Voiko yö-purentakiskon käyttö aiheuttaa hampaitten vihlontaa/kipuiluja?
Mulla on ollut purentakisko käytössä vuoden, yölliseen hampaitten narskutteluun. Nyt sitten jostain syystä, jätin kiskon käytön tauolle, eli en pariin viikkoon sitä pitänyt ollenkaan. Ja nyt taas kahtena yönä olen sitä pitänyt. Niin jostain syystä hampaitani on alkanut vihloa, ja viime yönä siinä määrin että heräsin vihlontaan ja jouduin lopen ottamaan särkylääkkeenkin. Välillä tuntuu, että vihloo reilu vk sitten paikattua hammasta, ja välillä vihlonta tuntuu ihan muuallakin, missä milloinkin. Ja olen käyttänyt viime aikoina ihan Sensodyneä vihlonnan takia, eipä juuri auta mitään.
Siis voiko kiskolla olla osuutta asiaan? Vai mistä tämä johtuu. Ai niin, raskaanakin olen :)
Kommentit (12)
Pääseekö tuosta kiskosta sitten ikinä eroon? Kun huomasin tuossa tauon aikana, kun en pitänyt kiskoa, että tietty hammas alkoi taas aristaa kuten ennenkin kun olen jättänyt hetkeksi pois kiskon, eli todennäköisesti narskuttelusta johtuvaa aristusta. En uskalla siis jättää kiskoa pois, koska vuosi sitten olin narskutellut yhden hampaan kuolioon asti, jouduttiin poistamaan :( Ja sitten sain tuon kiskon.
Mutta, montakohan päivää/yötä tämä vihlonta nyt sitten kestää, kun otin kiskon taas käyttöön? :/
ap
Todennäköisintä on, että vihlonta johtuu siitä sinun tauostasi. Kun et pitänyt kiskoa öisin, narskutit hampaitasi niin, että ne kipeytyivät vähitellen. Huomasit sitten kipeytymisen vasta, kun lopetit tauon.
Minä olen pitänyt purentakiskoa 18 vuotta. Luultavasti pidän sitä lopun ikäni, ellen opi rentouttamaan leukalihaksiani. Kiskoa käyttämällä säästyn monelta vaivalta ja kivulta. Ennen kaikkea hampaani säilyvät kohtuullisen ehjinä, kun en pure niitä öisin rikki. Sinulla muuten on pahemmat vaivat kuin minulla. Minulla on ollut ainoastaan hampaiden lohkeamista ja paikkojen irtoamista.
Aluksi minua vaivasi kisko. En pystynyt nukkumaan kunnolla se suussani. Kiskon käyttöön kuitenkin tottuu vuosien mittaan. Nukun nykyään paremmin kisko suussa kuin ilman.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2013 klo 22:31"]
Voi ja myös päänsärkyä.
[/quote]
Niinkö? Onpa erikoista.
Minulla puolestaan hammaskivut ja päänsärky sekä muu päänseudun lihasjännitys vähenivät huomattavasti purentakiskon käyttöönoton jälkeen. Myös muilla tuntemillani on ollut samanlaisia kokemuksia omista kiskoistaan.
Minulla ainakin kiskojen säännöllinen käyttö poistaa hampaiden särkyä ja vihlontaa. Jos jätän käyttämättä vihlonta palaa.
Purentakisko nimenomzaan estää vihlomtaa. Veikkaan, että ehdit parin viikon tauon aikana narskutella hampaitasi sen verran, että nyt kipuilevat. Syötkö purukumia? Sekin voi aiheuttaa pahoja kipuja. MInulle tuli purkan ahkeran jäystämisen jälkeen todella pahat kivut yläposkihampaaseen. Luulin jo reiän olevan hampaassa. Mitään vikaa ei löytynyt ja hammaslääkäri käski lopettaa purukumin syönnin. Ja kun luulin hoitavani hampaitani xylitolilla.
Teetetäänkö narskuttelukiskot yksilöllisesti hmlääkärillä? Onko kisko isokokoinen?
Itse sain yksilöllisen uniapneakiskon, mutta se on niin valtavan kokoinen, että en ikinä opi sen kanssa nukkumaan. :(
Mulla on lapsesta asti ollut tuo narskutteluongelma, ja nyt viime vuosien aikana pahentunut selvästi. Vuosi sitten tilanne oli tosi paha, minulla oli päänsärkyä, ja koko toinen puoli kasvoista ihan arka, ja se yksi hammas meni kuolioon :( Itse en tiedostanut narskuttelua kuitenkaan ollenkaan! Hammaslääkäri tunnisti mistä on kyse, kun hampaitten pinnat oli kuluneet jotenkin. Ja äitini sanoi, että jo lapsena olen narskutellut.
Nykyään huomaan joskus, juuri kun olen uneen vaipumassa ja jos/kun useimmiten nukahdan suu auki, niin säpsähdän siihen kun aivan tahtomattani leuat napsahtaa kiinni. Ja kerran heräsinkin siihen kun jotenkin sivusuunnassa liikuttelin leukoja ja ikävän kuuloista rahinaa kuului hampaista :(
Pitäisi varmaan ihan harjoitella sitä leukojen rentouttamista sitten..
ap
Mulla on ollut vuoden verran kisko. Ensimmäisen kerran pitkästä aikaa vuositarkastuksessa oli reikiä nolla. Eli uskon kiskon auttavan, kun en hinkaa yöllä hampaistani kiillettä pois.
Tuli mieleeni tuota aloitustasi lukiessani, että onkohan se vasta paikatun hampaan paikka kohollaan tai muuten sopimaton kiskoosi. Itse jouduin käymään alussa kerran kiskoa huollatamassa, kun vasta käytössä huomasin yhden hampaan kipeytyvän kiskoa käyttäessäni. Hammaslääkäri hioi vähän kiskoa väljemmäksi siltä kohdalta ja nyt on paljon parempi nukkua sen kanssa.
ethän paina kiskoa liian tiukasti hampaita vasten? minulla se teki aluksi hampaat (nimenomaan ylähampaat) kipeäksi kun painoin kiskon tiukasti hampaisiin, että varmasti pysyy... no, pysyy tuo kevyemmälläkin eikä hampaat kipeydy.
Hammaslääkäri sanoi kiskon olevan käyttökelpoinen. Se on ollut neljä vuotta käytössä, mutta aamuisin toisen puolen ylähampaat ovat arat ja kipeät. Onko aika vaihtaa kisko kuitenkin? Puren kovaa ja se tuntuu aika lättänältä jo.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisintä on, että vihlonta johtuu siitä sinun tauostasi. Kun et pitänyt kiskoa öisin, narskutit hampaitasi niin, että ne kipeytyivät vähitellen. Huomasit sitten kipeytymisen vasta, kun lopetit tauon.
Minä olen pitänyt purentakiskoa 18 vuotta. Luultavasti pidän sitä lopun ikäni, ellen opi rentouttamaan leukalihaksiani. Kiskoa käyttämällä säästyn monelta vaivalta ja kivulta. Ennen kaikkea hampaani säilyvät kohtuullisen ehjinä, kun en pure niitä öisin rikki. Sinulla muuten on pahemmat vaivat kuin minulla. Minulla on ollut ainoastaan hampaiden lohkeamista ja paikkojen irtoamista.
Aluksi minua vaivasi kisko. En pystynyt nukkumaan kunnolla se suussani. Kiskon käyttöön kuitenkin tottuu vuosien mittaan. Nukun nykyään paremmin kisko suussa kuin ilman.
Minäkin olen käyttänyt kiskoa jo vuosia ja todellakin nukun paremmin sen kanssa (eräänlainen tutti? :)) En voi luopua sen käytöstä koska purin poskihampaan halki ja tulipa kalliiksi hankkia implantti! Olen huomannut että jos jätän sen pois voi käydä kuten aloittajalla eli hampaat voi vihloa.
Voi ja myös päänsärkyä.