Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Töihin paluu, imetyspohdinta ja hoitovapaapohdinta

24.07.2020 |

Hei,

Vauva täyttää 10kk, kun minun on palattava takaisin töihin osa-aikaisesti, koska ei ole varaa jäädä kotiin hoitovapaalle. Pulloa vauva ei ole huolinut, vaikka olen välillä yrittänyt, vinkkejä kaipaisin pullomaidon huolimiseen. Haluaisin jatkaa töihin paluun jälkeen vielä imetystä, mutta 3pv viikossa tulen työskentelemään 8h päiviä plus 1h ajomatka suuntaansa.

Teemme avopuolison kanssa niin, että avopuoliso jää hoitamaan vauvaa 3pv (to, pe ja la, kun minä töissä), ja minä olen ma, ti ja ke kotona ja hän töissä. Näin siihen saakka, kun vauva täyttää 1v. . Sitten hänet laitettava päiväkotiin. Itse ajattelin yrittäå sinnitellä silloinkin 3 tai 4-päiväisellä työviikolla, jotta vauva ei joka päivä joutuisi hoidossa olemaan, lyhyempi työaika ei alallani ole mahdollista. Maksamme kaikki kulut puoliksi, siirrämme yhteistilille yhtä suuren summan. Näin myös minun ollessani äitiyslomalla ja vanhempainvapaalla (vaikka mies syö moninkertaisesti enemmän ja kalliimpia tuotteita kuin minä). Tämän takia minun mahdoton jäädä hoitovapaalle, vaikka olisin halunnut, koska ei suostu tulojen suhteessa maksuun. Jos molemmat olisimme kokopäivätöissä, mies tienaisi yli puolet enemmän bruttona. Haluan kyllä, että kaikki menee reilusti enkä halua, että hän joutuu minua elättämään, mutta haluan lapsen parasta ja haluaisin olla hänelle pidempään läsnä. Avopuoliso tehnyt nyt niin paljon töitä ja harrastuksissa käy, että ei ole juurikaan ehtinyt vauvan kanssa viettää aikaa, eikä vauva viihdy edes tuntia hänen kanssaan tällä hetkellä (itse olen ollut vauvan kanssa 24/7, ilman yhtään omaa vapaa-aikaa, kotihommissa, ruuan laitossa, pesuissa ym. mennyt sekin aika, kun vauva nukkuu - toisaalta itse haluan olla juuri vauvan kanssa). Toisaalta pidän hyvänä, että heidän suhteensa lähenisi, mutta olisi parempi, jos minun ”hylkäämiseni” moneksi tunniksi päivässä ei tapahtuisi niin äkillisesti.

Olen pohtinut sitäkin, että siirtäisi kirjat muualle (mutta minne? Ainoa paikka vanhempieni luokse? Heille en kehtaa kyllä kertoa), jolloin saisin tuet, mutta en uskaltaisi kuitenkaan oikeasti näin huijata. Vaikka lapsen takia mieli tekisi. Rakastan avopuolisoa, vaikka hän onkin pihi (muutenkin), ja erolla tms uhkailu ei siis ole vaihtoehto. Jo senkään takia etten kestäisi olla edes viikonloppua lapsesta erossa, kun tietäisin, kuinka hän ikävöisi.

Toisaalta, kyllähän sitä jotkut äidit palaavat töihin lapsen ollessa pienempikin. Toivoisin vinkkejä tilanteeseen hyvässä hengessä. Olisiko jotain tehtävissä, jotta voisin hoitovapaalle edes pariksi kuukaudeksi jäädä (avopuolison kanssa yrittänyt keskustella jo moneen kertaan), tai vinkkejä, miten vähentää vauvan eroahdistusta? Entäs lopettaako imetys vai yrittääkö jatkaa sitä? Tällä hetkellä rintoja kyllä kivistäisi ja tulehdus tulisi, jos olisin 10h imettämättä 😬 Pumpatako töissä 20min ruokatauolla ensi alkuun ja ostaa pumppu?

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla