Onko 77-vuotias vanha, tosi vanha vai melko nuori?
Kommentit (14)
Vanha. Ei jo pidempi aika sitten eläkeiän ylittänyttä voi muulla sanalla kuvailla. Ja vaikka tuntisi itsensä vielä nuorekkaaksi, ei se sitä tosiasiaa poista, että on iän puolesta vanha. 77-vuotias voi muistella millaisia olivat sen ikäiset, kun oli itse nuori. Joko ikivanhoja tai jo haudassa. Siitä voinee päätellä jotain.
Ei vanhuudessa mitään pahaa ole. Vanha ihminen voi elää ihan yhtä onnellista elämää kuin nuorikin. Mutta ei tosiasioita tarvitse kieltää tai kuvitella olevansa muuta kuin on.
Vertailun vuoksi, "tosi vanha" on minusta 90-vuotias tai yli. "Melko nuori" voi olla vielä kolmekymppinen.
Vanha, keskimääräisen eliniän loppumetreillä mutta ei vielä kuitenkaan jatkoajalla (85->) jonne ei monet yllä
Vanha. Isäni oli tuossa iässä ollut kuolleena jo 10 vuotta. Äitini oli dementoitunut ja tarvitsi 24/7 hoitoa.
Tosi vanha on mielestäni joku lähempänä 100 ikävuotta tai ainakin yli 90 v. Se on henkilö, josta voi sanoa, että hän eli tosi vanhaksi. Siksi joku 80 v ei voi olla tosi vanha, koska se on lähellä odotettua elinikää.
Vierailija kirjoitti:
Vanha. Mun mielestä 90+ on sitten jo tosi vanha. Ei muuta perustelua kuin mutu.
Mutta eihän nyt eläkeläinen voi mitenkään olla nuori enää.
Ai eläkeläinen ei voi mitenkään olla nuori? Höpsistä, Suomessa on useita eläkeläisiä, jotka ovat heti täysi-ikäistyttyään viimeistään päässeet eläkkeelle.
Mutta itse asiaan, sanoisin 77-vuotiasta iäkkääksi. Kaikki eivät tykkää tästäkään sanamuodosta, mutta minusta nimittely esim. senioriksi, tuntuu väkinäiseltä ja tehdyltä.
Lähellä 80 vuotiasta. On iäkäs sanoisin.
Melko nuori varmaan.
Onnea Mick Jagger, kun täytät tänään 77 vuotta! En voi sanoa sinua vanhaksi.
Riippuu keneltä kysytään. Lapselle ikivanha, nuorelle aikuiselle tosi vanha, vanhemmalle aikuiselle vanha, saman ikäiselle ei nuori eikä vanha, 100-vuotiaalle nuori.
Jotenkin en osaa pitää syyskuussa 78v täyttävää Dannya vanhana, enkä 75v Katri-Helenaakaan. Ja MIck Jagger soittaa kaksi tuntia koko ajan hyppien kuin nuori varsa. Ei vanha tee noin.
Jossain määrin riippuu sanojasta. Yhdeksänkymppisen silmissä on seitsenkymppinen vain tyttönen, nuoren ihmisen mielestä mummo. Ja itse ei kukaan koe itseään vanhaksi, sen olen huomannut. On myös todettu että ne, jotka kokevat itsensä ikäistään nuoremmiksi, elävät pitempään. Kannattaa siis pyrkiä pysymään nuorekkaana, opiskella uutta, olla opitmisti ja suunnitella kivaa tulevaisuutta.
Ei noista vaihtoehdoista kumpikaan. Vanhan puolelle menee mutta ei ”tosi”.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin en osaa pitää syyskuussa 78v täyttävää Dannya vanhana, enkä 75v Katri-Helenaakaan. Ja MIck Jagger soittaa kaksi tuntia koko ajan hyppien kuin nuori varsa. Ei vanha tee noin.
Eikä minusta Ilkka Kanervakaan 72-vuotiaalta vaikuta. Rypytön, täysin työkykyinen, ja kai muutenkin monella tavalla kyvykäs.
Vanha. Mun mielestä 90+ on sitten jo tosi vanha. Ei muuta perustelua kuin mutu.
Mutta eihän nyt eläkeläinen voi mitenkään olla nuori enää.