen on että se on kielletty. Sekö riittää, että vanhemmat vaan haluaa ettei toinen mene yökylään, ei mitään perusteluja tarvita?
Vanhemmat ei omista lapsiaan, vaan vanhempien tehtävänä on kasvattaa niistä kelpo ihmisiä ja sen jälkeen antaa lasten elää oma elämänsä.
Jos kaikki kiellot on sellaisia ettei niitä tarvitse perustella mitenkään niin se on pelkkää mielivaltaa ja vallan väärinkäyttöä. Pitäähän sitä jotenkin pystyä perustelemaan kiellot ja jos ei ole järkevää syytä kiellolle niin ei sitä kyllä silloin voi kieltääkään.
[/quote]
Perusteluna tietty se että vanhempi on ollut niin vatipääkasvattaja (ja tietää sen itsekin) ettei usko että lapsi (se täysi-ikäinen siis) osaa toimia järkevästi. Eli pidetäänpä omat luurangot sisällä niin ei pääse koko perhettä häpäisemään.
=)
Et voi kieltää, enkä ymmärrä tuollaista tarvettakaan. Lapsesihan on täysi-ikäinen, miksi hän ei saisi harrastaa seksiä?
Asunnon haltijana voit kieltää yökyläläisiä tulemasta teille, mutta et voi estää nuorta menemästä muualle yökylään.
Jos ette ole käyneet keskustelua ehkäisystä, niin nyt olisi sen aika. Voit myös laittaa esim. kondomeita nuoren saataville, niin tulee varmemmin käytettyä.
No, tuohon ikään mennessä kasvatustyö on aika pitkälle tehty ja sen perusteella nuori sitten tekee omat valintansa. Minusta tuon ikäisen kanssa voi keskustella asiasta ja sen jälkeen antaa hänen tehdä oma valintansa.
No periaatteessa täysi-ikäisen asioista ei voi vanhemmat enää päättää/määrätä. Mielestäni on kuitenkin järkevää keskustella nuoren kanssa tietyt säännöt, mitkä yhteisessä kodissa teillä on. Kannattaa keskustella avoimesti seksistä, poikaystävistä, kavereista, ym. Niin kauan kuin nuori asuu kotona, hänen elämää vielä pystyy hieman ohjailemaan ja vahtimaan. Ei kannata kovin tiukaksi alkaa, ettei nuori sen takia muuta liian aikaisin pois kotoa, jos ei muuten ole siihen vielä valmis.
Minun tietääkseni täysi-ikäiset saavat harrastaa seksiä ihan vapaasti. AP, mikä siinä on niin hirveätä?
Tottakai voit kieltää, eihän lapsi asu kotonaan, vaan sinun kodissasi.
[quote author="Vierailija" time="08.07.2013 klo 14:27"]
Eikös se ole niin, että vanhemmat määrää niin kauan, kun kotona asutaan? Sitä paitsi en halua, että tyttäreni harrastaa seksiä noin nuorena.
[/quote]
Voi kieltää, mutta se on typerää. Lapsesi on täysi-ikäinen eli AIKUINEN. Kuulostaa aika kamalalta, jos oot oikeasti tuota mieltä etkä provoile, pitäisiköhän se napanuora jo vihdoin katkaista?
Kyllä meillä ainakin on aina ollut ja tulee olemaan niin, että lapset (22 ja 27) kyläilee silloin kun siihen lupa annetaan vaikka aikuisia ovatkin. Jos joskus haluavat muuttaa pois kotoaan, niin tehkööt sitten mitä lystäävät, mutta niin kauan kun kotona asuvat, niin eivät itse yökyläilyjään päätä.