Mitä veikkaat, normaalipainoinen, kuinka paljon kaloreita syö 50kg ylipainoinen?
Minkälaisia annoskokoja ja ruokia kuvittelette että lihava ihminen syö? Paljonko ajattelette että lihava ihminen lihoo joka kuukausi?
Kuinka paljon enemmän lihava syö kuin sinä? Anna esimerkkejä; jos sinä syöt yhden pallon jäätelöä kioskilla, montako lihava syö, tai mitä sinä tilaat mäkkärillä ja mitä lihava tilaa?
Kommentit (23)
Ei siihen painon pitämiseen tarvita jatkuvaa ahmimista. Kun se on kerran tullut, niin ei se lähde ilman tosi vähäistä kalorimäärää ja jumppaa yms. Tarkoitan, että jos minä 20kg ylipainoinen syön suht normaalit ateriat päivässä, niin en laihdu.
Tosin itse en pärjäisi sillä tyylilläkään että iltapalaksi vai hedelmä tai päiväruuaksi vähän laihaa keittoa.niinku jotkut....t.kakkonen
Miettiikö ihmiset oikeesti tämmöisiä? Että mitä toiset ihmiset laittaa suuhunsa ja mistä tuonkin läskit on kertynyt? Kiinnostaako teitä toisten mättämät kalorit? Onko se harrastus vai hetken hupi? Minkälaisia kiksejä siitä saa?
Olenko mä menettänyt paljonkin, kun en ole ajatustakaan aiheelle antanut ennen? Onko tämmöinen harrastuneisuus yleistäkin? Olenko mä se outo?
Minulla kokemusta siitä kyllä että kun ahmin joka päivä karkkeja ja leivonnaisia,paino pysyy samana tai vähän nousee. Mutta kun jätän ahmimiset pois ja syön normaalisti,khllä laihdun.
Kaloreista en tiedä, mutta pari kertaa viime aikoina kun olen käynyt kaupassa hakemassa sitä purkkapussiani, ja tavannut ylipainoisen kaverini, niin hän on ollut keräämässä lastensa kanssa jättipussia irtokarkkeja. Myös heillä kylässä käydessä kahvileipätarjonta on runsas arkipäivänäkin. Hän oli lopettanut kahvinjuonnin kuulemma kun tulee syötyä liikaa kahvileipää, mutta en tiedä onko laihtunut. Ei vielä huomaa.
Mä olen 165/55 ollut aina, ikää nyt 35 ja syön suunnilleen näin:
-aamiaisella pari palaa leipää, päällä leikkelettä ja kurkkua tai hilloa jos paahtoleipää. Joskus jogurttia ja mysliä tai muumikulhollinen muroja ja hedelmä. Satunnaisesti lasi mehua.
-lounas: esim. kauhallinen riisiä ja 2 kauhallista wokkia, kaksi keskikokoista perunaa ja pala paistettua kalaa tai lautasellinen keittoa/salaattia ja pala leipää. Aina n. muumikulhollinen salaattia (paitsi jos sitä on pääruokana) tai kasvislisuketta ja lasi vettä.
-välipala: jogurttia ja hedelmä, pari palaa suklaata tai pari keksiä, joskus 1 voileipä.
-iltaruoka: saaan tyyliin kuin lounas, viikonloppuisin lasi, puolitoista viiniä ruokajuomana, muulloin vettä
Teetä n. 3 kupillista päivittäin, alkoholia menee yhteensä ehkä 6 annosta viikossa (viikonloppuisin ruuan kanssa ja DVD:tä katsoessa). Kerran tai kaksi viikossa tulee yllämainittujen lisäksi syötyä jotain herkkua, esim. pulla tai jäätelö, sipsejä, limsaa ja karkkeja en käytä kuin harvoin. Pizzaa tms. menee ehkä kerran kuussa. Syön kasvispainotteisesti, ruuanlaitossa varmaan "keskirasvaisesti" eli jossain asiassa vähärasvaisesti (esim. kermaa ei käytetä juuri koskaan, maito on vähärasvaista) jossain runsasrasvaisemmin (juustoja menee usein ja paljon eikä koskaan kevytversioita, leivän päälle oma rasvasekoite voista ja kasviöljyistä). Yleisesti ottaen en tykkää kovin rasvaisista ruuista, enkä ole hirveästi makean peräänkään enää.
En tiedä miten minua 50 kg painavampi syö, oletettavasti enemmän.
Mun ex-kaveri veti 4-5 iltaa viikossa perhepizzan ja 3-4 tölkkiä olutta. Siihen päälle päivän muut syömiset, omenapiirakkaa välipalaksi ja vähän suklaata kun alkoi huikoa aterioiden välillä, niin hyvin paino nousi. Tuli enemmänkin kuin 50kg ylipainoa. Arvostin kyllä tietyssä mielessä tämän ihmisen rehtiyttä, ei ikinä yrittänyt väittää syövänsä kuin lintu tai omaavansa hitaan aineenvaihdunnan.
Ei ylipainoinen välttämättä syö kovin paljon enemmän kuin normaalipainoinen. Jos syö joka päivä 200 kcal enemmän kuin kuluttaa, siitä tulee vuodessa 10 kiloa ja 5 vuodessa 50 kiloa.
Työkaverini on suurinpiirtein noin paljon ylipainoinen, syö saman verran ja samantyyppisiä annoksia kuin minä. Ruokamäärillämme molemmat pysymme omissa painoissamme, emme liho emmekä laihdu. Tyypillinen toimistopäivä pitää sisällään jugurtin tai leivän aamulla, hedelmiä välipaloina, lounas kanttiinissa, muutama kahvi, satunnainen suklaa tai kakunpala.
Hän on 40v nainen ja ollut koko elämänsä ylipainoinen, ei siis ole "lihonut". Muut perheenjäsenet ovat hoikkia joten en usko heidän pizzaorgioivan öisin.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 20:46"]
Mun ex-kaveri veti 4-5 iltaa viikossa perhepizzan ja 3-4 tölkkiä olutta. Siihen päälle päivän muut syömiset, omenapiirakkaa välipalaksi ja vähän suklaata kun alkoi huikoa aterioiden välillä, niin hyvin paino nousi. Tuli enemmänkin kuin 50kg ylipainoa. Arvostin kyllä tietyssä mielessä tämän ihmisen rehtiyttä, ei ikinä yrittänyt väittää syövänsä kuin lintu tai omaavansa hitaan aineenvaihdunnan.
[/quote]
Tuo lintu vertaus ontuu, kun sillä yleensä tarkoitetaan sitä, että ihminen syö pienesti. Lintuhan oikeasti syö kerran pari painonsa verran per päivä... että sinänsä se on ihan pätevä viitatessa lihavaan ihmiseen.
Pilkunnussija
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 20:49"]
Ei ylipainoinen välttämättä syö kovin paljon enemmän kuin normaalipainoinen. Jos syö joka päivä 200 kcal enemmän kuin kuluttaa, siitä tulee vuodessa 10 kiloa ja 5 vuodessa 50 kiloa.
[/quote]
Ylipainoisen peruskulutus on korkeampi kuin normaalipainoisen, eli 50kg ylipainolla pitää kyllä syödä aika paljon enemmän kuin normipainoiset syö ihan jo säilyttääkseen massansa.
Laihdutusohjelmissa ne usein näyttää miten sairaalloisen ylipainoiset ovat syöneet. Suomessa ei ole kaikkia samoja pikaruokaketjuja kuin USA:ssa, mutta en sit tiedä, eroaako ruokavalio kovin ratkaisevasti.
Helppohan tuo on laskea - 7000 kaloria on 1 kilo eli jos söisin päivässä 2500 kaloria lihoisin vuodessa 52 kiloa eli ap:n mainitseman ylipainon määrän. Tuon painon ylläpitämiseen ei enää noin paljoa tarvita, ehkä 2000 kaloria per päivä enkä laihtuisi tuosta yhtään.
Ja tuo 1000 kaloria ylimääräistä päivässä on itseasiassa tosi pieni määrä, ei ihme että mammat lihoo!!
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 20:49"]
Laskennallisesti kyllä, mutta käytännössä ei. Kukaan ei kerää 50kg:n ylipainoa syömällä 200kcal yli kulutuksen/per päivä, siihen tarvitaan isompaa mässäilyä
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 20:51"]
Työkaverini on suurinpiirtein noin paljon ylipainoinen, syö saman verran ja samantyyppisiä annoksia kuin minä. Ruokamäärillämme molemmat pysymme omissa painoissamme, emme liho emmekä laihdu. Tyypillinen toimistopäivä pitää sisällään jugurtin tai leivän aamulla, hedelmiä välipaloina, lounas kanttiinissa, muutama kahvi, satunnainen suklaa tai kakunpala.
Hän on 40v nainen ja ollut koko elämänsä ylipainoinen, ei siis ole "lihonut". Muut perheenjäsenet ovat hoikkia joten en usko heidän pizzaorgioivan öisin.
[/quote]
Niin. mullakin on 40kg ylipainoinen työkaveri. Hän ei juuri koskaan syö lounasta, jossyö, se on lihapiirakkaa ja nakkeja. Pulma on juuri tässä: päivän hän panttaa, ei syö lounasta, ei ota terveellisiä eväitä töihin niin ei ihme että paino on ja pysyy, kun ei ole säännöllisiä ruokailutottumuksia ja illalla mätetään ruoka kaksin käsin
No esim täällä http://www.sydanliitto.fi/energiantarve1#.U-3ke_l_t0x sydönliiton sivuilla voi laskea päivittäisen enrgiantarpeensa siis peruskulutuksensa. Esimerkiksi 120 kiloa painava kevyttä työtä tekevä ihminen vaatii jo peruskulutukseensa 2809 kaloria vuorokaudessa. Silloihan se merkkaa sitä, että syömällä tuon määrän päivässä ei tämä 120kiloinen nainen liho eikä laihdu. Eli luulisi siis, että 50kiloa ylipainoinen ihmine(nainen) syö noin 3000kaloria päivässä. Tämä tietty tosin vain arvio.
Ja kyllä tämä ihminen alkaa laihtua silloin syömällä esimerkiksi 200kaloria päivässä, energia vaje on tällöin tuhat kaloria. Eli puheet siitä, että ensin söin itseni tällaiseksi ahmimalla muutaman kuukauden ja nyt syön normaalisti eivät pidä paikkaansa.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 20:26"]
Tosin itse en pärjäisi sillä tyylilläkään että iltapalaksi vai hedelmä tai päiväruuaksi vähän laihaa keittoa.niinku jotkut....t.kakkonen
[/quote]
Kenenkään muuten ei kuulu pärjätä tommosella, eikä liian vähällä syömiselläkään laihdu.
Se tulee niin salakavalasti. Mutta en syö jäätelöä enkä tilaa koskaan hampurilaisia tai pitsoja.mää en oo koskaan ollu näin lihava eli 15 kiloa ylipainoa tuli viidennestä vauvasta.mutta jos noin paljon on ilman vauvaa,niin en pysty ymmärtämään. Täytyy varmaan tehdä kaikki ruuat ruokakermaan ja syödä kolme lautasellist ja jälkiruoka päälle. Varmaan jokapäivä sipsiä ja suklaata. Isot munkit kahvilassa ym.