Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi ei viihdy mökillä

Vierailija
13.06.2013 |

Lapsi pian 10 v eikä viihdy mökillä isovanhempien kanssa vaan vinkuu kun tylsää. Isovanhemmat eivät ymmärrä. Nyt musta tuntuu että he ajattelevat että lapsi on huonosti kasvatettu :(  vai onko lapset vaan erilaisia?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän lastasi. En minäkään viihtynyt lapsena mökeillä enkä viihdy vieläkään. Niin me ihmiset ollaan erilaisia. Sinä voit pakottaa lapsesi sinne tai et, itse päätät. Yritä keksiä sille jotain tekemistä.

Vierailija
2/21 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo kaverin mukaan ottaminen saattaisi auttaa viihtymään, jos ei isovanhemmat keksi hänen kanssaan tekemistä.

Mutta ei todellakaan tarkoita, että olisi huonosti kasvatettu, ei kaikki viihdy mökeillä:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on yksin isovanhempien kanssa, niin en yhtään ihmettele, ettei lapsi viihdy. Lapsi alkaa olemaan jo aika iso ja varmasti tottunut aktiivisempaan elämään, jossa tekemistä ja kivaa on kaiken aikaa. Lapsissakin on aika paljon eroja, kuka viihtyy paremmin rauhallisessa ympäristössä ja kuka ei.

Voisiko lapsi ottaa kaverin mukaan isovanhempien mökille? Mitäs jos kysytte lapselta itseltään haluaako hän enää lähteä isovanhempien kanssa mökille? Oletuksena jälkimmäisessä siis, että osa perheestä jää kotiin, jolloin lapsella olisi mahdollisuus valita mennäkö vai jäädä.

Vierailija
4/21 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo vinkuminen vain mietityttää ja että niin usein kaikki on TYLSÄÄ. Paitsi kun on kavereiden kanssa tai pelatessa...

ap

Vierailija
5/21 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin olen aina ajatellut, että viimeistään kouluikäisillä pitää olla kaveri mukana mökilläkin, että viihtyisivät. Mökillähän on suoraan sanottuna tylsää, jos ei enää ole sellaisessa leikki-iässä, että leluista saisi itselleen hyvät mielikuvitusleikit loihdittua.

Meillä on kaksi leikki-ikäistä poikaa, ja mietin että jo kesän lopulla kaveritkin ovat tervetulleita mukaan päivän reissuille, jos haluavat tulla ja vanhemmat haluavat päästää. Siinähän se menisi yksi vieraskin lapsi vahdittavana, ja varmasti olisi hauskaa kaikilla.

Vierailija
6/21 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkuminen voi olla myös tapa. Miten sinä suhtaudut siihen, että lapsi vinkuu tai valittaa, että kaikki on tylsää? Alatko lohduttaa häntä, keksiä tekemistä, lupaat jotain kivaa tms? Meidän vanhempien tehtävä on auttaa lapsia sietämään myös tylsää harmaata arkea. Ei aina voi olla kivaa, eikä aina voi olla jotain tekemistä. Joskus on ihan hyvä olla vaan ja kuulostella tylsyyttä, omia ajatuksiaan siinä. Jos lapselle ei keksi tekemistä, lapsi alkaa jonkin ajan kuluttua kyllä kehitellä sitä itse.

Vierailija
7/21 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 16:59"]

Jotenkin olen aina ajatellut, että viimeistään kouluikäisillä pitää olla kaveri mukana mökilläkin, että viihtyisivät. Mökillähän on suoraan sanottuna tylsää, jos ei enää ole sellaisessa leikki-iässä, että leluista saisi itselleen hyvät mielikuvitusleikit loihdittua.

[/quote]

Tässäkin on eroa lapsissa. Oma lapsi ja serkkunsa viihtyvät hyvin isovanhempien mökillä, ilman kaveriakin edelleen, vaikka ovat jo teini-iässä. Uivat, saunovat, kalastavat, hakkaavat halkoja, lenkkeilevät, pelaavat mummon ja vaarin kanssa, auttavat vesien kannnossa, lukevat, pelaavat keppipalloa.

Kotioloissa taas viihtyvät harrastuksissa ja tietokoneella (jota ei mökille oteta, ja kännykkäkin on usein kiinni)sekä kavereiden kanssa.

Vierailija
8/21 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ole koskaan viihtynyt mökillä enkä muutenkaan missään ulkohommissa. Asuin koko lapsuuteni omakotitalossa, ja niin kauan kuin muistan olen inhonnut esim. pihahommia. Mökilläkin oli vain ötököitä ja kaikkia kutittavia kasveja. En tykkää myöskään liata käsiäni missään mullassa tms, en ole koskaan tykännyt. Onneksi meillä ei omaa mökkiä ollutkaan.

Vierailija
9/21 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hei, ei kukaan viihdy.

Vierailija
10/21 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas viihdyin jos oli samanikäistä seuraa, esim.. jos meitä serkuksia oli paikalla useampi tai jos sai ottaa kavereita mukaan. Ihan älyttömän hauskaa oli, jopa silä lapin eräkämpällä jossa ei ollut sähköjä. Serkun kanssa keksittiin vaikka mitä juttuja, hilluttiin ulkona yötä myöten ja huikeinta oli kun läheisessä vaarassa mennä möngersi karhu. Välillä joku sukulainen keksi jotain kivaa tekemistä, pidettiin tikanheittokisoja, uitiin, tehtiin majoja metsään, kalastettiin, nukuttiin yö makuupusseissa ulkona jne.

Vierailija
11/21 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin isovanhemmilla kesät, yh-äitini ollessa töissä. Iso maatila, mutta väistämättä päivät olivat maailman pitkävetisimpiä, kun eka viikkokin oli koettu. Onneksi sitten oli uimakoulua ja kesäleirejä!

Vierailija
12/21 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle tekee oikein hyvää, että välillä on tylsää. Ei aina tarvi olla tekemistä, televisiota, pleikkaria jne. Jospa saisi vähän omakin mielikuvitus vauhtia ilman edellämainittuja. Sanoisin, että älä noteeraa minään. Anna marista ja kannusta keksimään itse tekemistä (joka tuskin enää onnistuu koneiden vallanneissa aivoissa). Ja seuraavaksi vaellusreissu telttamajoituksineen omien vanhempien kanssa tekis hyvää ilman kännykän pirinää yms.

Vierailija
13/21 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin lasta. Mökillä ON tylsää. En ymmärrä, miten joku siellä viihtyy.

Vierailija
14/21 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 17:34"]

Lapselle tekee oikein hyvää, että välillä on tylsää. Ei aina tarvi olla tekemistä, televisiota, pleikkaria jne. Jospa saisi vähän omakin mielikuvitus vauhtia ilman edellämainittuja. Sanoisin, että älä noteeraa minään. Anna marista ja kannusta keksimään itse tekemistä (joka tuskin enää onnistuu koneiden vallanneissa aivoissa). Ja seuraavaksi vaellusreissu telttamajoituksineen omien vanhempien kanssa tekis hyvää ilman kännykän pirinää yms.

[/quote]

Enpä haluaisi olla lapsesi. Pelkkää kurjuutta ja kärsimystä.

Vierailija
15/21 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita sen tarkemmin lukematta ...

Onko mökki lapselle tuttu paikka, onko hyvät välit isovanhempiin? Onko lähellä kesäkavereita? Uiko, käykö kalassa, hakkaako halkoja, osallistuuko mökkielämän ylläpitoon millään lailla vai makaako vain ja inisee? Lukeeko, kirjoitteleeko, piirtääkö?

Mitä haittaa kuvittelet olevan siitä, että lapsi pitkästyy? Korkeintaan hän alkaa keksiä itselleen omaa tekemistä, hän itsenäistyy ja hänen mielikuvituksensa kehittyy.

Elämä ei ole puuhamaa. 

Vierailija
16/21 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuasia. Itse voin käydä mökillä kerran kesässä ja 16-vuotiaani viihtyisi isovanhempien kanssa siellä koko kesän. Eikä ole koskaan ollut kavereita.

Vierailija
17/21 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 18:09"]

Muita sen tarkemmin lukematta ...

Onko mökki lapselle tuttu paikka, onko hyvät välit isovanhempiin? Onko lähellä kesäkavereita? Uiko, käykö kalassa, hakkaako halkoja, osallistuuko mökkielämän ylläpitoon millään lailla vai makaako vain ja inisee? Lukeeko, kirjoitteleeko, piirtääkö?

Mitä haittaa kuvittelet olevan siitä, että lapsi pitkästyy? Korkeintaan hän alkaa keksiä itselleen omaa tekemistä, hän itsenäistyy ja hänen mielikuvituksensa kehittyy.

Elämä ei ole puuhamaa. 

[/quote]

Näinpä

terv. 13

Vierailija
18/21 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 17:54"]

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 17:34"]

[/quote]

Enpä haluaisi olla lapsesi. Pelkkää kurjuutta ja kärsimystä.

[/quote]

Selittäisitkö tarkemmin mitä kurjuutta ja kärsimystä? Pitääkö ympärilläsi olla kokoajan jotain hälyä ja meininkiä? Etkö osaa olla oman itsesi kanssa?

Vierailija
19/21 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lapsi voi mökillä pelata tai katsella leffoja yms, jos tylsää? Meillä vuokrataan viikoksi 7 dvd:tä Filmtownista ja niitä voi sitten katsoa läppärillään, jos ei muuta tekemistä, huono ilma tms.

Erilaisia pelejä mukaan? Eikö isovanhemmat osaa viihdyttää lasta ollenkaan? Entä jos joku kaverinsa menisi mukaan?

Vierailija
20/21 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä en päästäisi lastani jonkun isovanhempien mökille! Ei käy edes pienessä mielessä, että kaksi 9v ikäistä olisi isovanhempien vaivoina ja vastuulla vain siksi, että vanhempien mielestä lapsen paikka on mökillä eikä kotona.

Meillä on mökkinaapurina perhe, jonne lastenlapset + kaverinsa tulevat mummolaan. Suomennettuna lapsenlapset tulevat meille, koska meillä on kaikenlaista tekemistä ja mummon luon tylsää. Olen ilmoittanut, että meidän lapsilla on 2 tuntia päivässä aikaa heille ja silloinkin minun ehdoillani eli ei pleikkaria, vain 1 trampoliinilla jne.Olen kuulemma paska naapurin äiti.