Onko au pair homma mielestäsi orjatyötä?
Kommentit (12)
Riippuu monesta asiasta:
-Millainen palkkaus on?
-Paljonko työtä on?
Joissakin perheissä palkka on kohtuullinen ja työtä varsin vähän/työt kevyitä. Joissain taas oletetaan että aupair raataa aamusta ilmaan minimaalisella korvauksella.
-Millaiseen asemaan aupair tulee?
-Mitä aupair saa kaudestaan irti?
Joissakin perheissä on kuin yksi perheenjäsen, toisissa taas ns. ulkopuolinen. Joissakin perhe ottaa mukaan ulkomaanmatkoille, juhliin ym. toisissa taas oletetaan että aupair on huoneessaan tmv. muualla illat, ei missään nimessäperheen parissa, eikä pääse perheen matkoille ym. mukaan. Lisäksi joissain perheissä aupair saa ns. pysyviä ihmissuhteita, joissan taas ei haluta olla tekemisissä lähdön jälkeen.
Esim. em. vaikuttavat siihen mikä se ns. "kokonaisvaltainen" aupair kokemus on, ja samoin siihen tekeekö aupari orjatyötä vai ei.
Minusta se on hyväosaisten perheiden tyttärien keino päästä näkemään maailmaa ja oppimaan kieltä.
Jos ja kun lähtee au pairiksi,on ehdottomasti tehtävä kirjallinen sopimus työajoista, palkasta jne ennen kuin lähtee matkaan. Näin pystyy itse vaikuttamaan siihen, mitä tuleman pitää ja toisaalta voi vaikka kieltäytyä ellei asiat miellytä.
Eikös nuo palkkaus ja työajat ole ihan standardit? Ja tulijoita on kuitenkin moninkertsisesti kuin isäntäperheitä. Eräälläkin sivustolla 1700 halukasta tulemaan Suomeen, mutta vain 70 perhettä hakemassa au pairia.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 22:03"]
Minusta se on hyväosaisten perheiden tyttärien keino päästä näkemään maailmaa ja oppimaan kieltä.
[/quote]
Minun mielestä ihan päinvastoin. Hyväosaisten perheiden lapset pääsevät vaihto-oppilaaksi. Muut voivat sitten lähteä au pairiksi.
Ja juu, kyllä on orjatyötä. Suosittelen menemään järjestön kautta, niin on mahdollisuus vaihtaa perhettä ja paremmat oikeudet. Itse menin lehti-ilmoituksen perusteella. Mitään työaikoja ei ollut, palkka ihan minimaalinen, vapaa-ajanmahdollisuuden minimissä, kun ei ollut autoa...
Nykynuoret ei enää mene au pairiksi vuodeksi. On tosi hankalaa löytää ketään yli 2kk:si. Mkksi tuhlata koko vuosi, kuukaidessaki saa jo kokemuksia ja elämyksiä.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2013 klo 22:03"]
[/quote]
Jaa? Tarkoitat siis sitä, että huono palkkaus on oikeutettu sillä perusteella, että hommaan valittu tyttö on hyvätuloisesta perheestä, joka lähettää rahaa, ettei tarvitse elellä pelkällä työstä saatavalla taskurahalla?
Itse lähdin Au Pairiksi niin, että mulla oli taskussa 30 euroa, eikä yhtään säästöjä tai mitään avustusta ulkopuolisilta.
Mun mielestä taskurahaperiaate on reilu silloin, jos Au Pair on nimensä mukaisesti äidin "pari", eli auttava käsi, eikä tosiaan kokopäiväinen lasten -ja kodinhoitaja. Tiedän valitettavasti, että suurin osa Au Paireista ainakin Lontoossa joutuvat tekemään kotitöitä kuin siivooja konsanaan ja heillä on täysi vastuu lapsista aamusta iltaan. Ei ole mielestäni reilua, enkä ymmärrä, että millaisella moraalilla varustettu ihminen kehtaa ottaa kotiorjan.
Kyllä ne järjestön kautta menevätkin joutuu ihan orjaolosuhteisiin. Ihan samat tehtävät kuin itselläni ns. oikeana lastenhoitajana, mutta he saavat viikossa sen, mitä minä saan 8-10 tunnissa ja extrababysittauksista maksetaan ihan naurettava korvaus. Pienempi kuin paikallinen minimipalkka. Ja järjestön kautta siis.
Avauksellani tarkoitin au paireja Suomessa. Mutta jos joku on mielestään tullut huijstuksi ulkomailla ja joutunut tekemään liikaa hommia, niin kait sitä voi kotiin lähteä??
Meillä on nyt kotona au pair ja palstalla silloin tällöin törmää tohon orja-väitteeseen
Ap
Hankala kysymys. Au pair voi olla perheelle ihan mieletön taloudellinen rasite. Toisaalta perhe saattaa saada ihan täysin avuttoman tytöntyllerön, joka ei osaa oikeasti tehdä mitään kotitöitä, haluaisi vain bailata ja saada enemmän rahaa + vapaa-aikaa. Itse olen kuullut lähinnä au pairin ottaneilta perheiltä, että ei jumalauta, ei IKINÄ enää taloon yhtään ylimääräistä paapottavaa TEINIÄ, joka ei osaa mitään ja ikävöi äitiä.
Olin aikoinaan au pairina. Perhe kohteli ohjeiden mukaisesti, kuin omaa veljen/sisaren tytärtä, töitä 30h/viikko ja satunnaisista illoista maksettiin erikseen. Viikkoraha n.60e ja illasta n.20e. Ei ollut orjatyötä lukion juuri lopettaneelle. Sain uusia elämyksiä ja hyvän kielitaidon. Toki kaikilla ei ollut niin hyvä säkä.
Ottaisin au pairin, jos siihen olisi tilaa/varaa.
Ei jos sen oikein ymmärtää. Perheen pitäisi ymmärtää että aupair ei ole markkinahintaan palkattu lastenhoitaja.
Nuorille sanoisin että lähtekää mielummin vaihto-oppilaaksi tai opiskelijavaihtoon. Aupair vuosikin voi onnistua loistavasti, mutta valitettavasti siellä seassa on perheitä jotka kuvittelevat savansa kotiorjan.