Millainen raskaus, jos pieni aika edellisestä raskaudesta?
Toivoisin kolmatta lasta ja ikäni vuoksi en voi suunnitella isoa ikäeroa edelliseen lapseen. Miten kroppanne on kestänyt tiheitä raskauksia? Tuntuuko raskaus hankalammalta ja syntyikö lapsi täysiaikaisena? Olen lukenut, että keskenmenon ja ennenaikaisuuden riski on silloin isompi. Itselläni menikin ekan lapsen jälkeen kaksi raskautta kesken ja vasta noin 3 v:n synnytysvälillä saimme lapsen.
Kommentit (3)
Mulla kakkosen ja kolmosen välillä 1v 7 kk eli tulin raskaaksi vähän ennen kuin toinen lapsi täytti vuoden. Jos siis lasketaan nopeaksi väliksi - itsestä se ainakin tuntui siltä. Mulla oli ehkä enemmän väsymystä kuin kahdesta ensimmäisestä ja lopussa oli pari viimeistä kuukautta selkäkipuja, kun kaksi ensimmäistä oli menneet aika oireettomasti alun pahoinvointia lukuunottamatta. En tiedä johtuiko myös siitä, että kaksi ekaa tyttöjä ja kolmas poika. Mutta mulle tuli sellainen olo, että kremppoja alkoi olla enemmän, että ehkä mitä vanhemmaksi tulee, sitä hankalampaa se voi mulle olla. Synnytys taas oli helpoin kaikista, joskin kaikki kolme on olleet "helppoja", jos niin voi synnytyksestä sanoa.
mulla ei ikä painanut ollenkaan missään vaiheessa. totta kai ensimmäisen lapsen odottaminen eroaa toisen, kolmannen, jne lapsen odottamisesta. rankemmalta tuntuu, kun täytyy olla toimintakykyinen 24/7.
mulla on kaikki raskaudet menneet samalla kaavalla. lähes oireettomina yli la:n. ei yhtään keskenmenoa, 5 lasta.