Äitini 74 vuotta ei taida tiedostaa ikäänsä.
Sanoo vaan ettei vanhaksi elä mutta ei käyttäydy kuin vanhukset. Muilla samanlaista?
Kommentit (17)
Miten 74-vuotiaan pitäisi elää,ja 74-vuotias ei ole vanhus,vaan ikäihminen.
Jos on terve ja itsestään vastaava,tai siis terve sillätavalla,että on itsensä herra täysin,voi elää just niinkuin tahtoo.
Minun äitini on 78. Miten hänen kuuluu käyttäytyä?
Vierailija kirjoitti:
Jos on terve ja itsestään vastaava,tai siis terve sillätavalla,että on itsensä herra täysin,voi elää just niinkuin tahtoo.
Kyllä se on virallisenkin määritelmän mukaan vanhus.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Malline:Ihmisen_ik%C3%A4kaudet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
"Vanhuus on keski-ikää seuraava viimeinen ikäkausi ennen kuolemaa."
Jos ei muuta ongelmaa ole, niin anna mennä.
Lähiomaiseni on yli 90 v. vanhus. Asuu itsenäisesti, siivoaa, leipoo, käy torilla. On sosiaalinen persoona, muistavainen ja huomaavainen. Seuraa maailmantilannetta lehdistä ja uutisista.
En menisi hirveästi neuvomaan, miten pitäisi elää hänen ikäisenään.
Kyllä vanhuksen pitää pyytää anteeksi ikäänsä JOKA PÄIVÄ.
Mitä se kenellekään kuuluu miten täysivaltainen ihminen elää? Jos siis elää ihan lain mukaisesti. Olen 63v ja odotan innolla koska minua aletaan ohjaamaan elämänvalintojeni suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Sitä ei varmasti kukaan kielläkään. Sehän on fysiologinen tosiasia.
Mutta miten vanhuksen tulisi käyttäytyä?
Eikö siinä iässä ole jo riittävän vanha päättämään omista asioistaan?
Onko jossain joku lista, tai kirja jossa kerrotaan miten missäkin iässä tulee käyttäytyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin.
Tarkoitako, että pitäisi mennä valmiiksi arkkuun makaamaan?
Vähän niinkuin Etelä-Amerikassa koronapotilaat.
Siellä on keksitty hieno ekologinen arkkusänky sairaalakäyttöön. Se on helposti muunnettavissa arkuksi kun potilas kuolee.
Vähentää monta työvaihetta. Ei tarvitse edes puhdistaa sänkyä. Heittää vaan monttuun niin hyvä tulee. Ja seuraava potilas voidaan ottaa tilalle, ihan uuteen sänkyyn.
Aloittaja vaikeni kokonaan. Miksi? Odotan ohjeita, kuinka minun pitäisi elää. Viimeksi olen ohjeita saanut parikymppisenä.
Vanhus 74v.
Eiköhän tuon ikäinen saa elää elämäänsä ihan oman mielensä mukaan ellei ole muistisairas ja vaaraksi itselleen.
Katri-Helena täyttää kolmen viikon kuluttua 75v, mitäs siihen sanot ap?
Ahdistuin maaliskuussa, kun hallituksen ministerityttöset paasasivat nuppi tutisten, miten vanhusten on noudatettava tiettyjä ohjeita, ettei tauti tartu. Tosin minulla tuli mieleen ajatus, että kun meidät karkotetaan kotiin, niin me vanhat ja myrkylliset emme tartuta sitten nuoria ja kauniita. No kuulun ikäni puolesta riskiryhmään, mutta vanhukseksi en ole vielä koskaan tuntenut itseäni. Voisiko ap kertoa, miten minun ja hänen äitinsä pitäisi TIEDOSTAA ikänsä. Mitä se edes tarkoittaa? Mitä me saamme vielä tehdä ja mitä meiltä on jo kielletty? Ilmeisesti emme saa enää esim. tuhlata rahaa, että nuoret perisivät mahdollisimman paljon. Ei tipu!
No sepä se. Meidän mummomme 70-vuotiaina istuivat kiikkustuolissa kutomassa sukkaa. Puoliso oli monella kuollut jo aikapäiviä sitten. Työura oli tehty suorittavassa työssä ja joka paikkaa kolotti.
Nykypäivän 70-vuotias saattaa jopa tehdä jotain sivutöitä, matkustelee ja elää hyväkuntoisena elämää, kun työura on tehty aivotyön parissa. Mieskin on menossa mukana yhä.
Kroppa on silti molemmilla yhtä vanha.
Mites sen vanhuksen pitäis käyttäyttyy?
Äläpäs vastaakaan...lähen täst just päiväkaljoille ja vähän tanssaamaankin
Terv. Mummo naapurista83v