miksi lapsia ei vieroiteta? esim. tuttia lupsuttavat kolmevuotiaat...
.. vaipoissa kulkevat nelivuotiaat, rattaissa kyhjöttävät viisivuotiaat jne jne.
en puhu nyt erityislapsista, enkä poikkeustilanteista (itse olen työntänyt kipeän neljäveen rattaissa terveyskeskukseen, matkaa yhteensä n. 5km)
Kommentit (21)
Miksei toinen voi yksin vieroittaa? Heität vaan tutit pois, tuskin miehesi lähtee uusia ostamaan.
Näitä riittää, yleensä halutaan tehdä asia helpolla ja kakara saa pitää saavutetut edut, esim. tutin. Ja rattaissa kuljetaan tietenkin ainakin pääkaupunkiseudulla ilmaisen joukkoliikenteen takia. Joillakin näin, ei onneksi kaikilla.
Samaa olen itsekseni ihmetellyt. Sori nyt, mutta joskus mietin onko kyse vanhempien laiskuudesta vai mistä.
No ootteko tullut ajatelleeksi, että kyse vois olla siitäkin, että kaikki ihmiset ei näe tuttiä, vaippoja tai rattaita pahana asiana?
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 09:00"]
Miksei toinen voi yksin vieroittaa? Heität vaan tutit pois, tuskin miehesi lähtee uusia ostamaan.
[/quote]
no kun pieneltä sisarukselta sitä ei raaski kuitenkaan pois heittää, yhdessä pitäisi isompaa kieltää tuttia ottamasta...
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 09:08"]
[/quote]
no kun pieneltä sisarukselta sitä ei raaski kuitenkaan pois heittää, yhdessä pitäisi isompaa kieltää tuttia ottamasta...
[/quote]
ei tullut sitten mieleen pienemmän odotusaikana vierottaa isompaa tutista? Anteeksi suorasanaisuuteni. Miten olisi, jos ottaisit miehen mukaan kolmevuotiaan hammastarkastukseen ja antaisit suuhygienistin selvittää miehellesi tutin haittoja? Ja jos mies ei usko suuhygienistiä, niin ehkä paikalla olisi joku hammaslääkäri, jolta liikenisi, lapsenne suunterveyden nimissä, hetki miehesi valmistamiseen.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 09:17"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 09:08"]
[/quote]
[/quote]
ei tullut sitten mieleen pienemmän odotusaikana vierottaa isompaa tutista? Anteeksi suorasanaisuuteni. Miten olisi, jos ottaisit miehen mukaan kolmevuotiaan hammastarkastukseen ja antaisit suuhygienistin selvittää miehellesi tutin haittoja? Ja jos mies ei usko suuhygienistiä, niin ehkä paikalla olisi joku hammaslääkäri, jolta liikenisi, lapsenne suunterveyden nimissä, hetki miehesi valmistamiseen.
[/quote]
*valistamiseen
Tämä vain omista kokemuksistani, en halua yleistää, mutta meillä ainakin jokaisen vieroittamisen aloittamisen hankaluus on ollut ihan vain omassa päässä. On jotenkin kuvitellut sen vieroittamisen olevan hankalampaa kuin mitä se on lopulta ollutkaan, eikä ole vaan jaksanut aloittaa sitä ennen kuin on esim. pidempi lomapätkä. Meillä tosin aloittajan mainitsemista ei toteudu kuin se, että 4,5-vuotiaalla on vielä yövaippa; siihen en ole keksinyt vielä mitään ratkaisua. Pikkusiskonsa on ollut yökuiva 2-vuotiaasta, mutta pojalla sänky lainehtii aina aamuisin.
Mun mielestä on outoa puhua vieroittamisesta vaippojen yhteydessä. Ei meidän vähän alle 2-vuotiaalla ole mitään käryä potalla käymisestä, hyvä jos yhdet pissat saadaan pottaan päivässä. Potta on otettu käyttöön aika aikaisessa vaiheessa, joten siitä ei ole kyse. Esim. kakan yrittäminen pottaan on tässä vaiheessa ihan turhaa. Joskus laitetaan lasta potalle ruuan jälkeen (jolloin on todennäköistä, että kakka tulee), mutta se tarkoittaa vain sitä, että kakan tuleminen siirtyy huomattavasti myöhempään aikaan.
Jaa, ehkö olen laiska ja huono vanhempi tai sitten lapsen parasta ajatteleva stressaamaton vanhempi, joka antaa lapsen kehittyä omassa tahdissaan. Tutti oli käytössä 2,5-vuotiaaksi nukahtamistilanteissa, päivävaippa jäi pois kokonaan päiväuniltakin 3-vuotiaana (yöunilta 4-vuotiaana), ja rattaissa kuljetettiin pari kertaa kuukaudessa 5-vuotiaana.
Ja paljon muitakin asioita, joiden suhteen ei oltu niin nipoja esim. tuttipullo, vaatetus (patsi juhlissa).
Av:n mukaan nämä osoittavat suurinta luuseriutta mitä vanhemmalla voi olla. Sillä, että lapsesta on kasvanut aikuinen, joka ymmärtää, etteivät kaikki voi osata kaikkea yhtä hyvin kuin hän, arvostaa myös heikommin menestyneitä ihmisiä ( oli sitten taloudelliset, sosiaaliset ym. aspektit keskiössä), tekee vapaaehtoistyötä niin järjestössä kuin omana itsenään jne.
Tosiasia on, että vasta noin 30-40-tuoiaasta voi sanoa, että onnistuiko vanhemman kasvatus. harvemmasta 30-vuotiaasta voi kuitenkaan sanoa, että jäikö vaippa pois 2- tai 4-vuotiaana, käyttikö tuttia jopa 3-vuotiaaksi vai kulkiko rattaissa 5-vuotiaaksi.
Jaa, ehkö olen laiska ja huono vanhempi tai sitten lapsen parasta ajatteleva stressaamaton vanhempi, joka antaa lapsen kehittyä omassa tahdissaan. Tutti oli käytössä 2,5-vuotiaaksi nukahtamistilanteissa, päivävaippa jäi pois kokonaan päiväuniltakin 3-vuotiaana (yöunilta 4-vuotiaana), ja rattaissa kuljetettiin pari kertaa kuukaudessa 5-vuotiaana.
Ja paljon muitakin asioita, joiden suhteen ei oltu niin nipoja esim. tuttipullo, vaatetus (patsi juhlissa).
Av:n mukaan nämä osoittavat suurinta luuseriutta mitä vanhemmalla voi olla. Sillä, että lapsesta on kasvanut aikuinen, joka ymmärtää, etteivät kaikki voi osata kaikkea yhtä hyvin kuin hän, arvostaa myös heikommin menestyneitä ihmisiä ( oli sitten taloudelliset, sosiaaliset ym. aspektit keskiössä), tekee vapaaehtoistyötä niin järjestössä kuin omana itsenään jne.
Tosiasia on, että vasta noin 30-40-tuoiaasta voi sanoa, että onnistuiko vanhemman kasvatus. harvemmasta 30-vuotiaasta voi kuitenkaan sanoa, että jäikö vaippa pois 2- tai 4-vuotiaana, käyttikö tuttia jopa 3-vuotiaaksi vai kulkiko rattaissa 5-vuotiaaksi.
Laiskuus varmaan yleisin syy. Samaa itsekin ihmettelen, vanhemmat viitsii vielä isollekin etsiä tuttia tai täyttää tuttipulloa koska ajattelevat pääsevänsä helpommalla - totuus on että jos viimeistään 1,5v olisi ilman tuttia ja pulloa ja kokonaan samoissa ruuissa muun perheen kanssa, olisi kaikkein helpointa kun ei tarttis lähdön hetkellä etsiä hävinnyttä tuttia eikä miettiä onko puhdas tuttipullo mukana.
Henk. koht ihmettelen niitä, jotka antaa tuon ikäisen koko ajan luputtaa maitoa pullosta, yötä päivää, ja sitten ihmettelevät kun väsyttää eikä lapsi meinaa syödä kunnon ruokaa.Haloo, 1,5v ei tartte erikseen maitoa pullosta eikä maitovälipaloja, miksi sille pitää juottaa maitoa litratolkulla?
Koska olin liian mukavuudenhaluinen ja laiska.
Nykyisin lapsi on ihan terve ja normaalisti kehittynyt koululainen.
Kyllä ne vierottuu jossain vaiheessa ihan itsekin, viimeistään siinä vaiheessa kun koulukaverit alkaa pilkata.
Meillä sain pojan luopumaan tutista 1,5 vuoden ikäisenä. No, päiväkodin ihanat tädit sitten antoivat tutin pojalle takaisin. KIITOS. Onneksi, kun vaihdoimme paikkakuntaa, poika luopui omasta aloitteesta tutistaan 2 vuoden tienoilla. Heitti vaan tien viereen sen menemään, eikä enää ikävöinyt. Nyt 3 v ja vihdoin oppinut ja tajunnut, että osaa tehdä kakan muuallekin kuin vain vaippaan. Rattaita ei ole käyttänyt sitten 2 vuoden jälkeen, kauhea kiukuttelu, että tämän sai rattaisiin, nyt sitten kävelee matkat.
Itse tiedän kyllä perheen, jossa 5 sekä 4 vuotiaat pitävät edelleenkin vaippaa, kulkevat kaikki matkat rattaissa.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 08:47"]
.. vaipoissa kulkevat nelivuotiaat, rattaissa kyhjöttävät viisivuotiaat jne jne.
en puhu nyt erityislapsista, enkä poikkeustilanteista (itse olen työntänyt kipeän neljäveen rattaissa terveyskeskukseen, matkaa yhteensä n. 5km)
[/quote]
Miksi suomalaisilla on niin hirveä tarve arvostella kaikkia ja kaikkea? Mitä hittoa se ketään liikuttaa milloin joku ottaa kersaltaan tutin ja vaipan pois ja laittaa sen kävelemään. Perheen oma asia.
Liikuttaa se siinä mielessä, että lapsella on herkkyyskaudet, jolloin se on valmis harjoittelemaan tiettyjä juttuja. Tuttia lupsuttava nelivuotias on kyllä ohittanut herkkyyskautensa jo ajat sitten, ja tuossa vaiheessa lapsella on tosi voimakas oma tahto, tietää, että tutteja myydään kaupassa ja osaisi suunnilleen itse sellaisen sieltä ostaa, hampaat on saattaneet jo ehtiä mennä vinoon jne. Aika usein nuo vaipalliset ja tutilliset "isot" lapset on perheessään muutenkin kuninkaita ja prinsessoja, joiden vanhemmat kumartaa heitä ja tekee kaikkensa heidän tyytyväisenä pitämisekseen. Kasvatus on siis jo alkanut mennä vinksalleen, kun ei mitään osata kieltää eikä ottaa pois. Sietämättömiä kakaroita siis.
Vanhempien laiskuudesta siis johtuu ja siitä, ettei jakseta ja haluta tuottaa lapselle pettymyksiä.
Piltille tulee niin paha mieli, jos se ei saa, mitä haluaa.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 13:26"]
Liikuttaa se siinä mielessä, että lapsella on herkkyyskaudet, jolloin se on valmis harjoittelemaan tiettyjä juttuja. Tuttia lupsuttava nelivuotias on kyllä ohittanut herkkyyskautensa jo ajat sitten, ja tuossa vaiheessa lapsella on tosi voimakas oma tahto, tietää, että tutteja myydään kaupassa ja osaisi suunnilleen itse sellaisen sieltä ostaa, hampaat on saattaneet jo ehtiä mennä vinoon jne. Aika usein nuo vaipalliset ja tutilliset "isot" lapset on perheessään muutenkin kuninkaita ja prinsessoja, joiden vanhemmat kumartaa heitä ja tekee kaikkensa heidän tyytyväisenä pitämisekseen. Kasvatus on siis jo alkanut mennä vinksalleen, kun ei mitään osata kieltää eikä ottaa pois. Sietämättömiä kakaroita siis.
Vanhempien laiskuudesta siis johtuu ja siitä, ettei jakseta ja haluta tuottaa lapselle pettymyksiä.
[/quote]
Minusta tämä kyttäysilmapiiri on se mikä on sietämätöntä.
Meidän 3-vuotiaalla on yöllä tutti, valitettavasti. Miehen mielestä tutin syöminen ei ole ollut ongelma, itse olisin halunnut 2-vuotiaana vieroittaa. Toinen vanhempi ei yksin voi vieroitaa, joten vielä ösin siis käyttää. En tiedä päästäänkö koskaan eroon. Huoh.