Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perunkirjoitusasiaa

suruinen
28.07.2020 |

Hei, läheiseni menehtyi jokin aika sitten ja maksoimme kaikki hänen laskut tilillä olevilla rahoilla. Nyt perukirja on tehty ja lähetetty verottjalle, ja hautausmaksut tulivat vasta nyt. Tilillä ei ole rahaa. Miten toimimme tämän asian kanssa? Osaako kukaan neuvoa?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö etukäteen ymmärtäneet ettei raha riitä? Olisi pitänyt ottaa yhteyttä sosiaalitoimeen. Kysykää sieltä. Se sitten maksaa, joka on hautausjärjestelyt tehnyt.

Vierailija
2/22 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalitoimi ei muuten sitten maksa kuin ihan minimihautauskulut. Ei mitään muistotilaisuutta tai kukkia tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö etukäteen ymmärtäneet ettei raha riitä? Olisi pitänyt ottaa yhteyttä sosiaalitoimeen. Kysykää sieltä. Se sitten maksaa, joka on hautausjärjestelyt tehnyt.

Otimme yhteyttä, mutta silloin oli vielä tilillä rahaa. Hautajaiset on maksettu, mutta uurnanlasku ja itse hautauslasku tuli vasta nyt. 

Vierailija
4/22 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalitoimi ei muuten sitten maksa kuin ihan minimihautauskulut. Ei mitään muistotilaisuutta tai kukkia tms.

Tiedän, ja nämä on jo hoidettu omalla rahalla. Mutta itse uurnanlasku ja sen hautaaminen maksaa myös. Siihen summaan ei voi itse vaikuttaa. 

Vierailija
5/22 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle aikoinaan asianajaja sanoi että ensisijaisesti maksetaan kaikki hautauskulut ja jos jotain jää, niin maksetaan muut laskut.

Vierailija
6/22 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jäi auto, asunto, irtaimisto tm. tavaraa, niin teidän pitää myydä ne ja maksaa laskut saaduilla tuloilla.

Vierailija
7/22 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksatte nyt itse nuo kulut.

Teitte hölmösti kun maksoitte muita laskuja ensisijaisesti, lopuille velkojille ei olisi tarvinnut maksaa mitään, kun kuolinpesä on todettu varattomaksi.

Vierailija
8/22 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudutte maksamaan itse, tai niin se on helpointa, sitten kuittaantuu itse kullekin mahdollisesta perinnöstä.

Vierailija
9/22 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teitte hölmösti kun maksoitte muita laskuja ensisijaisesti, lopuille velkojille ei olisi tarvinnut maksaa mitään, kun kuolinpesä on todettu varattomaksi.

No kiitos tästä tiedosta, että olemme hölmöjä. Ehkäpä sitä ei pysty ajattelemaan järkevästi kun oma rakas menehtyy. 

Vierailija
10/22 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jäi auto, asunto, irtaimisto tm. tavaraa, niin teidän pitää myydä ne ja maksaa laskut saaduilla tuloilla.

Ei jäänyt mitään

Vierailija
11/22 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunkirjoitus ja hautauskulut maksetaan ensi sijaisesti vainajan varoista. Jos se jälkeen kuolinpesässä ei ole varoja, velkojat joutuvat nuolemaan näppejään. Mutta jos olette jo nuo muut laskut maksaneet eikä myytävää omaisuutta kuolinpesässä ole, uurnan lasku ja hautauskulut menevät ikävä kyllä teidän piikkiinne. Otan osaa. 

Vierailija
12/22 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joudutte maksamaan itse, tai niin se on helpointa, sitten kuittaantuu itse kullekin mahdollisesta perinnöstä.

Ok, kiitos paljon tiedosta. 

Vierailija
13/22 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunkirjoitus ja hautauskulut maksetaan ensi sijaisesti vainajan varoista. Jos se jälkeen kuolinpesässä ei ole varoja, velkojat joutuvat nuolemaan näppejään. Mutta jos olette jo nuo muut laskut maksaneet eikä myytävää omaisuutta kuolinpesässä ole, uurnan lasku ja hautauskulut menevät ikävä kyllä teidän piikkiinne. Otan osaa. 

Kiitos. Onneksi tässä nyt ei ole kyse suurista summista enää, pääasia että teemme asian oikein. Kiitos paljon vastauksestasi. 

Vierailija
14/22 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai en tiedä, mitä seurakunta tekisi, jos jättäisitte uurnanlaskun ja hautauksen laskun vain maksamatta. Periaatteessa jos se on kuolinpesän lasku ja jos kuolinpesä on varaton niin ei kai seurakunta teiltä voi laskua periä. Ikävä tietty tällaisessa tilanteessa jättää seurakunnalle lasku maksamatta. Veikkaan, että sosiaalitoimi ei hautausta maksaisi, sillä periaatteessa pesässä oli varoja ennen hautausta, mutta maksoitte niillä muita laskuja. 

Vierailija
15/22 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kiitos tästä tiedosta, että olemme hölmöjä. Ehkäpä sitä ei pysty ajattelemaan järkevästi kun oma rakas menehtyy. 

Otan osaa. Kuolleen omaisen muassaan tuoma byrokratia on Suomessa tehty todella hankalaksi. Ei ihme, ettei kaikkea tule ajatelleeksi. Monella läheisellä ei ole edes voimia setviä kaikkia lain vaatimia koukeroita. Ei ihme, ettei kaikkia kuolinpesiä edes saada koskaan jaettua. Tästä voisi tehdä jonkun aloitenipun eduskuntaan.

Vierailija
16/22 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osanotot suruunne. Kysymäsi asia: tilaaja joutuu maksamaan, ellei rahaa ole kuolinpesällä.

Vierailija
17/22 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos. Onneksi tässä nyt ei ole kyse suurista summista enää, pääasia että teemme asian oikein. Kiitos paljon vastauksestasi. 

Eipä kestä. Valitettavasti jouduin näitä asioita selvittämään oman läheisen kohdalla ja tiedän, että on raskasta surun keskellä. 

Vierailija
18/22 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai en tiedä, mitä seurakunta tekisi, jos jättäisitte uurnanlaskun ja hautauksen laskun vain maksamatta. Periaatteessa jos se on kuolinpesän lasku ja jos kuolinpesä on varaton niin ei kai seurakunta teiltä voi laskua periä. Ikävä tietty tällaisessa tilanteessa jättää seurakunnalle lasku maksamatta. Veikkaan, että sosiaalitoimi ei hautausta maksaisi, sillä periaatteessa pesässä oli varoja ennen hautausta, mutta maksoitte niillä muita laskuja. 

Hautauskuluista on vastuussa tilaaja, vaikka kuolinpesän laskuja ovatkin.

Vierailija
19/22 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet korjauksen verotukseen, kun tiedät loput kulut. Me jouduttiin myymään vainajan asunnot alle sen arvon, joka perunkirjoituksessa oli. Tehtiin sitten kumpikin perikunnan jäsen oikeisupyyntö verottajalle, kun koko lopputulos oli selvä.

Vierailija
20/22 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö perunkirjoitusta tehtäessä sen tekijä kysynyt, onko tulossa vielä laskuja, ja kuinka paljon? Niistä arvioidaan summa perunkirjoitukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi