Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opetetaanko kouluissa nykyään atk:ta vai oletetaanko, että lapset osaavat

Vierailija
25.06.2013 |

ja oppivat kotona kaiken?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/15 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu opettajista, koulun opsista ja siitä onko koululla koneita oppilaille.

Yläkoulussa oletetaan että perus ohjelmistojen käyttö onnistuu, samoin kuin tallentamiset, sähköpostin lähettäminen jne. Todellisuutta on kuitenkin se, että 3/4 oppilaista ei osaa käyttää kuin naamakirjaa, googlea ja muutamaa muuta useinmiten käyttämäänsä nettisaittia. Monille saa myös vääntää rautalangasta mistä kuvat ja tekstit oikein tulevat googleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

It-alan nörttinä olen kyllä tyytyväinen 3-vuotiaaseen naperooni, joka sujuvasti käyttää sekä tietokonetta (hiirellä) että ipadia. Osaa jo numerot ja kirjaimet, softat ehtii opetella myöhemmin. Koulun harteille en uskalla näin tärkeitä perustoimintoja kyllä jättää, mun mielestä ne pitää kotona opettaa. Samoin turvallinen netin käyttö.

Vierailija
4/15 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aineena tietotekniikkaa / atk ei enää ole erillisenä, mutta jo ekasta luokasta lähtien on mediakasvatusta integroituna muuhun opetukseen eli käytännössä on jonkin verran alusta lähtien. Oppimispelejä, kirjoittamista, tiedon hakua jne.

Mutta itse en jättäisi koulun varaan atk-oppeja

Vierailija
5/15 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan opeteta. Osaavat kyllä käyttää sosiaalista mediaa joten kuten, mutta esim. liitetiedoston liittäminen sähköpostiin on monelle teinille täysin hepreaa.

Vierailija
6/15 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsen koulussa alkaa 3. luokalla tietotekniikan opetus. Siis kyseessä ihan oma oppiaine, ei mitenkään muiden aineiden ohessa. Tämä on täysin koulu- tai kuntakohtaista onko opetusta vai ei.

Vierailija
7/15 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni oli joku valinnaisainevaihtoehto kasi- ja ysiluokkalaisille. Mun mielestä pitäisi olla kaikille ja omana oppiaineena ainakin yhden lukuvuoden aikana.

Vierailija
8/15 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 17:04"]

Muistaakseni oli joku valinnaisainevaihtoehto kasi- ja ysiluokkalaisille. Mun mielestä pitäisi olla kaikille ja omana oppiaineena ainakin yhden lukuvuoden aikana.

[/quote]

muttakun tietotekniikan aineenopettajia ei enää juuri kouluteta. Ainakin Helsingissä loppui jo muutama vuosi sitten. ei ole päteviä opettajiakaan enää.

Vierailija
9/15 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutetaanko ilmaisutaidon aineenopettajia?

Vierailija
10/15 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoulussa voi usein opiskella tietotekniikkaa koko pitkön tai lyhyenä valinnaisena. Tähän kuulemma sisältyy sekä jonkun verran perusohjelmistojen käyttöä, että vähnä koodaamista

Vierailija
11/15 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matemaattiisten aineiden ope yläkoulussa ja opetan mm. ATK:ta. Ja meillä se on ihan oma oppiaineensa, sitä on kaikille pakollisena sekä lisäksi valinnaisena. Pakollisella kurssilla käydään läpi nettiturvallisuutta sekä perusohjelmistojen ja sähköpostin käyttöä. Osa oppilaista osaa hyvin, osa ei löydä mitään ilman googlea... Vallinnaiskurssilla ohjelmoidaan ym.

Vierailija
12/15 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 20:54"]

Olen matemaattiisten aineiden ope yläkoulussa ja opetan mm. ATK:ta. Ja meillä se on ihan oma oppiaineensa, sitä on kaikille pakollisena sekä lisäksi valinnaisena. Pakollisella kurssilla käydään läpi nettiturvallisuutta sekä perusohjelmistojen ja sähköpostin käyttöä. Osa oppilaista osaa hyvin, osa ei löydä mitään ilman googlea... Vallinnaiskurssilla ohjelmoidaan ym.

[/quote]

miten te olette saaaneet tämän pakollišn aineen sopimaan tuntikehykseen? Kun sehän tulee käytännössä ihan täyteen jo asetuksessa määrätyistä tunneista?

Vierailija
13/15 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se sinne saatu sovitettua, mutta kyseessä on painotettu opetus, joten tuntijako on muutenkin hieman erilainen.

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 20:56"]

[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 20:54"]

[/quote]

miten te olette saaaneet tämän pakollišn aineen sopimaan tuntikehykseen? Kun sehän tulee käytännössä ihan täyteen jo asetuksessa määrätyistä tunneista?

[/quote]

Vierailija
14/15 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin oman lapseni koulussa opetetaan. Käyvät välillä tekemässä muissakin aineissa tehtäviä koneella ja opettelemassa miten tietoa haetaan. 

Vierailija
15/15 |
28.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meil on atk, opettaja tosin pitää kaikkii ihan tyhminä (ettei osattais ees wordia aukasta tai hakee netistä tarvittavia asioita) mut kyllähän sieltä jotai kiinnostavaaki välillä tulee esiin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän