Mua ottaa niin päähän, kun usein puhutaan "kahdesta kotimaisesta kielestä"
ikään kuin esim. saamen kielet eivät olisi kotimaisia kieliä!
Kommentit (10)
Saamen kielet ovat erilaisessa poliittisessa asemassa kuin suomi ja ruotsi. Niiden puhujia on murto-osa ruotsin- ja suomenpuhujiin verrattuna.Suomessa puhutaan arabiaakin enemmän kuin saamea.
Mua ei ota yhtään päästä, koska Suomessa on kaksi kieltä ja hyvä niin.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 21:01"]
Saamen kielet ovat erilaisessa poliittisessa asemassa kuin suomi ja ruotsi. Niiden puhujia on murto-osa ruotsin- ja suomenpuhujiin verrattuna.Suomessa puhutaan arabiaakin enemmän kuin saamea.
[/quote]
Ei saamen kielten kotimaisuus mihinkään politikoimalla häviä. Saameahan on puhuttu täällä paljon kauemmin kuin ruotsia, jonka puhujat tulivat Suomen alueelle vasta joitakin satoja vuosia sitten.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 21:04"]
Mua ei ota yhtään päästä, koska Suomessa on kaksi kieltä ja hyvä niin.
[/quote]
Mitkä ihmeen kaksi kieltä? Loppuiko sinulla sormet kesken, kun saamen kieliäkin on jo kolme.
Ei suomessa puhuta ruotsia. Suomessa puhutaan suomnruotsia. Se hirviä mongerrus aidosta ruotsista
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 21:20"]
Ei suomessa puhuta ruotsia. Suomessa puhutaan suomnruotsia. Se hirviä mongerrus aidosta ruotsista
[/quote]
Sitä kutsutaan muumiruotsiksi.
Myös ruotsin kielen puhujia on vain murto-osa suomen puhujista. Venäjääkin puhutaan melkein yhtä paljon.
Minua ärsyttää myös. Ruotsin kieliset menkööt puhumaan ruotsiaan Itämeren toiselle puolelle, mutta saamelaiset ovat alkuperäisiä suomalaisia. Mieluummin opettelisin koulussa pakkosaamea kuin pakkoruotsia.
Minä ainakin kuuntelen, puhun, kirjoitan ja luen ENGLANTIA melkein yhtä paljon kuin suomea. Ruotsia, saamea tai arabiaa en käytännössä koskaan. Englanti saisi olla toinen kotimainen jos käyttöaste on perusteena.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 21:32"]
Minua ärsyttää myös. Ruotsin kieliset menkööt puhumaan ruotsiaan Itämeren toiselle puolelle, mutta saamelaiset ovat alkuperäisiä suomalaisia. Mieluummin opettelisin koulussa pakkosaamea kuin pakkoruotsia.
[/quote]
Ei ne voi mennä koska ruotsalaiset eivät ymmärrä niiden kauheita suomenruotsin aluemurteita, ja lisäksi heille nauretaan Ruotsissa kun puheensa kuulostavat lasten kielen, siansaksan ja puhevian väliltä :D Pitävät ihan muumeina koko sakkia.