Köyhä- mikä on sinun syysi ettet poimi mustikoita myyntiin?
Kysymys heräsi kun facebookin ryhmissä jatkuvasti valitetaan rahattomuutta, kun ei ole töitä ja jos on niin liian pieni palkka, kela ei maksa tarpeeksi yms. Suoranaista rahankerjuutakin on. Miksi nämä ihmiset eivät nyt kerää niitä mustikoita vaan kehtaavat edelleen vaan valittaa? Eri asia jos on jokin vamma joka estää, mutta pääsääntöisesti nämä mitä olen nähnyt ovat kyllä ihan tavallisia ihmisiä. Myös omassa tuttavapiirissäni..
Tänä vuonna metsissä on älyttömät määrät mustikkaa ja sitä on helppo myös myydä ja siitä saa hyvät rahat. Suomessa metsää riittää vaikka kuinka, vaikka olisit autoton ja asuisit kaupungin keskustassa niin linja-autolla pääsee varmasti jonkun metsän lähelle. Jos saa toimeentulotukea, rahat voi ottaa käteisenä niin ei tarvi siitäkään murehtia.
Raivostuttaa vaan tämä ainainen ininä, kun ei ole rahaa ja nyt kun voisi itse työllistää helposti itsensä, niin sitä ei tehdä. Ei ole välttämättä hauskaa hommaa, mutta kuten sanotaan, elämä on. Joskus pitää tehdä vähän ikävämpiäin töitä sen eteen että sitä rahaa saa :) Muutaman viikon vuodessa luulisi jaksavan.
Mikä on siis sinun (teko)syysi?
Kommentit (13)
En ehdi. Mulla on paljon hommia kun korjaan toisten köyhien koneita ja teen niille talveksi polttopuita. Volvoilla ja Mersuilla ne köyhät ajelee ja uusilla John Deereillä mutta köyhiä ovat. Päättelen siitä miten vähän niillä on varaa minulle maksaa.
Olen näkövammainen, en sokea, mutta näköhaitta on sen verran paha etten mustikoita oikein tahdo erottaa sieltä puskasta.
Mustikkaa Ei kannattaisi ihan vielä kerätä se on parhaimmillaan kahden kolmen viikon päästä. Hätäisimmät toki ovat jo aloittaneet.
Mähän kerään! Päivässä tienaan 50-80e, töitä siivouksineen 8-10 tuntia. Oon suht nuori ja terve, keho kestää mutta kipuja ja kumeja on, ei ole helpointa tienestiä ja kaikki ei tähän todellakaan pysty. Jatkan silti.
Mutta sit mammat käy inisee tukipetoksista ja kun vien ahneuksissani thaikkujen marjat pimeällä työllä! :D
Pyörätuolilla vähän vaikea mennä pitkin metsää..
Kaikki menee liköörin valmistukseen. Tänä kesänä sellaiset parikymmentä ilmaista ämpärillistä.
Vierailija kirjoitti:
Mustikkaa Ei kannattaisi ihan vielä kerätä se on parhaimmillaan kahden kolmen viikon päästä. Hätäisimmät toki ovat jo aloittaneet.
Koko Suomi ei kuulu samaan vyöhykkeeseen, ei ne marjat koko maassa vaan ole yhtäkkiä kypsiä vaan eri aikaan.
Miten niistä mustikoista saa rahaa: pitääkö olla myyjä vai myydä myyjälle?
Itse pääsen metsään, mutta tunnen esim tukielinsairaita, joille tavallinen kävelykin on vaivalloista. Selkäongelmat on yleisiä. Kaihi, ei erota marjoja. Asuu keskustassa eikä julkiset kulje metsään asti.
Itse pääsen kotoa kyydin sopimalla, mutta on ihmisiä joilla ei ole ketään.
Olen myös eksynyt suht pienellä metsäalueella eikä ne sankot ole kaikille kevyitä kantaa ja täysiä sankoja on kurja kantaa metsässä eestaas, niitä ei voi jättää kauas itsestä.
Vierailija kirjoitti:
Miten niistä mustikoista saa rahaa: pitääkö olla myyjä vai myydä myyjälle?
Nyt ilmoitellaan ihan torissa ja facebookissa, nopeasti menee ja ostaja käy hakemassa.
Stadissa ei kasva mustikoita, eikä ole mahdollisuutta päästä metsään.
Kelpaako tekosyyksi?
Ps. En omista autoa.