Minkäikäisen lapsen antaisit lähteä uimaaan ilman aikuista?
Kommentit (17)
Riippuu mihin.
13-vuotiaani on käynyt kaverin kanssa uimahallissa mutta välttämättä en päästäisi uimarannalle ainakaan ilman kaveria. En ainakaan joen rantaan, jossa voi olla virtausta. 15-vuotiaan päästäisin sitten mihin vaan uimaan yksin.
Itse sain mennä kahdeksan vuotiaana, omani sai mennä 11-vuotiaana.
Osaako uida ja kuinka hyvin, se lienee se oleellinen tieto! Uimataidottoman päästäisin yksin uimarannalle ehkä 13-vuotiaana. Hyvän uimataidon omaavan taas ehkä jopa 9-vuotiaana, jos hän ei olisi luonteeltaan hurjapäinen, vaan tietäisin, ettei hän ui liian kauaksi.
Kavereineen en laskisi alle 15-vuotiasta ainakaan. En mielellään sen jälkeenkään mutta vaikea jo estää. Oli uimataitoinen tai ei sillä uimataidoton kaveri saattaa pelleilyllään hukuttaa myös sellaisen joka osaa uida.
8 ja 9 vuotiaat ovat ollee tänäkesänä "yksin" yleisellä uimarannalla. Eli siis me omat vanhemmat ei olla mukana, vaan luotetaan, että jos hätä tulee, on joku aikuine kuitenkin lähellä.
Mun 9v. saa uida yksin. Hänellä on pohjoismaalainen uintimerkki eli kyllin hyvä uimaan yksin. Sekä myös uinnin taitomerkki, joka on ennen kandia.
11-vuotias sai mennä tänä kesänä yleiselle rannalle, jossa on kaupungin palkkaama valvoja. En siis oleta valvojan vahtivan lastani, mutta pikku tapaturmissa saisi varmasti häneltä apua.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 21:59"]
11-vuotias sai mennä tänä kesänä yleiselle rannalle, jossa on kaupungin palkkaama valvoja. En siis oleta valvojan vahtivan lastani, mutta pikku tapaturmissa saisi varmasti häneltä apua.
[/quote]
Ja ei siis yksin, vaan kavereiden kanssa oli reissussa. Yksinhän ei saa kukaan uida, vaikka olisi kuinka taitava uimari.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 21:53"]
8 ja 9 vuotiaat ovat ollee tänäkesänä "yksin" yleisellä uimarannalla. Eli siis me omat vanhemmat ei olla mukana, vaan luotetaan, että jos hätä tulee, on joku aikuine kuitenkin lähellä.
[/quote]
Jaa kuka?
Varmaan siinä 10v.
Asutaan aivan kivenheiton päässä merestä ja on satavarmaa, että menee rannalle vaikka sitten ilman lupaa (niin ne kaikki lapset tällä suunnalla). Onneksi on tutut rannat (noin esim. virtauksia ajatellen).
Uimahallin osalta tuo 10v. on ihan hyvä myös.
Uimahallissa saavat uimataitoiset (kolmivuotiaana suorittivat 50 m merkin) lapset käydä keskenään 6-7-vuotiaasta asti.
Uimarannalle saavat 9- 10+ ikäiset uimakandit mennä ystäviensä kanssa jos siltä tuntuu.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 21:37"]
Kavereineen en laskisi alle 15-vuotiasta ainakaan. En mielellään sen jälkeenkään mutta vaikea jo estää. Oli uimataitoinen tai ei sillä uimataidoton kaveri saattaa pelleilyllään hukuttaa myös sellaisen joka osaa uida.
[/quote] MILLAISIA lapsia oikein kasvatat?
Saatko ammattiapua?
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 22:01"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 21:53"]
[/quote]
Jaa kuka?
Asutaan sen verran pienellä paikkakunnalla, että tuo on ainoa ranta ja luulisin että joka hellepäivä, kun lapset siellä on, on siellä myös joku tuttu aikuinen ;) :) Ainakin tähän mennessä on ollut ;)
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 22:07"]
Asutaan sen verran pienellä paikkakunnalla, että tuo on ainoa ranta ja luulisin että joka hellepäivä, kun lapset siellä on, on siellä myös joku tuttu aikuinen ;) :) Ainakin tähän mennessä on ollut ;)
[/quote]
[/quote]
On kuitenkin todella typerää luottaa, että "joku aikuinen" näkee, jos lapsesi joutuu vaikeuksiin! Pointti siinä, että on vahtimassa omia lapsiaan rannalla, on se, että heitä KATSELEE KOKO AJAN, kun he uivat. Hukkuminen kun tapahtuu huomaamatta, ei huutaen ja räpiköiden!
Ei vieras aikuinen huomaa, jos sinun tai jonkun muun lapsi katoaa isosta porukasta. Tai jos huomaa, on kyllä suurta onnea ja tuuria tilanteessa. Tai sitten hän toimii kuin minä joskus: laskee myös vieraiden lasten päitä - niiden, joiden vanhemmat ovat päästäneet omansa pulikoimaan keskenään. Lähtiessäni rannalta ja jättäessäni muiden lapset uimaan sinne keskenään olen kyllä tuntenut hetken huonoa omaatuntoa, mutta sitten on vain ajateltava, että oikeasti noillakin on omat vanhemmat, jotka vain ovat päättäneet ottaa riskin, että lapsi hukkuu rannalla mieluummin kuin tulleet itse valvomaan.
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 22:17"]
[quote author="Vierailija" time="02.07.2013 klo 22:07"]
[/quote]
[/quote]
On kuitenkin todella typerää luottaa, että "joku aikuinen" näkee, jos lapsesi joutuu vaikeuksiin! Pointti siinä, että on vahtimassa omia lapsiaan rannalla, on se, että heitä KATSELEE KOKO AJAN, kun he uivat. Hukkuminen kun tapahtuu huomaamatta, ei huutaen ja räpiköiden!
Ei vieras aikuinen huomaa, jos sinun tai jonkun muun lapsi katoaa isosta porukasta. Tai jos huomaa, on kyllä suurta onnea ja tuuria tilanteessa. Tai sitten hän toimii kuin minä joskus: laskee myös vieraiden lasten päitä - niiden, joiden vanhemmat ovat päästäneet omansa pulikoimaan keskenään. Lähtiessäni rannalta ja jättäessäni muiden lapset uimaan sinne keskenään olen kyllä tuntenut hetken huonoa omaatuntoa, mutta sitten on vain ajateltava, että oikeasti noillakin on omat vanhemmat, jotka vain ovat päättäneet ottaa riskin, että lapsi hukkuu rannalla mieluummin kuin tulleet itse valvomaan.
Joo, en minä vieraisiin aikuisiin luotakaan, vaan lasteni uimataitoon, TIETYSTI. Vahinko voi sattua, vaikka seison vieressä. Miten te voitte elää ylipäätään, kun ette luota mihinkään, keneenkään, ette edes omiin lapsiinne. Mä varmaan kuolisin huoleen tuollaisilla luonteenpiirteillä.
[/quote]
Niin miksei mun 9v. saisi uida yksin? 2v. harrastanut kilpauintia ja vuoden uimahyppyä. Ui 25 metriä 20 sekunnissa. Syksyllä ui uimahallissa 4 kertaa viikossa ja suorittaa seuraavaksi puolen kilometrin uinnin. Jos joku hyppäisi uimapatjalta pojan päälle niin selvii siitäkin. T. 7 Ymmärrän toki, että on hulluja ämmiä kotka ei ymmärrä jonkun osaavan uida hyvin. No meillä ei poika ole uinut kesällä kuin kaksi kertaa ja silloin olivat kahdestaan kaverinsa kanssa uimassa. Eipä tuo matkaa ui minnekkään kauas vaan leikkii vaan rantavedessä .
10 vuotiaasta alkaen olen päästänyt itsekseen tai kaverin kanssa uimahalliin.
Luonnonvesiin 15 vuotiaana. Tavallisia yleisiä uimarantoja ja sitten tuo yksi joen mutka, missä on satunnaisesti ihmisiä, joten en sinne mielellään ketään ilman aikuista. (koska ne satunnaiset ihmiset yleensä ovat sitä tiettyä kaljahuumejengiä)