Minkä ikäiset teillä on lukeneet Harry Potterin koko sarjan?
Meillä 8-vuotias on ahminut muutamassa viikossa kolme ekaa osaa ja tahtoo tietty neljännen, mutta alkaa olla siinä kohtaa minusta jo aika tujua tavaraa noin nuorelle.
Mites muilla?
Kommentit (21)
luin lapselleni koko sarjan iltasatuina
luin lapselleni koko sarjan iltasatuina
Meillä 10v ikäisenä luki viimeisen; hidastettiin lukutahtia juuri tuossa samassa ikävaiheessa
10v tyttö lukenut koko sarjan tänä keväänä. Saatiin kaikki kirjat sukulaisperheeltä ja meillä molemmat tytöt (vanhempi 12v) lukivat koko sarjan ahmimalla.
Meidän tyttö luki 7-vuotiaana. Ei ne kirjoina ole niin pahoja kuin elokuvina. Toki riippuu paljon lapsesta ovatko liian jänniä vai ei.
Potterit on ilmestyneet 10 vuoden ajanjaksolla ja tosiaan sävy muuttuu koko ajan vain tummemmaksi. Voisiko lukea vaikka yhden vuodessa, jos aloittaa noin nuorena?
Ei ne kirjat ole niin synkkiä kuin leffat.
Tokaluokan jälkeisenä kesänä luki kaikki (eli siis juuri 8 vuotiaana). Pahinta kuulemma kirjoissa oli se kun Harry ja kumppanit rikkoivat koulun sääntöjä.
Elokuvat katsottiin sitten pari vuotta vanhempana.
No minä aloitin lukemaan ekaa kirjaa pojalle kun tämä oli 5v.
Nyt poika on 7v. ja kaikki kirjat on tullut luettua. Hän odottelee, että oppisi lukemaan jotta voisi lukea ne ihan itse =)
Mä! 41v
Lapsia ei kiinnosta. Ei edes luettuna. Lapset 10 ja 12 vuotiaat.
Kysyin akateemisesta, ja ne ekat on periaatteessa tarkoittettu 9-vuotiaalle tai vanhemmalle, ja sen jälkeenkin lapsen kuuluisi kasvaa lukemisen myötä, eli viimeisiä kirjoja ei todellakaan kuuluisi lukea 9-vuotiaana. Omaa kokemsuta ei ole, koska oma lapseni luki koulutehtävänä ensimmäisen (9-vuotiaana) eikä tykännyt.
Mä olen lukenut lapsille iltasatuina. Lapset 7v. ja 9v. Isompi lukisi itsekin, pienemmällä ei ole vielä niin hyvä lukutaito, että jaksaisi lukea itsekseen. Ei ole kumpikaan sanonut, että on liian jänniä tai pelottavia. Olen kyllä lukemisen yhteydessä kysellyt tätä. Luettuna ei tosiaan ole läheskään sama asia kuin elokuvina. Luettunahan se oma mielikuvitus muodostaa ne tapahtumat tekstin mukaan.
Kirjoissa on käytetty todella rikasta kieltä, ovat loistavasti kirjoitettuja, joka varmasti rikastuttaa myös lasten sanavarastoa.
9-10 -vuotiaana poika ne luki. Ehkä ne voivat hyvin herkkiä lapsia pelottaa, en tiedä. Jotenkin tuntuu, että joskus nykylapsia suojellaan vähän liikaakin.
5 vuotiaana meillä ja toista odotan niin olen nielassut aina yhden kirjan kerralla niin saa masuvauva lukea odotellessaan ulos pääsyä.
Kyllä taas monella teistä pikkasen liiottelua.
ai niin seuraavaksi jos kysytään ikäisenä lapsesi oppi lukemaan vastaa moni 2 tai 3 vuotiaana.
mullapa tämä masuvauva lukee jo!
Olen 37-vuotias ja olen lukenut koko sarjan. 11-vuotias on lukenut ehkä puolet.
Mun lasta ei ole kiinnostanut Potter. Tähän vaan että menestyy loistavasti koulussa. Äikkä huonoin numero ruotsin ohella 8.
Kuka liiottelee?
Minä kirjoitin että tyttöni luki 7-vuotiaana, enkä liioittele yhtään. Aloitti sarjan ekaluokan keväällä toukokuussa, luki koko kesäloman ja hieman ennen tokaluokan alkua elokuussa sai viimeisen päätökseen. Lukemaan oppi 5-vuotiaana, ei siinä ole mitään erityisen epätavallista.
Pelottavuudeltaan tuskin ovat pahempia kuin Grimmin sadut.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2013 klo 11:26"]
5 vuotiaana meillä ja toista odotan niin olen nielassut aina yhden kirjan kerralla niin saa masuvauva lukea odotellessaan ulos pääsyä.
Kyllä taas monella teistä pikkasen liiottelua.
ai niin seuraavaksi jos kysytään ikäisenä lapsesi oppi lukemaan vastaa moni 2 tai 3 vuotiaana.
mullapa tämä masuvauva lukee jo!
[/quote]
Ensimmäiset luki 8-vuotiaana, sitten aina sitä mukaa, kun ilmestyivät. Taisi olla 11v, kun viimeisin ilmestyi.