Pk-työntekijät, tekisittekö lastensuojeluilmoituksen vai ette?
Lapsi näyttäisi useampana päivänä teille kummallisia ruhjeen näköisiä jälkiä jossakin päin kroppaansa ja puhuisi hieman siihen suuntaan että joku satutti/satuttaa?!
Sen tiedän että lasten parissa työskentelevillä on lain velvoittama velvollisuus reagoida.
Kokemuksia?
Kommentit (27)
Olet väärässä. Laki velvoittaa tiettyjen alojen ihmisten tekemään ilmoituksen (esim päivähoito) ja sen voit katsoa finlexistä tai sosiaaliportista itsekin. Ja on olemassa ruhjeita ja ruhjeita ja siihen kun lisätään mahd lapsen puheet, eleet, olemus jne niin...
ap
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 16:30"]
No en tekisi, jos kyseessä liikkuva poikaa. Mun poika oli ruhjeilla aina. Oli vilkas kohelo. Sun velvoite on puhua ensin vanhempien kanssa kait tajuat itsekkin jotain?
[/quote]
Tuohan on kätevä selitys lapsen pahoinpitellylle, "kun meidän villepetteri on niin kovin vilkas poika".
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 16:30"]
No en tekisi, jos kyseessä liikkuva poikaa. Mun poika oli ruhjeilla aina. Oli vilkas kohelo. Sun velvoite on puhua ensin vanhempien kanssa kait tajuat itsekkin jotain?
[/quote]
miten lapsi vihjaa, kysyitkö kaaduitko vai mistä mustelma tuli ?[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 16:10"]
Lapsi näyttäisi useampana päivänä teille kummallisia ruhjeen näköisiä jälkiä jossakin päin kroppaansa ja puhuisi hieman siihen suuntaan että joku satutti/satuttaa?!
Sen tiedän että lasten parissa työskentelevillä on lain velvoittama velvollisuus reagoida.
Kokemuksia?
[/quote]
miten lapsi vihjaa, kysyitkö kaaduitko vai mistä mustelma tuli ?[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 16:10"]
Kokemuksia?
[/quote]
En ole pk-työntekijä. Mun käsityksen mukaan epäilys riittää että lasta pahoinpidellään, silloin voi tehdä ilmoituksen viranomaisille. Muiden henkilöiden tehtävä on sitten selvittää onko lapsi vilkas kohelo vai pahoinpidelläänkö häntä.
Oletko AP puhunut lapsen huoltajien kanssa siitä, että lapsellapa näyttää olevan mustelmia ja mietitte, että eivät ole tulleet hoitopäivän aikana? Vanhempien reagoinnista voi päätellä jotain. Jos edelleen epäilyttää, ottaisin esimieheeni yhteyttä ja keskustelisin asiasta hänen kanssaan. Hän voi tehdä myös ilmoituksen, jolloin vastuu on hänellä ( kuten keskustelun jälkeen on muutenkin ).
Oletko AP puhunut lapsen huoltajien kanssa siitä, että lapsellapa näyttää olevan mustelmia ja mietitte, että eivät ole tulleet hoitopäivän aikana? Vanhempien reagoinnista voi päätellä jotain. Jos edelleen epäilyttää, ottaisin esimieheeni yhteyttä ja keskustelisin asiasta hänen kanssaan. Hän voi tehdä myös ilmoituksen, jolloin vastuu on hänellä ( kuten keskustelun jälkeen on muutenkin ).
En aio kertoa tässä sen enempää asiasta mutta laki on yksiselitteinen ja sanoo että tiettyjen alojen ihmisillä on velvoite tehdä ilmoitus jos aihetta epäilylle on. Eli siitä on turha vääntää, jokainen voi itse googlettaa mainitsemistani tahoista asianlaidan.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 17:20"]
En ole pk-työntekijä. Mun käsityksen mukaan epäilys riittää että lasta pahoinpidellään, silloin voi tehdä ilmoituksen viranomaisille. Muiden henkilöiden tehtävä on sitten selvittää onko lapsi vilkas kohelo vai pahoinpidelläänkö häntä.
[/quote]
Vanhempien reagointi oli silmitöntä huutoa ja uhkaavaa käytöstä työntekijää kohtaan. Ja lapsi joka satuttaa itsensä hoitopäivän aikana kertoo siitä yleensä heti asian sattuessa hoitajille eikä näytä ruhjeita (vaatteiden alla piilossa) useampana eri päivänä päivähoidon aikuisille. Eikä kerro asioita joita kertoi ja joita en luonnollisestikaan tässä mainitse.
Minusta osissa kommenteissa heijastuu hyvin tämä maamme hyssyttelymentaliteetti, itse en kuulu heihin jotka asettavat vanhemman edun lapsen edun edelle vaan toimin jos niikseen on, eiköhän noita karmaisevia surullisia esimerkkitapauksia ole jo ihan tarpeeksi nähty ja luettu mm iltapäivälehdistä. Kun kaikki vaan hyssyttelee, ei toimi, ei välitä, suojelee liikaa ja väärissä paikoissa ja vääriä tahoja=vanhempia.
ap
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 17:23"]
[/quote]
2 jatkaa. Ei ainakaan mun pojasta tehty ja ei mitään epäiltykkään. Lisäksi olet velvollinen puhumaan vanhempien kanssa ja myös esimiehesi kanssa. Nyt sulla hirvee halua tehdä ilmoitus, mutta et halua mitenkään selvittää tätä asiaa. Mitä se kertoo susta AP? Ei noin päiväkodissa toimita. Itsenäisesti ja muiden selän takana. Onko sulla AP kotona kaikki hyvin?
Miksi kysyt meiltä, kun kantasi on selvä. Sulla on esimies. Asia pitää antaa hänen tietoonsa. Mieti sitten jälkipyykkiä, kun sun esimies ei tiedä asiasta mitään. Tiedän että perhetyöntekijätkin vie sen huolenaiheen esimiehellensä.
[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 17:32"]
2 jatkaa. Ei ainakaan mun pojasta tehty ja ei mitään epäiltykkään. Lisäksi olet velvollinen puhumaan vanhempien kanssa ja myös esimiehesi kanssa. Nyt sulla hirvee halua tehdä ilmoitus, mutta et halua mitenkään selvittää tätä asiaa. Mitä se kertoo susta AP? Ei noin päiväkodissa toimita. Itsenäisesti ja muiden selän takana. Onko sulla AP kotona kaikki hyvin?
[/quote]
Laki nimenomaan sallii ap:n kaltaisten ilkeämielisten ihmisten ilmoitukset. "Huoli" riittää. Vastuu tai tyhjänaikaisuus, sysätään eteenpäin, kalliin koneiston hoidettavaksi. Helppo mennä sen taakse, että pääsee sanomaan "parempihan se on tarkistaa". Näille ihmisille itselleen pitäisi tehdä täys tupatarkastus ja sen jälkeen mielentilatutkimus.
Jos jokainen päiväkodin täti mustelman nähtyää (mustelmat eivät lähde päivässä pois) tekisivät AINA ilmoituksen niin johan asiakkaita tulvisi sossuille. Oikein järkevää. Samoin on hyvin järkevää epäillä jokaisen vilkkaan poikalapsen vanhemoien selityksiä mustelmista. Lapsete on rauhoitettava penkkiin kiinni, ettei vain mitään naarmua tai mustelmaa pääse syntymään. Ja sittenkin voi tehdä ilmoituksen, koska jollain tätillä voi "huoli" herätä jokatapauksessa. Hullua on meno. Jas näitä vielä puolustellaan, että kun Eerikallekin kävi niinkuin kävi... mikä tahansa käy keppihevoseksi omalle mielivallalle.
Kiitos, on minulla kotona kaikki hyvin, lisäksi noudatan nollatoleranssia väkivallan suhteen omassakin kasvatuksessani mitä omiin lapsiini tulee. En voi käsittää kommenttejanne, lapsen etu kuitenkin kyseessä ja varsinkaan kun ette kaikkia asianhaaroja tiedä koska en niitä tässä kerro. Ja en ole tämän asian takana yksin, koko työyhteisö tämän takana seisoo ja katsoi asiaksensa ilmoituksen tehdä. Näin meitä on neuvottu ja näin laki meitä velvoittaa toimimaan jos epäilyjä mm lapsen pahoinpitelystä on. Minun päätäni ei siitä pölkylle saa etten toiminut silloin kun ehkä ja todnäk olisi pitänyt, mieluummin vaikka sitten vaikka turha ilmoitus, johon en valitettavsti nyt usko, kuin että asia jäisi noteeraamatta ja mahd lapsen fyysinen kuritus ruhjeitakin aiheuttaen jatkuisi. Mutta kiitos kommenteista, oli taas valaiseva katsaus maailman menoon.
ap
ap olethan sä selkeesti hyssyttelyn puolella, kun täällä kyselet, etkä ole toiminut jo. Olet pohjasakkaa.
Asiasta kysytään lapselta mistä ruhje tuli, mihin sattui, mitä tapahtui, kuka satutti? Omat kysymykset ja lapsen vastaukset on hyvä kirjata muistiin ( esim. johdattelevien kysymysten vuoksi)
Ruhjeet näytetään myös omalle esimiehelle / työparille. Tarvittaessa valokuvataan etenkin jos lapsesta on muutenkin huoli. Tämä tehdään leikin varjolla ettei lapsi koe oloaan tukalaksi, halua peitellä asiaa.
Asia otetaan aina puheeksi vanhempien kanssa. Vanhempien reaktiosta voi päätellä paljon. Kuunnellaan vanhempien kertomus ruhjeet ovat syntyneet. Paikalla on turvallisuussyistä kaksi työntekijää, ja poistumisreitti muiden lasten turvallisuus huomioon otettu.
Tämän jälkeen päätetään yhdessä tehdäänkö asiasta lastensuojeluiluilmoitus ottamalla huomioon lapsen kertomus, vanhempien reaktio ja, kertomus siitä kuinka ruhjeet ovat syntyneet ja vastaavatko ruhjeet vanhempien kertomusta.
Asia on myös hyvä kirjata muistiin, mitä lapsi sanoi, mitä vanhemmat vastasivat ja tietysti myös päivämäärä ja asianosaisten nimet. Myös siinä tapauksessa ettei tapahtuma johda jatkotoimenpiteisiin.
Ainakin meidän päiväkodissa on kirjattuna ohje siitä miten menetellä ko. tilanteessa.
Ilmoittaisin asiasta esimehelleni, jonka tehtävä on viedä asia eteen päin.
Siis onko ap nyt työntekijänä tällä asialla? Minkä koulutuksen olet saanut? se on SUN vastuu todellakin tehdä se ilmoitus jos lapsi puhelee sellaista ja selviä ruhjeitä!!!!!!!!!! Ensin keskustelet työkaverisi(tiimisi) kanssa ja vielä pk:n johtajan kanssa. Sitten soitatte lastensuojeluun ja noudatatte ohjeita,kerrotteko vanhemmille ilmoituksesta etukäteen vai ette. Käsittämätöntä että alanammattilainen kyselee tälläistä netissä!
Tee lastensuojeluimoitus! Joku (oliko 17) antoikin hyvät ohjeet lapsen jututtamiseen. Älä tee kyllä tai ei -kysymyksi vaan anna lapsen itse kerto. Älä kysy tunteisiin vetoavia kysymyksia lapselta (esim. tekeekö joku sinulle pahaa) koska lapsen kokemus voi olla erilainen kuin aikuisen. Lapsi ei välttämättä tajua pitää pahana asiana esim. seksuaalista koskettelua.
Missä kohtaa kroppaa ruhjeet on? Keskivartalo, vatsa ja kyljet on sellainen mihin ruhjeita ja varsinkin mustelmia tulee todella harvoin, meillä ainakin terveydenhoitajat tekee AINA näistä ruhjeista lastensuojeluilmoituksen ellei vanhemmilla ole jotain todella vedenpitävää selitystä.
Tehkää lastensuojeluimoitus yhdessä, esimies mukaan siihen. Niin ettei ole vain yhden työntekijän vastuulla.
t. itsekin lasten kanssa työskentelevä viranomainen
Kyllä mun lapsella on ollut selässä ruhjeita, kun joka paikkaan ängetään. Jalat on monella pojalla kovalla koetuksella. Nyt poika 9v. ja kaatuilee vielä pyörällä ja sen kaverin jalat vasta kivalta näyttääkin. Miksi AP kysyt meiltä, jos työyhteisömme on päätöksen tehnyt? Itse en voi puoltaa ilmoitusta koska itse AP sanoi ettei tiedetä kaikkea. Ei tiedetä, ei olla oltu paikanpäällä, eikä oteta vastuuta yllyttämisestä. Jokaisen pitää kantaa vastuu omasta ilmoituksesta ja pystyä käyttämään omaa päätään mitä tekee.