Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Loma ei riittänyt palautumiseen

Battery
31.07.2020 |

Vuoden ensimmäinen puolisko on ollut monelle kuluttavaa ja stressaavaa aikaa.

Löytyykö muita jotka ovat saaneet viettää 3-4vko kesälomaa mutta kokee ettei noinkaan pitkä loma riittänyt palautumiseen?

Tunnistan itseni yhtä väsähtäneeksi kuin lomalle lähtiessä, jopa väsyneemmäksi.

Arkeenpaluu ei ole koskaan 17v työhistoriani aikana tuntunut näin raskaalta vaikka lomalla on tullut levättyä, ulkoiltua ja otettua muutenkin iisisti.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä stressaa työasioita, teet sen minkä teet töissä ja lähdet kotiin tekemään jotain kivempaa. Jos asiakkaat ja esimies soittaa iltaisin niin laita puhelin äänettömälle jos sulle ei makseta palkaa siltä ajalta, sä mikään orja ole.

Vierailija
2/18 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon 4vk känni palauttaa aina mukavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi on yleisin syy miksi ihmiset ei palaudu. Kun koko loman lamaannuttaa aivosolut ettei tunne ikäviä tunteitä, aivot ovat loman jälkeen erittäin yliherkkiä kaikille negatiivisille ärsykkeille. Tulee masennusta, stressiä, ahdistusta, surua, vihaa jne. Paras loma on täysin raitis loma, aivot ovat silloin valmiina ärsykkeisiin ja sietävät niitä hyvin.

Vierailija
4/18 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen palautuu jos palautumiselle annetaan mahdollisuus. Moni palautumisvajetta kokeva tekee aktiivisesti asioita jotka estävät palautumisen.  Jos nukut joka yö kunnon yöunet, et käytä alkoholia (joka vikuttaa unen laatuun), harrastat liikuntaa, joka tuo terveen väsymyksen, ppidät hetkiä jolloin et ajattele mitään ja annat aivojen levätä, syöt järkevästi, niin varmasti palaudut.  Se on sitten eri asia jos et pidä työstäsi, ja töiden läheneminen aiheuttaa kehossa paniikin. 

Vierailija
5/18 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloin jo aikoja sitten tehdä nelipäiväistä työviikkoa. Valittelin väsymystä ja uupumusta....miksi ihmiset tekevät sen 40h/vk, eihän sitä pakko ole tehdä?

Vierailija
6/18 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiltisti nyt sinne töihin vaan mutta riuskemmalla asenteella ja kaikki turha lepsuilu pois. Pidempää päivää pitää myös olla valmis tekemään että veroja riittää ystävillemme italiaan.

Katotaan joudutaanko vielä tehostamaan lisää kun 40 vuotta on maksettu ja onko meillä enää eläkeikää ollenkaan sitten?

Vierailija
7/18 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta luulen sen johtuvat siitä, että en enää aikoihin ole pitänyt työstäni, eli töihinmeno vituttaa ihan jokaisena aamuna muutenkin. Lomien jälkeen työarki tuntuu vielä tavallista ankeammalta, eikä millään meinaa päästä normaaliin vauhtiin.

Eikä kannata sanoa että vaihda töitä. Tällä hetkellä saa olla onnellinen, että edes on jotain töitä.  Liksani on työn vaativuuten nähden hyvä, ja osa työkavereista ihan siedettäviä. Kun pääsen eroon asuntolainanlyhennyksistä, voin miettiä huonomminpalkattuja hommiakin, sitten pärjään vähemmällä, mutta nyt kun lainanlyhennys ja vastike ovat yhteensä yli tonnin kuussa, en halua alkaa kituuttamaan pienemmällä.

Vierailija
8/18 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholi on yleisin syy miksi ihmiset ei palaudu. Kun koko loman lamaannuttaa aivosolut ettei tunne ikäviä tunteitä, aivot ovat loman jälkeen erittäin yliherkkiä kaikille negatiivisille ärsykkeille. Tulee masennusta, stressiä, ahdistusta, surua, vihaa jne. Paras loma on täysin raitis loma, aivot ovat silloin valmiina ärsykkeisiin ja sietävät niitä hyvin.

Hyvin kerrottu.

Vierailija
9/18 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä aloin jo aikoja sitten tehdä nelipäiväistä työviikkoa. Valittelin väsymystä ja uupumusta....miksi ihmiset tekevät sen 40h/vk, eihän sitä pakko ole tehdä?

Eikö työnantaja voi pakottaa tekemään täydet tunnit?

Vierailija
10/18 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen palautuu jos palautumiselle annetaan mahdollisuus. Moni palautumisvajetta kokeva tekee aktiivisesti asioita jotka estävät palautumisen.  Jos nukut joka yö kunnon yöunet, et käytä alkoholia (joka vikuttaa unen laatuun), harrastat liikuntaa, joka tuo terveen väsymyksen, ppidät hetkiä jolloin et ajattele mitään ja annat aivojen levätä, syöt järkevästi, niin varmasti palaudut.  Se on sitten eri asia jos et pidä työstäsi, ja töiden läheneminen aiheuttaa kehossa paniikin. 

Paskapuhetta! Fake news!

Vierailija
11/18 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö työnantaja voi pakottaa tekemään täydet tunnit?

Ei, jos ihminen ei ole terveystilansa vuoksi kykenevä siihen.

Eihän tuo mikään uusi asia voi kellekään olla.

Vierailija
12/18 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä luulen, että kyse on enemmän yksilön voimavaroista ja tekemästään työstä. Minun asiantuntijatyöni ei ole erityisen kuormittavaa, joten siitä ei varsinaisesti tarvitse palautua.

Lomalla on tietysti mukavaa olla ja tehdä juuri sitä, mitä itse haluaa. Töihinpaluu aina viimeisenä loma- ja ensimmäisenä työpäivänä harmittaa ja nukuttaa huonosti. Sitten taas mennään niin kuin ennenkin. Nyt on oltu viikko töissä ja mielessä on enää mukavia lomamuistoja.

Vierailija
13/18 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olla lomalla selvinpäin? Silloinhan olisi ihan se ja sama olla töissä.

Vierailija
14/18 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalta osaltani olen huomannut, että työasioista pääsee parhaiten irti kun heti loman alettua käy vaikka muutaman päivän vaelluksella, purjehtimassa tai pienellä matkalla. Kun työasiat saa uudessa ympärostössä tai intensiivisessä puuhastelussa heti mielestään, lomalla ehtii palautumaan oikein hyvin.

Jos taas jäät notkumaan kotiin, ekat kaksi viikkoa työasiat ovat mielessä koko ajan ja kaksi vika viikkoa harmittelee, että kohta työt alkaa. Sitten meen töihin yhtä nuutuneena kuin olin loman alkaessa.

Vierailija
15/18 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittänyt ottaa rennosti, käynyt lenkillä ja pyöräilemässä yms. mutta kyllähän sen nyt arvaa että viikossa on taas hermot riekaieina töihin palattua.

Vierailija
16/18 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole mulla ainakaan toiminut yhtään näin, jos on ollut oikeasti kova stressis lomalle lähtiessä. Ne ylikierrokset kestää jo muutaman viikon ilman viinaa edes  tasoittua ja siiiihen asti on levoton ja ahdistunut ADHD-olo. Eikä saa oikein edes poikki työasioiden ajattelemista lomallakaan. Kyllä ainakin parin viikon nollausputki alkoholilla on mulla ollut paljon parempi palauttaja aina. Mulla alkoholi ei kyllä tee mitään tuollaista yliherkkyyttä negatiivisille ärsykkeille. Päinvastoin, putken jälkeen pitkään on vielä rennon välinpitämätön olo mistään. Ihan sama saanko potkut, kaikki on ihan sama. Ei stressaa.

Vierailija
17/18 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei töitä pidä niin vakavasti ottaa, että hermot riekaleina.

Vai kuulutko niihin "korvaamattomiin"?

Meilläkin oli sellainen, sitten joutui autokolarin seurauksena pitkälle saikulle.

Ja kas kummaa, firma jatkoi toimintaansa siitä huolimatta.

Vierailija
18/18 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole mulla ainakaan toiminut yhtään näin, jos on ollut oikeasti kova stressis lomalle lähtiessä. Ne ylikierrokset kestää jo muutaman viikon ilman viinaa edes  tasoittua ja siiiihen asti on levoton ja ahdistunut ADHD-olo. Eikä saa oikein edes poikki työasioiden ajattelemista lomallakaan. Kyllä ainakin parin viikon nollausputki alkoholilla on mulla ollut paljon parempi palauttaja aina. Mulla alkoholi ei kyllä tee mitään tuollaista yliherkkyyttä negatiivisille ärsykkeille. Päinvastoin, putken jälkeen pitkään on vielä rennon välinpitämätön olo mistään. Ihan sama saanko potkut, kaikki on ihan sama. Ei stressaa.

Voihan sitä lomaa kohtuullisesti juhlistaa kerran pari, tai muutaman kerran, mikä kullekkin on kohtuullista.

Kunnon ryyppyputket sen sijaan rasittavat kovasti psyykettä ja kehoa.