Pikakysymys: Mihin lakiin voin vedota,
että saan terveyskeskuksesta ym. virastoista tietoni tulosteena tai edes nähtäväksi? Ollaan muuttamassa asuinkuntaa ja arvaan, ettei esim. hoitohistoria kulje kuntien välillä.
Kommentit (8)
En muista lakia, mutta itse olen saanut aina tulosteet ihan vain pyytämällä ilman tarvetta vedota mihinkään. (Pyysin näitä yhteen aikaan aika usein, kun sattuneesta syystä jouduin käymään useammassa eri paikassa.)
Kyllähän ne pitää asiakkaalle antaa, jos tämä niitä pyytää. Ei siihen mitään lakipykäliä tarvita :D
Potilaan tietosuojalaki.
Sinulla on aina oikeus saada nähtäville itsestäsi kirjoitetut potilaskertomukset. Ja tehdä niihin oikaisuja jos tarve vaatii.
Tiedot kyllä kulkevat sähköisestikin (ja niitä voi olla silmäilemässä aivan asioissasi sivulliset uteliaat kuten kuuluisassa "myllylän" tapauksessa, tavallisen maija meikäläisen kohdalla asia ei vain tule ilmi. Toki voit pyytää tiedot kuka ja milloin on käsitellyt tietojasi - voi paljastua yllättäviä asioita :) ). Uudella paikkakunnalla allekirjoitat terveyskeskuksessa lupakaavakkeen, jossa tietojasi voidaan pyytää ja siirtää rajattomasti. Aivan yksinkertaista.
Ei siinä mitään lakeja tai juristeja tarvita. Mä sain lähettämällä arkistoon kirjallisella pyynnöllä kaikki tietoni syntymästä lähtien. Se pitää tehdä kirjallisena allekirjoituksen vuoksi.
Esim. tampereen keskusairaalan arkistoon kirje "Minä Matti Meikäläinen haluan päläpälpälä. Päivämäärä, paikkakunta ja allekirjoitus.
Miksi sulla pitää olla lakipykälä. Senkun meet vaan ja pyydät.
Ja tiedot on mulla ainakin kulkeneet. (muuttanut neljän eri kaupungin välillä)