Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva itki polkupyörän istuimessa, äiti polki menemään

Vierailija
01.07.2013 |

Näin lauantaina näyn, jonka tahtoisin pois mielestäni. Torilla oli äiti polkupyörällä ja hyvin pieni, ehkä kolmikuinen vauva ihan tavallisessa pyörän istuimessa tarakalla. Vauva ei osannut vielä istua, mutta äiti köytti vauvan istuimeen ja lähti polkemaan. Vauvan pää retkotti holtittomasti ja se itki surkeasti. Ihmiset katselivat kummissaan, ja äiti jatkoi matkaa. Vauvan itku kuului kauan. Itkettää vieläkin, kun ajattelen asiaa.

Ymmärrän, että äiti halusi ehkä liikuntaa tai oli pakko päästä torille pidemmästä matkasta, mutta olisi ehkä pitänyt keksiä joku muu vaihtoehto. Ehkä rintareppu tms. Omat lapseni ovat jo isoja, mutta ennen sanottiin, että vauvaa ei saisi istuttaa, ennenkuin se itse osaa. Onko tuo tieto nykyisin kumottu?

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se oli pienikokoinen puolivuotias?

Pieniä hetkiä saa istuttaa tuettuna esim. syöttötuolissa tai rattaissa n. puolivuotiaasta alkaen (vaikkei lapsi vielä osaisi istua ilman tukea).

3-kuinen on kyllä liian pieni.

Vierailija
42/57 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kai kukaan laita 3-kuista pyöräistuimeen haloo. Jos se oli vain pienikokoinen vauva. Munkin 9-kuisesta just joku kysyi, että joko on puoli vuotta täyttänyt, eikä vauva edes ole mikään kovin mini. 

Itsekin saan aina välillä pahoja katseita, kun vauva huutaa rattaissa. Elämä vaan on sellaista, että jossain on joskus käytävä ja vähän pidempiä matkoja käveltävä tai istuttava autossa turvakaukalossa. Vauva ei paikallaan olosta niin välitä ja saattaa saada raivarin, mutta ei voi mitään. Syliin voin ottaa hetkeksi mutta usein on jotain kasseja jne niin ei onnistu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä,

vauva oli pienikokoinen, mutta iän pystyi helposti arvioimaan: vauva ei jaksanut kannatella kunnolla edes päätään, saati vartaloaan. En muuten olisi kiinnittänyt asiaan edes huomiota. Äiti tiukkasi remmit siten, että vauva pysyi kiinni istuimessa, vaikka roikkui siinä holtittomasti. Jos istuin olisi ollut jotenkin taaksepäin kallellaan, ehkä kuljetusmuoto olisi ollut lyhyen matkaa ok.

Vierailija
44/57 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa nykyäideistä ei vaan ymmärrä, että vauvalla ei voi teettää ihan mitä vaan. Kehutaan, kuinka meidän vauva osaa jo olla pyörän kyydissäkin. Tunnen tuollaisia, jotka eivät vaan tajua, että vauva on vauva.

Vierailija
45/57 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko jo0ku linkittää mulle jonkun tutkimuksen, jossa sanotaan, että vauvaa ei voi istuttaa?

Vierailija
46/57 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voih :( Nyt tuli mullekin paha mieli :(

Vierailija
47/57 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, näin saman! Kaupunki oli Kouvola! Mieheni huomasi heidät, ja ihmetteli, miten niin pientä viedään pyörällä. lapsi itki niin surkeasti. Se oli tosiaan vasta vauva, ei yhtään tukenut vielä päätä.

Vierailija
48/57 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 09:34"]

Voisko jo0ku linkittää mulle jonkun tutkimuksen, jossa sanotaan, että vauvaa ei voi istuttaa?

[/quote]

Tä? Eikö tosiaan tajuta ilman tutkimuksia, ettei vaivaa saa istuttaa! Mietipä, miten paljon sattuu lihaksiin!

Vierailija
49/57 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 09:38"]

[/quote]

Tä? Eikö tosiaan tajuta ilman tutkimuksia, ettei vaivaa saa istuttaa! Mietipä, miten paljon sattuu lihaksiin!

[/quote]

Niinpä! Mullekin sanottiin jo neuvolassa 3 vuotta sitten, että vauvaa ei saa istuttaa ennen kuin osaa itse istua ja tuettuna saa istui hetkittäin syöttötuolissa puolivuotiaana. Ei tätä nyt erikseen tarvitse edes sanoa, luulisi nyt jokaisella järki sen verran leikkaavan, että tajuaa tämän ihan itsekin, mutta ei niin ei...

T: 3 lapsen äiti.

Vierailija
50/57 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, kuka 3-kuinen ei osaa kannattaa päätään?

Vierailija
51/57 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös maalaisjärki hemmetti soikoon kerro, että jos vauva ei itse nouse istumaan, hän ei PYSTY istumaan!! Noin ne suomalaisten selät pilataan!

Vierailija
52/57 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 4kk vauva ja vaikka lämmittelekin päätä niin ei todellakaan tulisi mieleen istuttaa vauvaa.. niinkun joku on jo sanonut täällä että vauva on silloin valmis istumaan kun nousee jo itse ylös

Vierailija
53/57 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä en käsitä että useampi näkee ja suu kiinni ihmettelee.

Äiti (vai oliko hoitaja) olisi tarvinnut ohjausta ja apua. Itse en olisi voinut tilannetta seurata vierestä puuttumatta siihen.

Vierailija
54/57 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

En hajuakaan mistään tutkimuksista, mutta kyllä mulla ainakin järki sanoo, että vauvaa ei tuettomasti saisi istuttaa (vielä tuollaiseen epätasaiseen kyytiin kuin pyörän tarakalle) jos vauva ei itse osaa istua. Kaikkeen tekemiseenkö tarvitaan mielestäsi aina jotain tieteellistä tukimustyötä perusteluksi ja tueksi?

Vierailija
55/57 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 09:47"]

Öö, kuka 3-kuinen ei osaa kannattaa päätään?

[/quote]

No pään kannatteleminen vatsallaan maaten tasaisella alustalla on kyllä vähän eri juttu, kuin pakotetussa istuma-asennossa epätaisessa kyydissä ja vielä jonkinlainen kypärä päässä.

Vierailija
56/57 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.07.2013 klo 09:58"]

Tätä en käsitä että useampi näkee ja suu kiinni ihmettelee.

Äiti (vai oliko hoitaja) olisi tarvinnut ohjausta ja apua. Itse en olisi voinut tilannetta seurata vierestä puuttumatta siihen.

[/quote]

Ap tässä, en ota kantaa, mikä kaupunki oli kyseessä. Sanoin kyllä miehelleni, että mihin tuollaisesta voisi ilmoittaa. Äiti oli hyvin urheilullisesti pukeutunut, eli varmaankin kuntoilemassa. Moni tuijotti häntä, kun hän sitoi lasta, joka itki surkealla vauvan äänellä, ei rääkynyt kiukkua. Äiti tuijotti ihmisiä takaisin ylimieliseksi tulkitsemani hymy kasvoillaan. Aika vaikea on siihen mennä puuttumaan. Nyt kun asiaa ajattelen, olisi pitänyt. Ajattelin,että istuin on jotenkin tarkoitettu vauvalle ja kallistuu liikkeelle lähdettäessä. Sitten kunbtajusin,ettei niin tapahdu, äiti jo meni menojaan. :(

Vierailija
57/57 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosi kurjalta. Olen minäkin sitä mieltä, että päivittely ei auta ja joku paikalla olijoita ja tapahtuneen näkevistä olisi pitänyt avata suunsa ja mennä kysymään, että ihanko todella äiti meinaa vauvan niin viedä, vaikka jokainen näkee ettei se ole hyväksi.

Voihan olla, että äiti on tietämättömyyttään lähtenyt matkaan ja saattoi itsekin tilanteen tajuta, mutta ei voinut muuta kun mennä kotiin siten kun oli tullutkin ja mietti ettei lähde niin toiste. Ja tämän takia vaan hymyili kun ei muuta osannut, ehkä häpesikin. Mistä nyt tietää.

Tällöin joku olisi voinut tarjota äidille ja vauvalle kyydin kotiinkin tai edes polkupyörällä jos äiti olisi kantanut vauvan kotin.

Jos vauvalle olisi tai on sattunut jotain matkalla niin miten te, jotka sen näitte, ettekä puuttuneet, voitte olla asian kanssa?

Itse en voisi. Tiedän, että tilanteessa menee helposti lukkoon, mutta jos teillä oli autokin niin vaikea mennä perään ja tarjota apua.

En voi kun ihmetellä meitä Suomalaisia. Ihmisiä raiskataan julkisilla paikoilla, pahoinpidellään, jätetään kuolemaan tien varteen, koska luullaan oikopäätä kadulla makaavaa ihmistä känniläiseksi eli arvottomaksi. Pieniä lapsia kohdellaan kaltoin eikä puututa. Meillä pitäisi olla edes hiukan yhteisvastuuta, kuten muuallakin Euroopassa, puhettakaan muista maista.

Luulisi tuon tulevan selkäytimestä JOS tilanne on oikeasti paha, mutta oliko jos kaikki vaan tuijotti?

Hiljainen rukous pienen puolesta, että kaikki on hyvin eikä vaurioita päässyt tulemaan. Toivon myös ettei äiti enään tee vastaavaa jatkossa. 

Pyydän myös ihmisille rohkeutta puuttua sitä vaativiin tilanteisiin jatkossa ja tarjota apuaan asiallisesti ja ihmisyyttä kunnioittaen.