Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko sienet, saatatko tuosta vain ottaa korin mukaasi ja sieniä löydettyäsi jopa valita millaisia sieniherkkuja haluat tehdä (tuntemuksesi on niin hyvä että valinvaraa ON?)

Vierailija
27.07.2020 |

Kuka opetti Sinut sieniguruksi?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juuri tunne sieniä. En ole koskaan ollut sienrstämässä enkä syö sieniä kun pidän niiden makua vastenmielisenä. Olen toki maistanut ja yrittänyt saada niihin jotain makua mutta ei vaan voi. Enää en edes maista.

Vierailija
2/13 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hyvä sienituntija. Kerään tatteja ja kanttarelleja. Suppilovahveron tunnistan, mutta en ole oppinut sitä vielä löytämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen itse opetellut etsimään kantarelleja ja tunnistamaan tatteja. Kantarellipakkoja löytää nyt hyvin, kun tietää, millaisista paikoista etsiä.

nro 2

Vierailija
4/13 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus laskeskelin, että tunnistan liki 50 sienilajia, tokia näistä kaikki eivät ole ruokasieniä. Kerään koko syksyn sieniä erittäin monipuolisest. Isoisä kuljetti mukana sienestämässä ja opetti tunnistamaan sienet.

N31

Vierailija
5/13 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sienten tunnistaminen ole sen vaikeampaa kuin erottaa päivänkakkaraa ruususta. Useimmat sienet ovat helposti erotettavissa muista. Olen oppinut äidiltä ja ihan sienikirjasta.

Tatit erottaa helposti pillistöstä, eikä mikään niistä ole myrkyllinen. Orakkailla sama juttu mutta pillistön tilalla on piikit. Kantarellin ja suppilovahveron tuntee kai jokainen. Ne eivät voi sekoittua mihinkään myrkylliseen. Mustatorvisieni on myös helppo tunnistaa. Kerään myös haperoita, haaparouskuja, lampaankääpää ja kangasrouskuja.

Vierailija
6/13 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieniä on helppo opetella. Aloittaa muutamalla helpolla ja lisää vuosittain muutaman uuden. Kanttarelli, herkkutatti ja vaikka lampaankääpä on tosi helppoja. Haperot on helppoja ja muutkin tatit. Rouskut on kanssa aika helppo tuntea. Ei muuta kuin sienillä mukaan ja metsään ihmettelemään. Ja jos et tunne niin et myöskään kerää.

Vierailija
7/13 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sienestänyt neljävuotiaasta asti eli 51 vuotta. Äiti opasti alkuun ja myöhemmin aloin järjestelmällisesti opetella uuden lajin tai pari joka vuosi. Tunnen ruokasienet ja paljon muitakin, lajimäärää en ole laskenut mutta varmaan yli 100.

Vierailija
8/13 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 tärkeintä sääntöä sienestämiseen:

Opettele tunnistamaan myrkkysienet

Poimi vain sieniä joita tunnet

Vierailija
9/13 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanttarellit ja tatit tunnistan ja uskallan poimia, muita oikeastaan en. Kanttarellistä teen yleensä kastiketta, tateista keittoa tai kastiketta. Herkkua on ja ihan ilmaiseksi!

Vierailija
10/13 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne, en myöskään luota itseeni. Olen joskus ollut sienestämässä kyllä sukulaisten kanssa. He poimivat vain yhtä lajia tosin, en tunnista enää sitäkään.

Opin itse syömään vasta aikuisiällä, vaikka usein jo yritin maistella teininäkin.

Nyt olisi tarkoitus lähteä katselemaan, mutta en tiedä kasvaako esim. kantarellia juuri täällä päin.

Tateissa ajattelin pysytellä kyllä, jos ei sitten noita vahveron näköisiä tule vastaan.

Vierailija
11/13 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistamani lajimäärä pyörii jossain 300 hujakoissa. Viime kesänä testailtiin ja 279 saatiiin silloin määräksi.  Sieniretkillä, sienipäivillä, sieniseurassa jne olen opetellut lisää joka vuosi. Kerään ruokasieniä, mutta mielenkiinnosta tunnistan myös muitakin sieniä.

Vierailija
12/13 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäisin sienistä, mutta en uskalla poimia..kerran poimin muka kantrarellejä ja varmistin vielä laverilta, että eikö nämä voi syödä..no ne oli jotain seitikkejä😂Ja kyllä googlasin ne kanttarelleiksi🙉

Vierailija
13/13 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma saalis tänään. Kellon mukaan yksi tunti 26 minuuttia ja 3, 2 kilometriä, 2997 askelta.

Neljä herkkutatti (valitsin vain parhaat ja kahdeksan heitin pois jotka olin valinnut kun sain aina paremman)

Ämpärillenen keltahaperoita jotka ovat suolasieniksi parhaita. Kerään kaikkia mutta oikeastaan säilön vain keltahaperoita. Mummolta periytyvä säilöntäohje jossa sieni säilyttää rakenteensa. Mökille talvella tykkään ottaa säilösieniä ja nauttia hapankorpun ja puolukkahillon kanssa