Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko imetyksen onnistumiseen vaikuttaa jo odotusaikana mitenkään?

Vierailija
21.06.2013 |

Olen imettänyt kolme lasta, ja nuorinta imettäessä vasen rintani oli sietämättömän kipeä, alusta asti, sitä vihloi todella kipeästi aina varsinkin imetyksen alussa. Rintatulehduksesta tuskin oli kyse. Mutta jotain oli pielessä. Ja tätä kesti koko imetyksen ajan. Olin silloin jotenkin niin väsynyt, etten jaksanut lähteä asian takia lääkäriinkään. Nännissä näkyy edelleen sellainen valkoinen "patti", välillä se on isompi ja välillä  pienempi, vaikka imetyksen olen jättänyt pois jo 3v sitten. Nyt odotan vauvaa, ja haluaisin että imetys ei olisi niin kivuliasta kuin viimeksi oli. Muutenkin oli ongelmia nuorimmaisen imetyksen kanssa heti synnäriltä lähtien, vauva ei oikein jaksanut imeä ja paino ei meinannut ihan alussa lähteä nousemaan hänellä, siitä seurasi stressiä ja ehkä sekin vaikutti asiaan... haluaisin nyt onnistua paremmin, vaikka nuorintakin kuitenkin imetin n. 15kk ajan.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
21.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut sammasta etenkin toinen rinta oli kipeä. Se vihlaisee lujasti koko rinnan pituudelta, jopa selkään/lapaan. Ja esim. suihkussa käynti, vaatteetkin sattuu sillon nänniin ja saattaa vihlaista.

Sitten on se Raynaldin syndrooma, jossa nänni kramppaa ja menee valkoiseksi. Mutta se taitaa esiintyä molemmissa nänneissä?

Oisko se ihan vaan joku talipatti, jos sulla on sellainen jo pidempään ollut? Käy näyttää hyvissä ajoin ennen synnytystä sitä lääkärissä, voisko sille tehdä jotain jos se kipuili imetyksessä?

Imetys on ihan hirveää jos kovasti sattuu!

Vierailija
2/5 |
21.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan harmittaa vieläkin, että nuorimman imetyksestä en pystynyt samalla tavalla nauttimaan kuin kahden isomman lapsen, kun kipu oli aina kovaa kun imetti vasemmasta rinnasta. Oikein pelotti se kun vauva imaisi ja viiltävän vihlova kipu tuli joka kerta. :( Aiemmissa imetyksissä ei ollut mitään ongelmaa!

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
22.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama homma siis, toisesta rinnasta en pystyny imettämään vaan tyhjensin sen monta viikkoa käsin. Nänni meni lopulta "halki" kärjestä ja turposi, ai saasta. Ja syy oli sammas, joka ei lähtenyt neuvolan puolukkaohjeilla vaan sitten lääkkeellä. Se ei näkynyt muutoin päällepäin ei mitään valkoista katetta tms. vain se hirveä selkään asti vihlova kipu koko rinnassa ja lopulta muutokset nännissä. Kannattaa pitää mielessä tämäkin vaihtoehto :)

2

Vierailija
4/5 |
22.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae tietoa esim. imetyksen tuen nettisivuilta. Suosittelen myös Minni Niemelän Imetysopas kirjaa. Luin itse tuon kirjan nyt toista lasta odottaessani siitä huolimatta, että esikoisen imetys sujui hyvin alkuvaikeuksien jälkeen. Kirjan tieto oli sellaista, etten olisi sitä varmaan esikoista odottaessa pystynyt oikein sisäistämään mutta nyt kun on esikoisen imetyskokemus taustalla näistä musta hyötyy paremmin.

Vierailija
5/5 |
22.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, lue tietoa imetyksestä. Minä olisin varmasti luovuttanut jo moneen kertaan, ellen olisi lukemani perusteella tiennyt esim. rintaraivareista ja siitä, että vauva "tilaa" lisää maitoa roikkumalla tissillä. Niin ja itse jouduin käyttämään rintakumia ensimmäiset 2,5kk, vaikka neuvolastakin jo sanottiin, että kyllä ne kaikki siitä viimeistään viiden viikon kuluessa pääsee eroon... Syyksi selvisi myöhemmin vauvan kireä kielijänne. Ilman kumia olisi imetys tuskin onnistunut lainkaan, koska vauva ei vain saanut kunnolla kiinni.

Mene ihmeessä lääkäriin tuon vihlovan kivun kanssa! Ei ole normaalia tuollainen.