Vuokraatko joskus mökin?
Jos, niin millaisesta paikasta? Sama mökki, vai vaihteletko? Mikä parasta, mitä haluat ja odotat kun vuokraat mökin?
Kommentit (2)
Vuokraan ja olen vuokrannut. Aiemmin vuorasimme kavereiden kanssa puoliksi mökkiä arvokkaammasta paikasta meren rannalta. Tontti oli kaunis ja näkumät merelle hienot.
Vuorasimme samaa mökkiä vuodeksi monta vuotta putkeen. Oli mukavaa kun oli aina paikka minne mennä ja missä viettää porukalla juhannukset. Vähitellen väsyimme mökin rähjäiseen kuntoon.
Olemme vuokranneet mökkejä myös viikonlopuiksi ja juhannukseksi.
Parasta vuokramökissä on helppous. Ei tarvitse huolehtia kiinteistöveroista, peruskorjauksista ym. Mökistä pääsee myös helposti eroon.
Odotan mökiltä ensisijaisesti sijaintia järven tai meren rannassa, kaunista maisemaa ja omaa rauhaa.
Sähkö ja kohtuullinen keittiö täytyy olla. Mökin täytyy olla hyvin siivottu.
Jonkinlainen sisävessa ja juokseva vesi on plussaa, tosin puucee ja puusauna ja saunaan kannettava järvivesi ovat tavallaan myös eksoottista vaihtelua arkeen.
Joka vuosi viimeiset 10 v olen vuokrannut viikoksi kesällä. Kerran olen käynyt samassa paikassa kahdesti, mutta yleensä haluan mennä ihan eri puolelle Suomea ja erilaisiin maisemin joka kerta. Odotan rauhaa ja hiljaisuutta, ja sitä että mökki on siisti ja hintatasoa vastaava.
Isoimmat pettymykset mökeissä olleet:
- Viime kesänä vuokrasin mökin jossa oma lampi pihassa. Mökki oli keskellä metsää ja siellä oli niiin paljon hyttysiä, ettei ulkona voinut juuri yhtään olla.
- Kerran oli tosi kiva mökki, siellä oli uiima-allaskin kun ei ollut rantamökki, mutta: isäntä oli kovin puheliasta laatua ja kävi vähntään kerran päivässä siellä. Enhän minä läski kehdannut edes mökin pihassa aurinkoa ottaa enkä mennä uimaan, kun ei yhtään tiennyt milloin isäntä päättää tulla juttelemaan yllättäen.
- Kerran mökin omistaja lähetti perään käsittämättömän laskun, jossa minun väitettiin mm. käyttäneen kohtuuttomasti polttopuuta, rikkoneen suihkun lattiakaivon ja ovenkahvoja ja ties mitä. Ihan normaalisti olin yksin siellä viikon ollut, enkä tietääkseni rikkonut mitään.