Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En jaksa tätä ainaista syksyä

Vierailija
29.07.2020 |

Kesäkuussa vain pari viikkoa hellettä ja aurinkoa, muuten koko vuosi pelkkää vesisadetta ja viimaa. Jo toinen kesä peräkkäin ja about 15. kesä koko vuosituhannen aikana, että näin on.

Miten jaksan tulevan koronasyksyn ja -talven.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä sulla sitä viimaa on? Aamulla kyllä satoi vettä mutta nyt taas paistaa ja +20 astetta.

Pohjanmaalla ei ainakaan paista. Sivusta.

Vierailija
22/26 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmastonmuutos iskee pahiten juuri pohjoiselle pallonpuoliskolle. Jo minun elinaikanani (olen syntynyt -90) lumipeite tulee häviämään käsivarren Lappia myöten, sää on koko vuoden sateista ja lämpötila +10 asteen tuntumassa. Olen tässä 30 vuoden aikana itsekin huomannut, kuinka omituiseksi sää on muuttunut. 00-luvulla kesät olivat vielä lämpimiä ja talvet runsaslumisia ja kylmiä täällä Oulun korkeudellakin.

Tästä saamme kiittää turismia. 

Mallinnusten normaalikäyrän mukaan Etelä-Suomeen tulee vuosisadan loppuun mennessä Tanskan tai Puolan nykyinen ilmasto. Maksimikäyrien mukaan meille tulisi Balkanin ilmasto. Aprikoosit kasvaisivat kivasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmastonmuutos iskee pahiten juuri pohjoiselle pallonpuoliskolle. Jo minun elinaikanani (olen syntynyt -90) lumipeite tulee häviämään käsivarren Lappia myöten, sää on koko vuoden sateista ja lämpötila +10 asteen tuntumassa. Olen tässä 30 vuoden aikana itsekin huomannut, kuinka omituiseksi sää on muuttunut. 00-luvulla kesät olivat vielä lämpimiä ja talvet runsaslumisia ja kylmiä täällä Oulun korkeudellakin.

Mallinnusten normaalikäyrän mukaan Etelä-Suomeen tulee vuosisadan loppuun mennessä Tanskan tai Puolan nykyinen ilmasto. Maksimikäyrien mukaan meille tulisi Balkanin ilmasto. Aprikoosit kasvaisivat kivasti.

Höpö höpö, pelkkää propagandaa tuollaiset kauhuskenaariot joiden todennäköisyys prosentin luokkaa. Yritetään saada ihmiset kiltisti maksamaan kaiken maailman ilmastoveroja.

Yhtä hyvin löytyy skenaarioita joiden mukaan Helsingissä nautitaan lumesta vielä 2100. Miksei näistä skenaarioista pidetä ääntä? Sitähän minäkin, ihmiset alkaisivat vastustamaan ilmastoveroja ja kieltoja.

Vierailija
24/26 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lämmin talvi tietää kylmää kesää. Sanoin tämän jo talvella täällä palstalla mutta moni ei uskonut, mitäs nyt sanotte? Ihan sama oli 2017, lämmin talvi ja kesästä tuli kylmä. Vuoden keskilämpö pysyy kuitenkin aina melko samoissa lukemissa.

Itse asiassa ei kyllä pysy, vaan lämpimien talvien vuodet ovat keskilämpötiloiltaankin yleensä lämpimiä, vieläpä kesän lämpötilasta riippumatta. Samoin myös kylmien talvien vuodet ovat keskilämpötiloiltaan yleensä kylmiä, niin ikään kesän lämpötilasta riippumatta. Johtuu siitä, koska talvikauden lämpötiloilla on mahdollisuudet paljon isompiin lämpötilapoikkeamiin normaalista kuin kesäkauden lämpötiloilla.

Vuosi 2015 oli Suomessa ennätyslämmin vilakasta kesästä huolimatta. Vuosi 2010 oli taas Suomessa normaalia kylmempi, vaikka heinäkuussa ja vielä elokuussakin oli ennätyshelteitä.

Ilmatieteenlaitos on kirjoittanut vuonna 2017 Ilmastokatsaus julkaisussaan jutunkin "Talvikuukaudet määräävät vuoden keskilämpötilan"

http://www.ilmastokatsaus.fi/2017/01/01/talvikuukaudet-maaraavat-vuoden…

"Huippulämpimällä kesällä ei ole kovin merkittävää vaikutusta vuoden keskilämpötilaan. Talvikuukausien lämpötilat sen sijaan pitkälti määräävät minkälainen vuodesta tulee kokonaisuutena."

"Talvikuukaudet pitkälti määräävät kuinka lämmin vuodesta tulee kun taas kesäkuukausien vaikutus on pieni. Syynä tähän on talvikuukausien selvästi suurempi lämpötilahajonta."

Jos etsit vähän lisää tuolta ilmatieteenlaitoksen sivuilta, löydärt myös kuvaajat jotka selkeästi todistavat että lämmin talvi on usein yhteydessä viileään kesään.

Tässä ei nyt ollut kyse siitä, millainen kesä tulee minkälaisenkin talven jälkeen. Vaan siitä, että talvikuukausien lämpötiloilla on yleensä selvästi kesäkuukausien lämpötiloja suurempi vaikutus koko vuoden keskilämpötilaan, koska lämpimänä taikka kylmänä talvena poikkeama normaalista on niin suuri, ettei sitä saada kesällä nollattua tai käännettyä, vaikka kesä olisi ennätyskuuma tai ennätyskylmä.

Tietty sitten jos talvi on keskilämpötiloiltaan likipitäen normaali, niin silloin muut vuodenajat nousevat suurempaan rooliin siinä, mihin suuntaan vuoden keskilämpötila kallistuu.

Vierailija
25/26 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tanskan kesät eivät ole edes erityisen lämpimiä. Etelä-Suomen sisämaassa on kesäisin lämpimämpää. Tanskassa on tilastoitu myös monia kokonaan helteettömiä heinäkuita. Suomessa sellaisia ei ole ainakaan vuodesta 1961 alkaen tilastoitu ainuttakaan. Myöskään Puolan kesät eivät ole pelkkää hellettä alusta loppuun, pohjoisosissa varsinkaan. Balkanin kesät ovat kyllä helteisiä.

Vierailija
26/26 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen osalta tänään oli jo tämän kesän 31. hellepäivä. Eli on sitä hellettä tänä kesänä ollut ihan normaalisti, jopa vähän normaalia enemmän tähän mennessä. Heinäkuun loppuun mennessä keskimääräinen hellepäiväkertymä on 27.

Suomeen mahtuu samalle päivälle monenlaista ilmaa. Täällä missä itse vietän lomaani, tänään on satanut ihan koko päivän vettä, välillä rankemmin, välillä kevyemmin. Lämpötila +15 - +16.