Kertokaas nopeita ruokia joissa on lähes mahdoton epäonnistua!
Esim. Makaroni-tonnikala sekoitus. Melko mahdoton sössiä, ellei onnistu polttamaan makaroneja :D
T. Poropeukalo
Kommentit (29)
Minä olen laiska kattilan ääressä, josta syystä oi'on missä pystyn.
Tämä ei ole nopea, mutta varsinaiseen tekemiseen menee 10 minuuttia ja sen ollessa uunissa voi käydä tunnin lenkillä tai lukea tai mitä vaan..:
kinkkukiusaus peruna-sipulisekoituksesta, kermasta ja kinkkusuikaleista. Mausteeksi suolaa, mustapippuria, oreganoa ja paprikaa. Jos haluaa, sekaan voi nakata vaikka maissia pussillisen.
Tämäkään ei ole nopea, mutta helppo: laitetaan karjalanpaisti uuniin illalla klo 12, vettä, lihaliemikuutio, lämpöä 125 astetta ja kansi päälle. Mennään nukkumaan. Aamulla valmis.
Oikeasti nopea: Osta spagettia, jauhelihaa, valmiiksi pilkottua pakastesipulia, paseerattua tomaattia 2 prk (murskakin käy, mutta paseerattu on halvempaa ja tulee tasaisempi kastike) ja kermapurkki/ tekokerma. Laita spagetti kiehumaan. Muista alussa sekoittaa, ettei paakkunnu, mutta öljyä ei tarvitse lisätä veteen. Paista sipuli ja jauheliha, mausta se, kippaa kattilaan, tomaatti ja kerma perään. Odota että kastike kuplii, laske lämpö kolmoselle ja anna hautua. Spagetin sijasta voi keittää esim. perunoita höyrykattilassa tai tavallisessa. Sitten vaan salaattia ja kurkkua tiskiin.
Hernekeitto (tätä ei voi sössiä) ostetaan purkkihernekeittoa 2 prk ja 400 gr paketti jauhelihaa ja sipulia. Paistetaan ja maustetaan sipuli ja jauheliha, kipataan kattilaan, sinne hernekeittopurkit perään ja yksi purkki vettä.
Munakas: miten sen voisi muka mokata? Rikotaan munat kulhoon, tilkka vettä, vaivataan sekaisin ja pannulle, sekoitellaan puuhaarukalla. Sekaan kaikki makkaranjämät, mitä kaapista löytyy.
Ja jos karjalanpaistia jäi yli, niin seuraavana päivänä paistetaan perunoita ja se paisti pannulle sekaan vain.
Minä en osaa tehdä mitään jauheliharuokia epäonnistumatta. Kalaa uunissa ja kanaa uunissa, ne sen sijaan onnistuvat.
Ruskistettu jauhelihaa, purkki pastakastiketta, juustoraastetta ja tortillalettuja kerroksittain uunivuokaan ja puoleksi tunniksi uuniin. Loistava pikalasagne. Ei tarvi olla uunissa noinkaan kauaa, jos ainekset ovat kuumia, siis ruskistat lihan ja kuumennat samalla pannulla siihen sekaan sen pastakastikkeen.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 11:32"]
Ruskistettu jauhelihaa, purkki pastakastiketta, juustoraastetta ja tortillalettuja kerroksittain uunivuokaan ja puoleksi tunniksi uuniin. Loistava pikalasagne. Ei tarvi olla uunissa noinkaan kauaa, jos ainekset ovat kuumia, siis ruskistat lihan ja kuumennat samalla pannulla siihen sekaan sen pastakastikkeen.
[/quote]
Ja lisään vielä, että tortillalasagne pyöreään uunivuokaan, jos joku ei sitä itse hiffannut. :)
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 11:27"]
Minä en osaa tehdä mitään jauheliharuokia epäonnistumatta. Kalaa uunissa ja kanaa uunissa, ne sen sijaan onnistuvat.
[/quote]
Jauhelihan pannussa paistamisessa on tärkeää kuumentaa (valurauta) pannu todella kuumaksi. Älä lisää rasvaa sitä on jo jauhelisassa riittämiin. Sitten laita jauheliha siihen tasaisesti ja OLLE TÖKKIMÄTTÄ SITÄ SEN JÄLKEEN. Laita suolaa ja mustaapippuria. Kun liha alkaa harmaantua kyljistään käännä kakku ympäri ja paista vielä hetken.. Liha pois pannulta ja sen jälkeen voit lisätä sen mihin haluat.
Helppoa kuin heinänteko.
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2013 klo 11:27"]
[/quote]
Jauhelihan pannussa paistamisessa on tärkeää kuumentaa (valurauta) pannu todella kuumaksi. Älä lisää rasvaa sitä on jo jauhelisassa riittämiin. Sitten laita jauheliha siihen tasaisesti ja OLLE TÖKKIMÄTTÄ SITÄ SEN JÄLKEEN. Laita suolaa ja mustaapippuria. Kun liha alkaa harmaantua kyljistään käännä kakku ympäri ja paista vielä hetken.. Liha pois pannulta ja sen jälkeen voit lisätä sen mihin haluat.
Helppoa kuin heinänteko.
[/quote]
Mutta eikö tästä ole tuloksena yksi jättimäinen jauhelihapihvi? Miksi sitä jauhelihaa ei saisi tökkiä? Minä ianakin tökin, jotta lopputulos on sellaista irtonaista murua eikä yksi iso kökkö
Sitä voi tökkiä paistamisen jälkeen. Jos tökit kesken paistamisen lihasnesteet karkaa ja tuloksena on mautonta murua
Lähes mikä tahansa ruoka onnistuu, kun tekee pussissa olevan ohjeen mukaan. Nopea ei ole, mutta erittäin helppo ja nopea tehdä, mutta kypysminen vaatii aikaa on ohrauunipuuro. Pussin ohjeen mukaan olen onnistunut aina.
Veljelleni, aikuinen adhd ja vähän kömpöelä opetin tämän nakkikeiton: http://www.apetit.fi/haku/nayta/nappara-nakkikeitto
Hernekeitto on kyllä kaans varma sapuska, kunhan muistaa laittaa herneet likoamaan ed. iltana. Seuraavana päivä kattilaan heittää ne loiotetut herneet, pilkkoo yhden sipulin, pari porkkanaa ja paistaa jauhelihaa 400 g ja sinne samaan kattilaan vaan. Vettä 2 litraa ja muutama lihaliemikuutio, ja siinähän se sit porisee ihan itsekseen. toki tän saa sössittyä jos levy on liian kuumalla eikä sekoita ruokaa kertaakaan...