Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kulttuurinen omiminen

Vierailija
24.07.2020 |

Miksi minä en ole huolissani siitä, että maailmalla joku käyttää jotain suomalaista termiä / tuotetta/ ideaa / kulttuurista ilmiötä. Minua ei vain harmita yhtään. Olenkohan jotenkin rikki tältä osin?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi se ehkä vähän kummallista jos jossain tulisi muoti-ilmiöksi leikkiä suomalaista hyvin pinnallisilla stereotypioilla ilman että suomalaisuudesta tiedettäisiin mitään tai siihen tutustuminen oikeasti kiinnostaisi. Ei siitä varmaan loukkaantua jaksaisi, kun emme kovin sorretuksi itseämme yleisesti tunne. Riippuisi varmaan olisiko ko. "omiminen" pilkkaavaa vai edes näennäisesti kunnioittavaa.

Vierailija
2/13 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nahka on liian valkoinen, ketään ei täten kiinnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä loukkaannun verisesti, jos joku tekee "karjalanpiirakan" risotosta ja väittää sitä oikeaksi karjalanpiirakaksi.

Vierailija
4/13 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin vähän aikaa sitten korealaisen mainoksen jossa suomalaiset "tontut" tanssi metsässä säkkijärven polkkaa. Kyllä nauratti niin mahdottomasti!

Vierailija
5/13 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla on hyvä kansallinen itsetunto ja olemme saavuttaneet paljon tieteen ja kulttuurin saralla. Lähinnä epäonnistuneet etnisyydet valittavat kulttuurisesta omimisesta. Heillä on niin vähän saavutuksia, että pakko pitää kiinni joistain täysin naurettavista asioista.

Vierailija
6/13 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai muistatte Piirkan? :)

https://www.discshop.fi/elokuvat/dvd/piirka/P48097

(Perkele! Ne nauraa meille Norjassakin).

Vierailija
7/13 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuurista omimista tapahtuu. Otetaan rahaa avosylin,  palvelut ja tuet, mutta se raataminen ei niinkään kiinnosta. Etenkin naisten kohdalla. Ajattelevatkohan olevansa jotakin ihmisoikeuksien ilmentymiä, joita pitäisi elättää, kun on huivi päässä siveyden osoituksena.

Vierailija
8/13 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustat u-lisee jos jollakulla on rastat tms mutta entäs jos heiltä vietäisiin kaikki valkoisten keksinnöt, sähkö, auto, netti, tietoneet yms. :-)

Vierailija
9/13 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jutta Larm ja Sara Sieppi vetivät kohutuotteen pois myynnistä – syytettiin kulttuurisesta omimisesta

https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/934429a3-370e-498c-997f-2bbe2c…

Vierailija
10/13 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on kyse siitä, että joku ryhmä KOKEE olevansa alempiarvoinen ja vaatii toisilta sitä, että heidän ympärillään pitää kulkea erityisen varovasti. Tämä on nyt kaikessa. Kaikki ryhmät ilmoittautukoot syrjityt@globalissues.com ja kertokoot tarinansa. Minä en tiedä, mikä se taho on, joka heidän kokemansa arvottomuuden voisi muuttaa. Me olemme kaikki kollektiivi. Minun sanalla on sama painoarvo kuin kenen tahansa sanalla. Tässä yritetään hakea yhteiskunnalta jotain vastausta, mitä ei ole mahdollista saada. Yksilöistä tämä on kiinni. Esim. Romanit itse voivat eniten vaikuttaa siihen, millaisia mielipiteitä heistä liikkuu jne.

Vierailija
11/13 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku lanseerasi/tuotteisti suomalaiset kalsarikännit mutta en nähnyt siitä kenenkään suuttuneen, olisiko pitänyt suuttua ihan varmuuden vuoksi?

Vierailija
12/13 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on minun mielipiteeni, ja olen sitä hyvällä argumentoinnilla valmis muuttamaan: tavallisen japanilaisen jakkumallisen vaatteen (jota usein kimonoksi kutsutaan, vaikka se kai on yleensä lähinnä yukata)  tai vaikka länsiafrikkalaisesta kankaasta tehdyn tavallisen mekon pitäminen ei ole kulttuurista omimista, se on vain sitä normaalia kulttuuristen vaikutteiden siirtoa. Eikä se todennäköisesti häiritse kuin nahdollisesti minimaalista osaa japanilaisista tai vaikka nigerialaisista.

Minusta sitä ei myöskään ole vaikutteiden saaminen jostakin tietystä musiikkilajista, tai jopa esittää erimaalaisena jonkun kulttuuripiirin musiikkia kunhan on selvää että kysymys on juuri etelä-kiinalaisesta hovimusiikista tai Australian alkuperäisten asukkaiden didgeridoosta, eikä myöskään ole väärin käyttää jonkun kulttuurin tarustoa esimerkiksi kirjallisen työn osana - tosin tässä on myös se varteenotettava puoli että tämä voi monessa tapauksessa huonontaa alkuperäisen kulttuurin edustajien mahdollisuutta ansaita elantonsa musiikillaan tai kirjallisuudestaan, tämä eritysesti siksi, että pääsy levityskanaviin on toisille vielä vaikeampaa kuin valmiiksi tunnetuille tai itseä muistuttaville henkilöille. Tilannetta tietysti muuttaa vaikkapa nigeraisen kulttuurituotannon kehittyminen ja leviäminen esimerkiksi internetin kautta - toivottavasti covid-19 ei muuta kehitystä radikaalisti huonompaan suuntaan.

Sitten aletaan mennä selvästi omimisen alueelle: esimerkiksi saamelaisten puvut ja korutkin ovat yhteisöllisen viestinnän välineitä, muun ohella, eli osoittavat kuka henkilö on kyseessä ja mistä hän tulee, eikä minua yhtään ihmetytä että niiden väärinkäyttö ärsyttää ja vihastuttaa. Vielä pidemmälle menee  sulkapäähineiden käyttö: ne on tarkoitettu rituaalikäyttöön ja ne edustavat käyttäjänsä rohkeita tekoja ja uskollisuutta heimolleen, eikä niitä todellakaan saa tehdä/käyttää kuka hyvänsä jamppa. Olen melko varma että hyvin suuri osa suomalaisia olisi koko lailla loukkaantuneita jos maailmalla olisi tapana hillua juovuspäissään käyttäen muovijäljennöksiä Mannerheimin kunniamerkeistä. Yleensä uskonnollisten ja muiden rituaaliesineiden käyttö arkitarkoituksiin on epäkunnioittavaa, eikä mitenkään tarpeellista. Vaikka olenkin agnostikko, pitäisin ehtoolliskalkkiin kuseskelevaa hindua totaalisena barbaarina (jos tätä on tehtävä osana taiteellista työtä, jokainen tehköön sitä oman uskontonsa kulttuurinsa esineiden kanssa - ei se kuitenkaan minusta ole kovin oivaltavaa muutenkaan).

Kaiken kaikkiaan, maailmassa on muitakin tapoja pukeutua naamiaisiin kuin muiden kulttuurien symbolisesti merkittävät vaatteet, jos haluaa käyttää uskonnollisia tunnuksia, voi käyttää oman uskontonsa sellaisia, ja on hyvä tutustua muihin kulttuureihin erilaisten stereotyyppisten esitysten ohitse.

Vierailija
13/13 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin mä oon antanu itseni ymmärtää, että ne ei ole nämä kulttuurin edustajat, jotka loukkaantuvat...vaan valkoihoiset naisihmiset. Jotka ottavat asiakseen loukkaantua milloin mistäkin, jonkun puolesta. Huoh.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän