Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ohjeistatko lasta antamaan takaisin samalla mitalla?

Vierailija
07.07.2013 |

Minua on alkanut mietityttää se, miten kannattaisi suhtautua siihen, kun esim. leikkipuistoissa lapset heittelevät toistensa päälle hiekkaa, tönivät ja tuuppivat.

Minulla on lapsi (hieman alle 3 vuotias), joka on hiukan arka, eikä oikein osaa tehdä vielä mitään, jos toinen tönii tai heittää hiekkaa päälle. Olen toiminut niin, että jos vain tilanteen näen, koetan nätisti sanomalla ohjeistaa, ettei sovi töniä yms. Se toimii myös oman lapsen kohdalla, jos hän heittää hiekkaa tms. Mutta, pitäisikö ohjeistaa, että lapseni saisikin antaa samalla mitalla takaisin, jos joku tahallaan tönii tms?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan pakko kysyä, oletko vakavissasi.

Ei ole järkevää opettaa lasta antamaan samalla mitalla takaisin. Alle 3-vuotias on vielä niin pieni, etteivät yhteisleikit ihan aina suju muiden kanssa, eikä myöskään harkintakyky ole vielä parhaimmillaan. Mistä sen ikäinen osaisi arvioida, mikä on tahallista ja mikä vahingossa tapahtunutta? Ja onko sillä väliäkään, kun tarkoitus olisi, että lapset oppisivat leikkimään yhdessä.

Onneksi on kuitenkin olemassa lasten vanhemmat, jotka opettavat lapsiaan leikkimään sovussa. 

Vierailija
2/3 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

2. Kyllä, olen todellakin vakavissani, sillä se, että vanhemmat opettaisivat lapsia leikkimään sovussa, ei pidä paikkaansa. Kun kyse olisikin aivan pienistä, joilla harkintaa ei ole, mutta kyse on toisinaan ollut näkemissäni tilanteissa myös jo isommista, joille varmaan pitäisi jo olla vähän selkeämpää, miten toisten kanssa toimitaan. Ajattelin itsekin aiemmin noin (ja teinkin), että koetan opettaa leikkimään sovussa. Mutta sitten käytännössä se kun ei mene niin, on alkanut mietityttää että pitäisikö toimia toisin. Motiivina on se, että haluaisin lapseni uskaltavan myös puolustaa itseään, sillä aikuistenkaan maailmassa kaikki eivät leiki sovussa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
07.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

perhepäivähoidossa,jossa tyttäreni oli yksi poika puri hänet täyteen mustelmia,hoitotäti ei saanut sitä loppumaan joten lopulta sanoin tytölleni et pure takas siihen loppu pureminen ei tarvinnut tytön kuin purasta kerran niin poika usko.

omasta kokemuksesta voin sanoa et mua kiusattiin koko kouluaika ysillä vedin sit turpaan sitä kiusaajaa ja siihen loppu kiusaaminen .

mut joo on vaikea antaa ohjeita,jos ei oo ite paikalla,mut aikuisen kuuluu puuttua kiusaamiseen on sit lapsi minkäikäinen tahansa viimekädessä lähdet lapsesi kanssa toisaalle leikkimään jos muut keinot ei auta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan