Voiko raha-asiansa mielestäsi sössiä vaikka olisi normaali, terve ihminen?
Siis ilman omaa syytä ja tyhmyyttä ja holtittomuutta.
Kommentit (9)
Ei ainakaan pahasti. Jos raha-asiat ovat täysin sotkussa, taustalla on käytännössä aina holtittomuutta, vastuuttomuutta ja typeryyttä.
Voi. Iso määrä huonoa tuuria (kolari ja kärähtänyt pesukine), pari vuotta sitten tapahtunutta ajattelemattomuutta (verot) ja tietenkin osin tyhmyyttä, ettei ollut ajatellut kaikkea - ja se on siinä, nyt maksan maksusopimuksella jälkiveroja ja tuloni menevät laskuihin ihan tasan tarkkaan. Hirveä hätä ei ole, koska saan tehdä töitä niin paljon kuin ehdin, mutta jos sairastun tms. niin lirissä ollaan.
Ehkä jossain poikkeustilanteessa voi, muttei yleensä.
No perustapa yritys, ja sitten pari tuottavaa asiakasta jättääkin sinut, petkuttaa, et saa saataviasi, tulet huijatuksi jne. Pienyritys voi tehdä konkurssin ihan siksi, että asiakkaat ovat huijanneet (tehneet ison tilauksen, maksaneet käteissumman, mutta jättäneet sitten maksamatta isot hankinnat) jne.
Voi, yrittäjä - konkurssi - lama - vakava sairaus....
Osta talo ennenkuin myyt edellisen, jäät kahden asunnon loukkuun. Tai omassa talossasi huomataan mittavat, piilevät homevauriot... Tämä voi keikauttaa aika monen asuntovelallisen talouden, kun sitten talon arvo romahtaa, ja pitää tehdä mittavat remontit...
Tai sairastu vakavasti, ja jäät sairaseläkkeelle nuorena. Talous voi mennä pitkistä sairaslomista kuralle, mutta silti pitää perhe syöttää ja lääkkeet hankkia... Esim. onnettomuudessa pitkäaikaisesti loukkaantuneille, tulee kuin puuntakaa se, että talous menee tosi tosi tiukulle aika nopeasti, vaikka menot ovat edelleen samat.
Tuo on vähän outo otsikko. Mitä sössimistä se silloin on, jos ei ole omaa syytä? Eli on jo asenteellinen otsikko itsessään.
Mutta joo, elämässä tapahtuu kaikenlaista. Työttömyys, sairaus ym. odottamaton järkyttävät myös ihan vakavaraisten ja täysjrkisten ihmisten taloutta. Kaikkeen nyt ei vain mitenkään voi varautua, vielä vähemmän siihen että asiat x,y ja z tapahtuvat kerralla. (Eräässä tuttavaperheessä toinen vanhempi kuoli, toisen työkyky meni ja jäi lopulta työttömäksi, ja taloa ei saatu myytyä. Lapsia monta, tuloja ei juurikaan. Kyllä siinä taloudellinen pohja tipahti hyvin nopeasti.)
Kyllä mä mielestäni olen ihan normaali terve ihminen, mutta silti olen raha-asiat sössinyt tyhmyyttäni. Takasin exälle lainaa, ja uskoin sen juttuja ihan viimeiseen asti siitä että maksaa kyllä ihan kohta. Ihan ulosmittauksen kynnyksellä vasta heräsin ja suostuin uskomaan, että mun pitää vaan itse alkaa sitä lainaa maksaamaan. Eli luottotiedot ovat menneet ja velkaa on, kun on tämä laina isoilla koroilla oman asuntolainan ja opintolainan lisäksi. Siinä mielessä raha-asiat on sössitty. Hyvä puoli sitten on, että tienaan kuitenkin niin hyvin että tulen toimeen, pystyn maksamaan nämä ja elämään melkolailla normaalisti, matkustelemaankin jonkin verran jne. Mutta kyllä mua vähän mietityttää minkälaisen kuvan antaa vaikka se, että luottotiedot ovat menneet, jos tässä vaikka löytäisin uuden miehen jonka kanssa asiat etenisi niin pitkälle että talous muuttuisi yhteiseksi.
Riittää kun on laiska ja osaa pistää ikävät asiat syrjään liian hyvin.