Lapsen kaveri onkin kasvissyöjä, poika syönyt meillä aina salaa lihaa :-/
Voi ei! Pojan luokkakaveri (11v.) on käynyt meillä jo useamman vuoden leikkimässä ja tietysti ollaan hänet aina kutsuttu pöytään muun perheen tullessa syömään. Aina on syönyt reippaasti ja en ole koskaan ruokailuun kiinnittänyt huomiota.
Nyt tuli soitto äidiltään kun poika on lähdössä meidän perheen kanssa pariksi päiväksi kesäreissulle. Sovittiin käytännön asiat ja siinä jossain sivulauseessa tuli ilmi, että kiva kun meidän kanssa pääsee kun joillekin tuntuu kasvissyönti olevan joku ihmeen ongelma. Olin aivan äimän käkenä, en saanut sanaa suustani asiaan liittyen. Siis mikä kasvissyöjä?! Poika on hyvällä ruokahalulla vedellyt makkarat, nakit ja lihakastikkeet, grillilihat sun muut.
Tivasin asiaa omalta pojaltani ja paljastui, että kaveri on koulussa ja kotona kasvissyöjä, koko perhe on. Vanhemmat on kieltäneet lihan syönnin käsittääkseni kalaa lukuunottamatta. Maitona juovat jotain "outoa" kasvijuomaa poikani sanojen mukaan, varmaan on sitten riisi-/soijamaitoa tms. Kuulostaa siis aika tarkalta tämä ruokavalio jos ei rajoitu pelkkään punaiseen lihaan ja kanaankaan. Poikaa nolottaa se asia, ei haluaisi olla kasvissyöjä ja syö aina kavereillaan salaa liharuokia. Käy myös taskurahallaan hampurilaisella ja kebabilla salaa. Joskus on kuulemma koulussakin joku haukkunut kaniksi :(
Siis miten tähän nyt pitäisi suhtautua? Nolottaa kun en siinä puhelussa heti paljastanut, että meillä on aina syönyt liharuokia. Olisi mennyt rehellisesti hämmästyksen piikkiin kun en vain ollut tiennyt siitä. Jotenkin kiusallista olisi jälkikäteen tunnustaa. Mutta en kai minä oikein voi jatkaa lihan tarjoamista nyt kun tiedän tilanteen, vai voinko? Ei toisaalta ole mun ongelma ja säälittää poika, mutta kyllä minä äitinä haluisin tietää. Äh, ärsyttävä tilanne. Kai se on pakko ottaa luuri käteen ja käräyttää poika :(
Kommentit (54)
Antaisin asian olla ja poika saisi itse päättää, mitä syö.
Me olemme myös kasvissyöjiä, mutta lapset saavat syödä kaverillaan liharuokaa, jos haluaa, ja pakkohan sitä on välillä syödä, kun harvoin muissa perheissä kasvisruokia juurikaan on tyrkillä.
Olisitpa heti voinut sanoa erheestä...
Minäkin olisin hiljaa ja antaisin pojan syödä, mitä haluaa. Tyttärelläni oli vastaavan tyylinen tapaus kaverinaan. Äiti piti tytölle tiukkaa kasvisruokavaliota, ja kävi muutamaan kertaan koulussakin marmattamassa keittäjille asiasta. No, tyttö veteli leirikouluissa ja kaikissa tapahtumissa (jopa markettien avajaisissa jne.) grillimakkaraa ja lihatuotteita sen kun ehti. Ei meillä ainakaan kenellekään tullut mieleen ottaa äitiin yhteyttä asian tiimoilta. :)
No älä nyt mitään käräytä!
Annat pojan syödä mielensä mukaan jatkossakin, olkoon tämä teidän pikku salaisuutenne. Ihminen tarvitsee eläinproteiinia, kasvava lapsi varsinkin.
Soita pojan äidille ja käy asia hänen kanssaan asiallisesti läpi. Vanhempien pitää oikeasti tietää mikä tilanne on.
Jos otatte pojan reissuun mukaanne niin sopikaa perheen kanssa miten ruokailut hoidetaan. Syökö poika sekaruokaa kanssanne vai teettekö ruokaisan kasvisruokavaihtoehdot. Kasvisruokaa voitte syödä koko perhe. Jos ei ole tottunut valmistamaan kasvisruokaa niin kyllähän aterioiden suunnitteluun menee enemmän aikaa. Aikaisempi ehdotus että poika syö vain lisäkesalaatin on minusta huono. Lisäkesalaatti ei ole ateria, ei edes kasvavalle lapselle.
Minä ilmoittaisin pojan äidille. Haloohan siitä varmaan nousee, mutta kyllä poikakin on jo tarpeeksi vanha valitsemaan ruokansa itse, ja näköjään on niin tehnytkin jo pitemmän aikaa.
Jos äiti vielä vaatii pojalta kasvissyöntiä, laittakoon mukaan lihan korvaavat kasvisproteiinit aterioille, muutenhan poika voinee syödä samoin kanssanne. Mitä enemmän äidillä on erikoisvaatimuksia pojan ruokavalion suhteen, sitä enemmän voi varustaa pojan eväillä reissun ajaksi.
Jos poika reissussa "hukkaa" eväänsä ja syö teidän ruokia, et sinä ole siitä vastuussa ;)
Mä en kanssa käräyttäisi, vaikka omat lapseni ovat kasvissyöjiä (tietääkseni) kuten muukin perhe. Tuon ikäisellä se on jo oma asia mitä syö.
Älä kerro pojan äidille ja kysy pojalta itseltään, että onko nämä ja nämä ruoat hänelle mökkivierailulla ok. Pojalle tulee varmasti vain paha mieli kun katselee illalla, kun te grillaillette makkaraa ja hän saa jokun soijanakin tai pelkän maissin. Tuskinpa poika menee äidillensä kantelemaan, jos ei ole tehnyt sitä tähän mennessä. Jos joku makkaran syöminen tulisi ilmi jotain kautta, voit sanoa äidille, että poika pyysi itse makkaraa ja tietystit oletit pojan tuon ikäisenä itse osaavan valita kasvisvaihtoehdon ja lihan välillä ja ettette tuputtaneet lihaa hänelle ollenkaan.
Tuo on kuitenkin täysin eri asia kuin esim. sokerin syöttäminen lapselle sairauden tai muun syyn takia. Kasvava lapsi selkeästi kaipaa enemmän proteiinia ruokavalioonsa. Tuolla ylempänä olikin joku fiksu kasvissyöjä vastannut, että antoi lapsensa syödä kavereillaan lihaa, jos kelpasi.
poika voi olla tarpeeksi vanhan tekemään omat päätöksensä, mutt vanhemmat ei selvästikään sitä ole. Ei tollasille kannata alkaa puhumaan aiheesta. Se on yhtä turhaa kuin koittaa kertoa rapajuopolle, että se juo liikaa. Sitä paitsi, kertomalla asiasta teidän poika tulee menettämään yhden kaverinsa. Ilmeisesti aika hyvänkin tuollaisen. Vai ette kai te tosissanne kuvittele sen enää teille haluvan tulla ton jälkeen?
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 15:04"]
Minä ilmoittaisin pojan äidille. Haloohan siitä varmaan nousee, mutta kyllä poikakin on jo tarpeeksi vanha valitsemaan ruokansa itse, ja näköjään on niin tehnytkin jo pitemmän aikaa.
Jos äiti vielä vaatii pojalta kasvissyöntiä, laittakoon mukaan lihan korvaavat kasvisproteiinit aterioille, muutenhan poika voinee syödä samoin kanssanne. Mitä enemmän äidillä on erikoisvaatimuksia pojan ruokavalion suhteen, sitä enemmän voi varustaa pojan eväillä reissun ajaksi.
Jos poika reissussa "hukkaa" eväänsä ja syö teidän ruokia, et sinä ole siitä vastuussa ;)
[/quote]
Jätä äidin höpinät huomiotta. Poika syököön teillä kuten aiemminkin.
Pahimmillaan tuossa käy niin että kaveri ei pääse mukaan reissulle lainkaan ja sekös harmittaisi poikia.
11 vuotias osaa jo itse päättää mitä syö. Meillä tyttärellä heräsi ruokatietous seiskalla ja on nyt semi-vege ei syö punaista lihaa eikä possua. Lisäksi on tarkka lisäaineiden suhteen.
Jos tuo poika on fiksu siirtyy äidin tietämättä kouluruoan osalta normaaliin sekaruokaan. Poikasi voisi häntä tässä asiassa valistaa.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 15:03"]
Soita pojan äidille ja käy asia hänen kanssaan asiallisesti läpi. Vanhempien pitää oikeasti tietää mikä tilanne on.
Jos otatte pojan reissuun mukaanne niin sopikaa perheen kanssa miten ruokailut hoidetaan. Syökö poika sekaruokaa kanssanne vai teettekö ruokaisan kasvisruokavaihtoehdot. Kasvisruokaa voitte syödä koko perhe. Jos ei ole tottunut valmistamaan kasvisruokaa niin kyllähän aterioiden suunnitteluun menee enemmän aikaa. Aikaisempi ehdotus että poika syö vain lisäkesalaatin on minusta huono. Lisäkesalaatti ei ole ateria, ei edes kasvavalle lapselle.
[/quote]
Miksi ihmeessä oletat, että AP:n pitäisi tehdä kaksi eri ruokaa tai syödä pelkästään kasvisruokia koko perheen voimin vain vieraana olevan pojan vanhempien vaatimusten takia varsinkin jos poika ei edes itse selkeästikään halua vanhempiensa ruokavaliota noudattaa?
AP:n kannattaa puhua pojan kanssa asiasta ja kertoa että heillä saa syödä lihaa kuten tähänkin asti, mutta ei missään nimessä mennä "käräyttämään" häntä vanhemmilleen. Tuon ikäinen osaa jo itse valita ruokavalionsa ja "käräyttämisen" riskinä on paitsi, että poika ei pääsekkään mukaanne myös se, että vanhemmat eivät päästä häntä teille enää ollenkaan/katkaisevat poikien kaveruuden. Riippuen tietysti vanhemmista ovatko fanaattisia ruokavalionsa kanssa vai ymmärtävätkö poikansa valinnan.
Ikävä tilanne kyllä.... Oikein varmasti olisi, että äiti saisi tietää pojan syömisistä ja hänelle tosiaan laitettaisiin ne kasvisruuat matkalle tavalla tai toisella. Kuitenkin samalla väärin sitä poikaa kohtaan, joka selvästi pitää liharuuista ja kaipaa niitä. epäreilua sitten periaatteen vuoksi antaa lomareissussa pelkkää kasvisruokaa, jos muu porukka syö pihvejä yms.
Musta sulla ja pojilla on salaisuus ja sen pidätte. Anna pojalle lihaa, mutta sopikaa keskenään ettei siitä puhuta kellekkään.
Enpä jaksa uskoa, että täytyy erityisesti mitään sopia, poika tuskin kertoo kenellekään syöneensä lihaa. Asiasta ei kannata tehdä numeroa.
3
Pakko sun on sille äidille asiasta kertoa. Kun et tiedä jos vaikka onkin kyse jostakin allergiasta.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 15:46"]
Pakko sun on sille äidille asiasta kertoa. Kun et tiedä jos vaikka onkin kyse jostakin allergiasta.
[/quote]
Liha-allergia? Ihan uutta ainakin minulle, moniallergiselle; ei ole edes ristiallergioissa tullut liha vastaan.....
Outo aloitus. Ehkä poika halusi kuulua joukkoonne ja oli niin kohtelias ettei valittanut lihapitoisesta ruokavaliostanne. Nälkäisenä syö mitä vain.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 15:49"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 15:46"]
[/quote]
Liha-allergia? Ihan uutta ainakin minulle, moniallergiselle; ei ole edes ristiallergioissa tullut liha vastaan.....
[/quote]
Pahasti kala-allerginen sukulainen on saanut oireita kalarehulla syötetystä broilerista. eikä kyse ole mistään luulosta, sillä hän menee anafylaktiseen shokkitilaan näistä.
Varmaan olisi hyvä äidin tietää että kasvava poika kaipaa lihaa ja syö sitä salaa. Jos lapsi ei pidä kasviksista niin paljon että söisi niitä tyydyttääkseen koko energiantarpeensa, hän saattaa olla ihan nälissään. Kun poika on noin nuori, et mielestäni voi kuitenkaan vanhempien kieltoa olla huomioimattakaan. Voit sanoa että teillä syödään sekaruokaa ja että jatkossa pitäisi sitten miettiä pakkaako äiti mukaan pojalle omat eväät, mielestäni ei voi vaatia että sinä kokkaat kahta eri ruokaa. Tai sitten poika syö vain niitä kasvislisäkkeitä.