Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on oikeastaan yh?

Vierailija
25.06.2013 |

Tämä on varmaan tyhmä kysymys, mutta tarkoittaako yksinhuoltajuus sitä, että toinen vanhemmista ei ole ollenkaan mukana kuvioissa, vai voiko esimerkiksi "joka toinen viikonloppu lapset äidillä" -järjestelyn toista osapuolta kutsua yh-isäksi? Mitä tarkoittaa käytännössä, että eronneilla on yhteishuoltajuus vs. että ei ole?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteishuoltajuudessa molemmilta esim. vaaditaan lupa, jos lapselle avataan tili, haetaan passia, täytetään erilaisia hakemuksia. Yksinhuoltaja voi tehdä nämä yksin.

Yksinhuoltajana voi olla, vaikka lapsi/ lapset kävisivätkin toisella vanhemmallaan.

Vierailija
2/10 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinhuoltajana voi olla, vaikka olisi toisen vanhemman kanssa avoliitossa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 23:46"]

Yksinhuoltajana voi olla, vaikka olisi toisen vanhemman kanssa avoliitossa

[/quote]

Hyvä pointti. Päteekö sama avioliittoon? Voiko siis avioparilla olla yhteinen lapsi niin, että vain toinen on lapsen huoltaja?

Kiitos myös kakkoselle hyvästä määrittelystä. ap

Vierailija
4/10 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

avioliiton ulkopuolella syntynyt lapsi pitää "tunnustaa" lastenvalvojalla. avioliitossa saa vanhempansa ilman tunnistuksia.

Vierailija
5/10 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 23:50"]

avioliiton ulkopuolella syntynyt lapsi pitää "tunnustaa" lastenvalvojalla. avioliitossa saa vanhempansa ilman tunnistuksia.

[/quote]

Isyystunnustus ei anna huoltajuutta. Jos haluaa yhteishuollon, on tehtävä erillinen sopimus.

Vierailija
6/10 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 23:54"]

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 23:50"]

[/quote]

Isyystunnustus ei anna huoltajuutta. Jos haluaa yhteishuollon, on tehtävä erillinen sopimus.

[/quote]

Näin. Kiitos lisäyksestä tekstiini.

Vierailija
7/10 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoltaja se, joka lapsen asioista on vastuussa juridisesti. Avoliitossa, jos nainen ei suostu, voi käydä niin, että isä ei saa huoltajuutta lainkaan, vaan huoltajuus on pelkästään äidillä (merkitään kai synnärillä papereihin automaattisesti). Toki, jos jostain jostain kumman syystä haluaa, voihan noin tietenkin sopiakin.

Jos lapsi syntyy avioparille, parista molemmat ovat automaattisesti huoltajia, siis yhteishuoltajuus. Sen sijaan, kaiketi, jos pari EI ole naimisissa, ja lapsi syntyy ja huoltajuus on pelkästään äidillä ja pari menee naimisiin vasta lapsen syntymän JÄLKEEN EIKÄ muuta yksinhuoltajuutta, huoltajuus saattaa säilyä yh:na (jälleen kerran en ymmärrä, miksi kukaan täysjärkinen näinkään sopisi ja SAATTAA olla, että jos isä on tunnustanut lapsen, huoltajuus voi muuttua avioliiton myötä automaattisesti...).

Erotilanteessa saattaa tietysti niin käydä, että huoltajuus siirretään vain toisen nimiin avioliiton ollessa vielä lainvoimainen, mutta ensimmäisen vaiheen eropaperit lienee pakko olla jätettynä.

Eronneilla, huoltajuus ei vaikuta tapaamisiin eikä käsittääkseni elatusvelvollisuuteenkaan, eli vaikka antaisi huoltajuuden pelkästään toiselle, joutuu kai silti maksamaan elatusapua kykynsä mukaan. Toisaalta, huoltajuus ei velvoita etävanhempaa mihinkään, pakko ei ole tavata ja maksamattakin voi jättää, jos keinot keksii...

Esim. minulla on lasten isän kanssa yhteishuolto, mutta hän ei ota mitään vastuuta mistään, edes tapaamisista, jos ei halua ja mitenkään häntä ei siihen vastuuseen saada. MUTTA, en myöskään yksinhuoltajuutta saa, kun hän ei sitä halua antaa (kiusallaan, eikä suostu mitään asioita hoitamaan minun pyytäessäni vaan pitää aina olla jonkun ulkopuolisen pyytämässä, esim. koulu, päiväkoti jne.) ja pelkästään sillä perusteella, että ei tee mitään (edes tapaa lapsiaan), asianajajani mukaan ei kannata oikeuteen lähteä. Eli hankala on lasten asioiden hoito joiltain osin........ 

Totaaliyh on käsittääkseni omasta halustaan yksin lapsen kanssa, toinen vanhempi ei ole kuvioissa ollut tarkoituskaan olla mukana, näin ainakin joskus jonkun yhdistyksen sivuilta luin.

Vierailija
8/10 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tolaaliyh vastoin tahtoani. 

Vierailija
9/10 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 00:18"]

[/quote]

leski?

Vierailija
10/10 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 00:28"]

[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 00:18"]

[/quote]

leski?

[/quote]

No minä miellän totaaliyh:n myös sellaiseksi, että lapsella on kyllä isä papereissa mutta tämä ei ole elämässä mitenkään mukana. Tyyliin siis elarit tipahtavat tilille sen kerran kuukaudessa mutta lapsi ei ole koskaan nähnyt isäänsä jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan