Facebookissa olo on kikkailua ja status-ja ihmissuhdepeliä
Kommentit (19)
Ei siellä ole pakko olla. Turhaa ajanhukkaa koko touhu muutenkin.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 23:53"]
No shit, ap.
[/quote]
Et sinä ap ole! ;)
Jaa, ei se minulle kyllä sellaista ole. Pystyn olemaan siellä ihan rehellinen oma itse, enkä pelaile mitään ihmissuhdepelejä. Tänäänkin juuri päivitin, että voi kun ois varaa tavaraan X vaan kun ei ole. Toisaalta taas en ole siellä koskaan maininnut esim. sijoitusasunnostani mitään. En tunne mitään tarvetta hienostella Facebookissa. Olen myös pitänyt ystävälistani rajoitettuna ihan tarkoituksella, koska en tajua niitä, joilla on muka yli viisisataakin "ystävää" listalla.
Millä tavalla ihmissuhdepeli näkyy? Tykkäämisten ja kommenttien valikoinnilla? Ei se kaikille niin vakavaa ole. Jotkut ihan oikeasti tykkää siitä kontaktista muihin ilman mitään pätemis/dissaus ym juttuja.
Voihan se sitäkin olla, mutta mä esim. löydän sieltä/saan kutsuja tapahtumiin joista ei muuten ehkä tietäis, ja seuraan muutaman ulkomaisen eläinsuojelujärjestön päivityksiä.
Ja onhan sieltä löytynyt joitain kauan kadoksissa olleita vanhoja kavereitakin, mä ainakin koen FBn ihan positiivisena juttuna.
Facebook on jatkuvaa muiden hyväksynnän (peukutusten) kalastelua. Oliskohan näillä ihmisillä huono itsetunto?
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 00:12"]
Facebook on jatkuvaa muiden hyväksynnän (peukutusten) kalastelua. Oliskohan näillä ihmisillä huono itsetunto?
[/quote]
Hih. Niin just. Kaikki ne miljoonat ihmiset läpi maailman ovat vain itsetuntoa peukutuksista hakemassa. Onko tuommoisia hölmöläisiä oikeasti?
Mulla on tosi vähän fb-kavereita, enkä oikein pysy edes heidän asioistaan ajan tasalla. En kertakaikkiaan jaksa enkä kerkeä enkä muista käydä peukuttamassa ja kommentoimassa heidän juttujaan. Keskustelupalstat on niin hyviä, kun kaikki juttelee samassa ketjussa. Nyt pitäisi jaksaa käydä kaikkien omilla sivuilla, blogeissa, fb.ssä. Ei mulla aika riitä sellaiseen. Pitää ihan pinnistellä, että saan hoidettua edes 30 fb-kaverin kanssa suhteet. Mitä jos fb-kavereita on kymmeniä, satoja, tuhansia. Ei tajua ei.
Takertukaa vaan lillukanvarsiin kun näin itse mokasin ja en saa lainattua! ;)
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 23:44"]
parhaimmillaan ja pahimmillaan. Mitä muuta?
[/quote]
Heh. Otatkohan sen liian vakavasti?
Itselleni se on nykyään sähköpostia mukavampi ja kätevämpi kontakiväline.
Eikä mitään stressiä aiheesta.
Ap ei ota siellä oloa vakavasti, on vain mielenkiintoista seurata millaisista asioista ihmiset pitävät ja millaisiin päivityksiin ottavat kantaa. Olen löytänyt yllättäviä puolia eri ihmisistä ja se ei missään nimessä ole negatiivista.
Ihmettelen miksi jotkut kaverini pidä mistään kuvistani, linkeistä ja ajatuksistani. En kuvittele olevani jotain ainutlaatuista, mutta sen verran minulla on itsekritiikkiä, että joku "koskettaisi". ;)
Facebookissa on heitä, jotka päivittelevät kaikki erikoisemmat ravintolakäyntinsä, ostoksensa, lastensa osaamiset sekä kutsut ja tapahtumat.
Sekä heitä, jotka kirjoittelevat muusta.
Henk.koht. luen mielummin heidän seiniä, jotka kirjoittelevat niitä näitä. Yksityisasioistani- ja -tapahtumista en halua minäkään kertoa ja arvostan enemmän sellaista "IRL-nähdään ja jutellaan ja näistä ei FB:ssa jutella" - asenteisia ihmisiä.
Sellainen, että vuorotellen vähän kehuskellaan rivien välissä ja sitten isketään rankkaa "itseironista herjaa", jotta voisi taas hieman kehua parin päivän päästä on läpinäkyvää eikä kerro kovinkaan hyvistä sosiaalisista taidoista.
Jännä juttu kun en ole koskaan huomannut mitään tuollaista. Minulle se on lähinnä kätevä yhteydenpitoväline. En ilmeisesti vietä sivustolla tarpeeksi paljon aikaa.
Ilmeisesti et, ilmeisesti aikasi kuluu täällä AV-palstalla.
Ja siirppista lässytystä. Eräs tuttuni jopa avautui siitä, että siellä ei saisi kirjoittaa muuta kun positiivisia asioita joista tulee kaikille hyvä mieli. Mitä ihmettä? Miksi siellä ei saisi kirjoittaa myös vähämmän positiivisista asioista mitä elämässä tapahtuu, kun niitä aivan varmasti jokaiselle myös tapahtuu.
Saa toki, mutta se ei ole viisasta. Muille jää mieleen ne negatiiviset asiat paremmin ja ikävä kyllä kuva sinusta ihmisenä muokkaantuu helposti vaikeaksi ja hankalaksi ihmiseksi js valitat kaikenlaisesta FB:ssa. Se minkä sanoisit yhdelle ihmiselle sivulauseessa IRL muuttuu FB:ssa potenssiin kymmennen ja kuulijakuntaa on enemmän.
Ehdoton no-no on yksityisasiat. Jos on riitaa serkun, aviomiehen, exän, vanhemman tai kenen hyvänsä kanssa tai vaikea avioero meneillään, niitä ei pureta FB.ssa. Se on sama kuin iloisessa illalliskutsu-pöydässä alkaisit kesken kaiken haukkua vieressä istuvaa exääsi tai arvostelisit pomoasi päin naama. Antaa todella huonon kuvan kirjoittajasta. Piilokettuilukin ketään tunnistettavaa henkilöä kohtaan FB:ssa on hölmöä käytöstä.
Facebook on smalltalkia ja sellaista kevyttä työpaikan kahvipöytä-keskustelua. Ei se ole siirappista lässytystä vaan muiden ihmisten kunnoittamista siinä määrin, ettei vyörytä kaikkia huonoja olojaan muiden silmille. Olkapäät ovat sitten siellä IRL-ystävissä.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 14:55"]
Ja siirppista lässytystä. Eräs tuttuni jopa avautui siitä, että siellä ei saisi kirjoittaa muuta kun positiivisia asioita joista tulee kaikille hyvä mieli. Mitä ihmettä? Miksi siellä ei saisi kirjoittaa myös vähämmän positiivisista asioista mitä elämässä tapahtuu, kun niitä aivan varmasti jokaiselle myös tapahtuu.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 14:55"]
[/quote]
Kurjempiakin juttuja voi aloittajan mielestä kirjoittaa, mutta ei pidä liian yksityiskohtaisesti lörpötellä varsinkin jos postauksessa on muitakin ihmisiä osallisena.
Täysin samaa mieltä, osasitpa hyvin tiivistää asian!
Lisäksi se on kuitenkin helppo tapa saada ihmisiä kiinni, minkä takia siellä roikun yhä... Mutta en ole tietoisesti esim. tehnyt siitä voimakasta työkontaktien paikkaa itselleni, vaikka toisaalta juuri se olisi helppoa, ja painiskelen asian kanssa.