Harrastatko hortoilua?
Hortoiletko tien poskessa, vai metsässä? Mitä on tullut saaliiksi tänä kesänä?
Kommentit (17)
Harrastan horoilua kaduilla lonkka-asennossa minihame päällä.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaista salista on tullut?
Ihana, tuo minullekin tulee mieleen tuosta sanasta. Ehtisinpä hortoilemaan enemmän, ties mihin päätyisinkään.
Jonkin verran, vasta opettelemassa:) Metsässä. Horsman versoja on pakkasessakin, nokkosta kuivattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saalistako tarkoitit? Mä olen varsinainen saalis miehille. :D
Kävelen päivässä noin 20-30t askelta
Hortoilu tarkoittaa päämäärätöntä kuljeskelua vaikka selvinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saalista tietenkin. Missä päin saalistat, voisin tulla apajille...? ;-D
Hortoilen usein ulkomailla kaupunkien vanhoissa keskustoissa. Mitä pienemmälle kujalle päädyn, sen parempi.
Vierailija kirjoitti:
Hortoilu tarkoittaa päämäärätöntä kuljeskelua vaikka selvinpäin.
Tässä kontekstissa sillä ilmeisesti tarkoitetaan hortonomiaa, tai jotain kasvien keräilyä. En osaa sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvoossa tietty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porvoossa tietty.
😔
Kyllä.
Keväällä alkaa puiden silmujen (nam, karvasmanteliliköörin makuiset pihlajan silmut <3 ) ja havupuiden kerkkien keräämisellä.
Pian alkaakin jo tulla herkulliset vuohenputket ja litulaukat, joita menee sitten ruokiin. Nokkosta, poimulehtiä, maitohorsman parsamaisia versoja, voikukkaa salaatteihin rucolan tilalle (ja kukkanupuista voi tehdä kapriksen tapaisen säilykkeen), ketunleipiä, siankärsämöä mausteeksi.
Teetkin vaihtuu kesällä yrtti- ja lehtiteihin, joita teen luonnosta keräilemistäni aineista, kuten pihlajanlehdistä tai maitohorsman lehdistä ja herukoiden tai metsämansikan lehdistä.
Olen kovasti miettinyt, mutta ehtii kasvaa kaikki liian isoiksi. Ihan omassa pihassa on ollut tarkoitus hortoilla.
On hirveä horsmapuskakin talon takana. Mitä siitä nyt voisi tehdä kun jo isoa?
Kukista mehua vissiin. Teetä ehkä lehdistä jos saisi fermentoitua.
Hortoilen ja hortoilen, eli kuljeskelen muutaman kilometrin säteellä kotoani ja todellakin tuijottelen kasveja ja seison tien poskessa puskassa pohtimassa niitä ja ihmettelemässä. Välillä hortoilen metsässä. En poimi mitään. Minä vain teen mentaalimuistiinpanoja mitä olen missäkin tavannut.
Vierailija kirjoitti:
Olen kovasti miettinyt, mutta ehtii kasvaa kaikki liian isoiksi. Ihan omassa pihassa on ollut tarkoitus hortoilla.
On hirveä horsmapuskakin talon takana. Mitä siitä nyt voisi tehdä kun jo isoa?
Kukista mehua vissiin. Teetä ehkä lehdistä jos saisi fermentoitua.
Jos kasvaa isoksi, niin niitä voi myös niittää ja pian on taas herkullisia vauvavillivihanneksia tarjolla. Varsinkin vuohenputki ja nokkonen kestävät kovaakin niittämistä ja saa satoa pienestäkin alueesta koko kesän. Nokkosta voi tosin käyttää isonakin, mutta silloin vain lehdet eikä varsia.
Horsmateen eli ns. Iivanan-teen voi tehdä seuraavasti. Riivitään horsmista ylimmät lehdet, kukan voi poimia mukaan. Lehdet ja kukat laitetaan ensin vuorokaudeksi tiiviiseen lasipurkkiin. Näin ne alkavat käydä, luovuttaa mehuaan ja erittää hedelmäistä tuoksua. Sitten niitä hypistellään ja hierotaan niin, että niiden rakenne vähän murskautuu. Vaivaamiseen kuluu ainakin puoli tuntia. Sitten puoleksi tunniksi 50 asteiseen uuniin.
Hortoilua jokaiselle.