Mitä mieltä olette amisheista
Kommentit (8)
Vähän samaa mieltä kuin lestoista: Vaikutteille alttiita ihmisiä hallitaan uskonnon mukaisilla säännöillä, joilla ei ole mitään tekemistä aidon uskon kanssa.
Mielenkiintoista katsoa sitten ainakin yksi jakso sitä Foxilla alkavaa Rintamakarkurit-sarjaa, joskos sitä oppisi uuttakin ko. uskonlahkosta.
Ei kait amisihien tarvi karata kun he voivat lähteä lahkosta täysikäiseksi tullessaan. Lähetetään pois lahkosta elämään ns normaaila elämää jokainen ja takaisin paluu on vapaaehtoista. Myöskään aika kuinka kauan on poissa ei vaikuta asiaan.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 00:26"]
Ei kait amisihien tarvi karata kun he voivat lähteä lahkosta täysikäiseksi tullessaan. Lähetetään pois lahkosta elämään ns normaaila elämää jokainen ja takaisin paluu on vapaaehtoista. Myöskään aika kuinka kauan on poissa ei vaikuta asiaan.
[/quote]
Näin mäkin olen kuvitellut, joten tuo Rintamakarkurit-ohjelma hieman hämmentää. Jos ei sitten kyse ole alle 18v. lapsista ja nuorista?
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 00:29"]
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 00:26"]
[/quote]
Näin mäkin olen kuvitellut, joten tuo Rintamakarkurit-ohjelma hieman hämmentää. Jos ei sitten kyse ole alle 18v. lapsista ja nuorista?
[/quote]
Tai mikä tuolla nyt sitten on täysi-ikäisyyden raja.
http://www.foxtv.fi/amishit-rintamakarkurit
Eli siis nuoret jotka ovat päättäneet lähteä lahkosta.
Hieman raflaava nimi näyttäisi olevan.
Mä olen siinä käsityksessä, että täysi-ikäisenä amishit ihan jopa käsketään siihen muuhun maailmaan, tutustumaan siihen tietyksi ajaksi, ja paluu on sitten vapaaehtoista. Suurin osa palaa. Musta ihan loistava systeemi, näe ja opi, ja mieti itse, mikä on parempaa elämää. Totaalisen vapaa tahto, luotetaan ihmisen omaan arviointikykyyn, kun on hillunut länsimaisessa vapaudessa tarpeeksi.
Se idea on lähinnä siinä, että kaikki eivät kestä sitä yhteisön painetta. Tuo vuosi muualla on kuitenkin täynnä sitä yhteisön painetta, että nuoren oletetaan palaavan kotiin ja jatkavan perinnettä, muuten menettää perheensä, ystävänsä ja on tuomittu helvettiin.
Vuosi tuollaisen käsittelemiseen on kuitenkin hyvin lyhyt aika loppujen lopuksi. En tiedä tarkalleen mistä ohjelma kertoo, mutta minusta olisi henkilökohtaisesti kamalaa yhden vuoden aikana heittäytyä vapaaseen maailmaan suljetusta yhteisöstä, kokea ensin kulttuurishokki ja ns. kielletty hedelmä, sen jälkeen vielä tehdä päätös joka voisi erottaa minut rakkaimmistani koko loppuelämäkseni. Tekisin varmaan itse niin, että palaisin sen Vapaajuoksun (en muista hollannin kielistä nimitystä) jälkeen kotiin ja jos kokisin etten enää sopeudu yhteisöön lähtisin lopullisesti.
amishit ovat hiljaista ja ahkeraa väkeä, jotka elävät rauhakseltaan omissa oloissaan. Saavat multa arvostusta!