Opiskelijan tyhmä kysymys luottokortista... mitä tämä tarkoittaa?
Tarkoittaako nuo korkoehdot luottokortissa siis sitä jos ei maksanut laskua ajallaan? Ei kai siitä mitään tuollaista ylimääräistä % tule maksettavaksi jos aina maksaa kuukausittain ajallaan luottokorttilaskun, jos ymmärrän näitä asioita oikein?
"Opiskelijan Nordea Gold luottokortin todellinen vuosikorko laskettuna 1 500 euron käytössä olevalle Nordea Gold Mastercard -luotolle on 16,7 % (Pakettiasiakas, 06/2019). Luoton korko on 3 kuukauden Euribor + 9,5 % (Nordea Gold)"
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Jos et maksa heti kerralla koko luottoa pois, maksat vähintään minimilyhennyksen ja korkoa velkasummalle.
Ok juuri näin, eli jos sitä käyttää kohtuullisesti ja maksaa kerralla pois aina kun lasku tulee, noita lisämaksuja ei tule. Selvä.
AP
Itse vötkyilen välillä niin, että maksan vain muutaman kympin, vaikka olisi varaa maksaa kerralla pois. Samalla teen valinnan maksaa korkoa eli 7, 950% jäljellä olevasta velkasummasta joka kuukausi.
Tyhmä minä.
Vierailija kirjoitti:
Itse vötkyilen välillä niin, että maksan vain muutaman kympin, vaikka olisi varaa maksaa kerralla pois. Samalla teen valinnan maksaa korkoa eli 7, 950% jäljellä olevasta velkasummasta joka kuukausi.
Tyhmä minä.
Miksi sitten teet niin ?
En ole mikään asiantuntija, mutta mielestäni menee näin: Jos teet luottokortilla ostoksia 300€:lla ja maksat kuukauden päästä minimilyhennyksen (vaikka nyt esim. 60€), korko lasketaan jäljelle jäävästä 240€:sta. Luottokorteissa se on suht maltillinen, mutta jokunen euro luottokorkoa lisätään tuohon jäljelle jääneeseen 240 euroon.
Jos taas maksat maksat kuukauden päästä koko 300€ luoton pois, korkoa ei tule maksettavaksi. Kyseessä on silloin ennemminkin koroton maksuaikakortti, kuin luottokortti.
En tiedä muista korttiehdoista, mutta muita mahdollisia maksuja voi olla esim. kk-maksu, vuosimaksu, tai luotonhoitokulu (tms. palvelumaksu). Saa korjata, jos olen väärässä.
Itseäni kiinnostaisi, jos joku tietävä on paikalla, lasketaanko nuo korkoehtojen ulkopuolelle jäävät kuukausimaksut ja palvelumaksut todelliseen vuosikorkoon ja jos todellinen vuosikorko on 16,7%, joka on 3 kk Euribor + 9,5%, paljonko esim. 240€:sta kertyy korkoa kuussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä minä.
Miksi sitten teet niin ?
Siksi, kun olen hölmö. Kuvittelen jotakin, mikä ei ole totta. En kuitenkaan ole mitenkään veloissa ja kyseessä on alle satasen summa.
Jos et maksa heti kerralla koko luottoa pois, maksat vähintään minimilyhennyksen ja korkoa velkasummalle.